Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku je na prodej vzácný SsangYong Chairman. Jde o korejský Mercedes, doslova

Jan Zajíc
Diskuze (11)

Automobilka SsangYong je známa hlavně jako producent terénních vozů a SUV. Bylo však i období, kdy vyráběla a prodávala velký luxusní sedan. A hodně zajímavý.

Doslova pro něj totiž platí, že jde o jihokorejský Mercedes-Benz. Limuzína, která nesla jméno Chairman (tedy česky "předseda"), se vyráběla v letech 1997 až 2017. Existovaly dvě verze, které se liší jediným písmenkem v kompletním označení.

Původní sedan se sice jmenoval jen Chairman, v roce 2008 ovšem dorazilo nové provedení s modernější technikou a protože v produkci s ním zůstala i starší generace, bylo třeba obě auta odlišit. A tak se původní Chairman v roce 2008 změnil na Chairman H, ten nový na Chairman W. My se dnes budeme věnovat tomu staršímu, který nakonec prožil dlouhý život: ve výrobě se udržel mezi léty 1997 až 2014.

Proč jde doslova o jihokorejský Mercedes je jasné, německá automobilka, s níž SsangYong tehdy spolupracoval, totiž dodala techniku. A v tomto okamžiku to začíná být zajímavé.

Podle některých zdrojů Chairman využívá technický základ z Mercedesu třídy E generace W124, podle jiných stojí na platformě éčka novějšího provedení W210. Původ v W124 ovšem mezi zdroji převládá.

Rozměry, výbavou i designem se však Chairman blížil spíše třídě S generace W140, někteří v jeho vzhledu vidí také nástupce W220. Ten se ovšem začal vyrábět až v roce 1998. Je to každopádně zajímavá "skládačka".

Když už jsme naťukli rozměry, měli bychom je uvést. Původní Chairman na délku měří 5.055 milimetrů, široký je 1.825 a vysoký 1.465 mm. Rozvor dosahuje 2.900 mm.

K dispozici byly čtyři motorizace, všechny zážehové a všechny od Mercedesu. Základ představoval 2,3litrový čtyřválec, ostatní jednotky měly šest válců v řadě a objemy 2,8, 3,2 a 3,6 litru. V Jižní Koreji se za celou dobu produkce prodalo nějakých 1.700 exemplářů.

Zajímavé také je, že Chairman byl krátkou dobu dostupný zákazníkům v Evropě, a to i těm v České republice. Na přídi ovšem nenosil logo SsangYongu, nýbrž Daewoo, neboť tento koncern automobilku SsangYong v té době vlastnil. Velký úspěch to však nebyl, proto dnes na Daewoo Chairman jen tak nenarazíte. A na tu "pravou" verzi od SsangYongu tuplem, šlo opravdu o specialitku pro jihokorejský trh.

Proto nás překvapilo, že zřejmě jediný v Evropě aktuálně dostupný Chairman je právě korejský originál SsangYong. Navíc je na prodej v České republice.

Vůz s nájezdem 228.000 km pohání 3,2litrový šestiválec z rodiny M104 o výkonu 162 kW. Spojený je s 5stupňovou automatickou převodovkou a samozřejmě roztáčí zadní kola.

Výbava odpovídá luxusní limuzíně své doby, zahrnuje například vzduchový podvozek, navigaci, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu nebo televizi.

A cena? Pozapomenutý, ale zajímavý SsangYong je na prodej za 65 tisíc korun.

Jan Zajíc
Diskuze (11)
26. 12. 2020 19:19
Re: Ssangyong
Některé modely SSangyong se v určitých zemích jako mercedesy oficialně prodavaly.
25. 12. 2020 16:49
Re: po tej
To je blbost v roce 1997 jsem se o ni zajimal a Leganza zacinala v zakladu na 700 000 Kc. Vypada lepe zvenku i uvnitr nez Camry a mohla mit vybavu o ,které se camry ani nesnilo. např. adaptivni tlumice..
25. 12. 2020 14:23
Rákosky
Jedno auto této značky odkoupil i jeden autobazar.Potom měl docela problém udělat na autě STK.A nebylo to kvůli technickému stavu.
25. 12. 2020 14:13
Re: po tej
Němci určitě, ti jsou rekordmani v počtu kombíků z celkového počtu OA. U Poláků a zejména u Slováků si nejsem až tak jistý, proto jsem se Petera ptal. Kutilové a chataři to dříve řešili spíše přívěsnýma vozíkama, ale je je možné, že tvoje generace už je spíše kombíková. Co mě fakt překvapuje je, že lehce olítanej Mercedes C z Německa je za stejné peníze jako stejně olítaná Oktávka kombík, ale naše místní mládež vyměnila Passaty 6. generace za trojkové Oktávky.
Avatar - Ozzman
25. 12. 2020 13:56
Re: po tej
Spíš v tom vidím prapuvod v tom, že jsme národ kutilů a chataru a pořád něco někam stěhujeme. Kombíky máme rádi my, Slováci, poláci a Němci co tak pozoruji. Je v tom jistá dávka "co když to budu potřebovat" a "přeci nebudu platit dovoz, když si to nalozim sám", přes tebou zmíněné podnikatele a odpocty DPH u N1 přestavěn po to, že trh je u nás kombíky presycen a u ojetin pak je větší výběr. Západ přepravu věci řeší službami, na východě je to asi spíš jak říkáš ten status. Olitaje BMW sedan je v hierarchii výš, než nová Fabie kombi, byť stalo 1/10 její ceny :D