V Česku je na prodej vzácný SsangYong Chairman. Jde o korejský Mercedes, doslova
Automobilka SsangYong je známa hlavně jako producent terénních vozů a SUV. Bylo však i období, kdy vyráběla a prodávala velký luxusní sedan. A hodně zajímavý.
Doslova pro něj totiž platí, že jde o jihokorejský Mercedes-Benz. Limuzína, která nesla jméno Chairman (tedy česky "předseda"), se vyráběla v letech 1997 až 2017. Existovaly dvě verze, které se liší jediným písmenkem v kompletním označení.
Původní sedan se sice jmenoval jen Chairman, v roce 2008 ovšem dorazilo nové provedení s modernější technikou a protože v produkci s ním zůstala i starší generace, bylo třeba obě auta odlišit. A tak se původní Chairman v roce 2008 změnil na Chairman H, ten nový na Chairman W. My se dnes budeme věnovat tomu staršímu, který nakonec prožil dlouhý život: ve výrobě se udržel mezi léty 1997 až 2014.
Proč jde doslova o jihokorejský Mercedes je jasné, německá automobilka, s níž SsangYong tehdy spolupracoval, totiž dodala techniku. A v tomto okamžiku to začíná být zajímavé.
Podle některých zdrojů Chairman využívá technický základ z Mercedesu třídy E generace W124, podle jiných stojí na platformě éčka novějšího provedení W210. Původ v W124 ovšem mezi zdroji převládá.
Rozměry, výbavou i designem se však Chairman blížil spíše třídě S generace W140, někteří v jeho vzhledu vidí také nástupce W220. Ten se ovšem začal vyrábět až v roce 1998. Je to každopádně zajímavá "skládačka".
Když už jsme naťukli rozměry, měli bychom je uvést. Původní Chairman na délku měří 5.055 milimetrů, široký je 1.825 a vysoký 1.465 mm. Rozvor dosahuje 2.900 mm.
K dispozici byly čtyři motorizace, všechny zážehové a všechny od Mercedesu. Základ představoval 2,3litrový čtyřválec, ostatní jednotky měly šest válců v řadě a objemy 2,8, 3,2 a 3,6 litru. V Jižní Koreji se za celou dobu produkce prodalo nějakých 1.700 exemplářů.
Zajímavé také je, že Chairman byl krátkou dobu dostupný zákazníkům v Evropě, a to i těm v České republice. Na přídi ovšem nenosil logo SsangYongu, nýbrž Daewoo, neboť tento koncern automobilku SsangYong v té době vlastnil. Velký úspěch to však nebyl, proto dnes na Daewoo Chairman jen tak nenarazíte. A na tu "pravou" verzi od SsangYongu tuplem, šlo opravdu o specialitku pro jihokorejský trh.
Proto nás překvapilo, že zřejmě jediný v Evropě aktuálně dostupný Chairman je právě korejský originál SsangYong. Navíc je na prodej v České republice.
Vůz s nájezdem 228.000 km pohání 3,2litrový šestiválec z rodiny M104 o výkonu 162 kW. Spojený je s 5stupňovou automatickou převodovkou a samozřejmě roztáčí zadní kola.
Výbava odpovídá luxusní limuzíně své doby, zahrnuje například vzduchový podvozek, navigaci, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu nebo televizi.
A cena? Pozapomenutý, ale zajímavý SsangYong je na prodej za 65 tisíc korun.