Úpravce postavil okolo motoru z Jawy umělecké dílo. Líbí?
Technika z motocyklů značky Jawa slouží jako základ pro různé "custom" motorky poměrně často. A někdy se z ní díky šikovnosti úpravců může stát rovnou součást "mašiny", jež designem a zpracováním připomíná umělecké dílo.
Za umělecké dílo bychom se nezdráhali označit motorku, kterou postavila společnost Zillers Motorcycles. A to okolo motoru Jawa.
Úpravce tvrdí, že na počátku projektu byla touha postavit motocykl okolo nějakého mimořádně vzácného a zajímavého motoru, aby výsledek nebyl jen krásný, ale také exkluzivní. Po nějaké době hledání padla volba na jednoválec pocházející z plochodrážní Jawy z roku 1985.
Plochodrážky jezdí na metanol, úpravce však chtěl stvořit stroj s motorem spalujícím benzin. Vyměnil tedy karburátor a díky úpravám snížil kompresní poměr. Jednoválec také doplnil o čtyřstupňovou převodovku z motorky Triumph z roku 1964 a přidal startér s nožní pákou. Motorku tak není potřeba, narozdíl od plochodrážek, roztlačovat.
V případě designu se v Zillers Motorcycles inspirovali závodními motorkami 30. let minulého století. A rozhodli se, že celou mašinu postaví z nerezové oceli a přidají dřevěné a měděné prvky.
Dřevo pochází z dubu a najdeme ho na řidítkách, na rámu nad palivovou nádrží nebo sedadle. Všechny tyto díly byly vyrobeny ručně.
Z mědi jsou trubky palivového systému a mazání, ze stejného materiálu byl vyroben také zadní blatník. Nový je výfukový systém, jeho podoba a umístění však reflektuje originální řešení. Zajímavě vypadají kola, dopředu úpravce použil 23palcové, zadní má průměr 18palců. Obutí je značky Barum.