Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Česku je na prodej vzácný SsangYong Chairman. Jde o korejský Mercedes, doslova

Jan Zajíc Jan Zajíc 24. 12. 2020 • 16:18
19
11
Zobrazit náhledy (19)
SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman SsangYong Chairman

Automobilka SsangYong je známa hlavně jako producent terénních vozů a SUV. Bylo však i období, kdy vyráběla a prodávala velký luxusní sedan. A hodně zajímavý.

Doslova pro něj totiž platí, že jde o jihokorejský Mercedes-Benz. Limuzína, která nesla jméno Chairman (tedy česky "předseda"), se vyráběla v letech 1997 až 2017. Existovaly dvě verze, které se liší jediným písmenkem v kompletním označení.

Původní sedan se sice jmenoval jen Chairman, v roce 2008 ovšem dorazilo nové provedení s modernější technikou a protože v produkci s ním zůstala i starší generace, bylo třeba obě auta odlišit. A tak se původní Chairman v roce 2008 změnil na Chairman H, ten nový na Chairman W. My se dnes budeme věnovat tomu staršímu, který nakonec prožil dlouhý život: ve výrobě se udržel mezi léty 1997 až 2014.

Proč jde doslova o jihokorejský Mercedes je jasné, německá automobilka, s níž SsangYong tehdy spolupracoval, totiž dodala techniku. A v tomto okamžiku to začíná být zajímavé.

Podle některých zdrojů Chairman využívá technický základ z Mercedesu třídy E generace W124, podle jiných stojí na platformě éčka novějšího provedení W210. Původ v W124 ovšem mezi zdroji převládá.

Rozměry, výbavou i designem se však Chairman blížil spíše třídě S generace W140, někteří v jeho vzhledu vidí také nástupce W220. Ten se ovšem začal vyrábět až v roce 1998. Je to každopádně zajímavá "skládačka".

Když už jsme naťukli rozměry, měli bychom je uvést. Původní Chairman na délku měří 5.055 milimetrů, široký je 1.825 a vysoký 1.465 mm. Rozvor dosahuje 2.900 mm.

K dispozici byly čtyři motorizace, všechny zážehové a všechny od Mercedesu. Základ představoval 2,3litrový čtyřválec, ostatní jednotky měly šest válců v řadě a objemy 2,8, 3,2 a 3,6 litru. V Jižní Koreji se za celou dobu produkce prodalo nějakých 1.700 exemplářů.

Zajímavé také je, že Chairman byl krátkou dobu dostupný zákazníkům v Evropě, a to i těm v České republice. Na přídi ovšem nenosil logo SsangYongu, nýbrž Daewoo, neboť tento koncern automobilku SsangYong v té době vlastnil. Velký úspěch to však nebyl, proto dnes na Daewoo Chairman jen tak nenarazíte. A na tu "pravou" verzi od SsangYongu tuplem, šlo opravdu o specialitku pro jihokorejský trh.

Proto nás překvapilo, že zřejmě jediný v Evropě aktuálně dostupný Chairman je právě korejský originál SsangYong. Navíc je na prodej v České republice.

Vůz s nájezdem 228.000 km pohání 3,2litrový šestiválec z rodiny M104 o výkonu 162 kW. Spojený je s 5stupňovou automatickou převodovkou a samozřejmě roztáčí zadní kola.

Výbava odpovídá luxusní limuzíně své doby, zahrnuje například vzduchový podvozek, navigaci, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu nebo televizi.

A cena? Pozapomenutý, ale zajímavý SsangYong je na prodej za 65 tisíc korun.

Související články

Témata
26. 12. 2020 19:19
Re: Ssangyong
Některé modely SSangyong se v určitých zemích jako mercedesy oficialně prodavaly.
25. 12. 2020 16:49
Re: po tej
To je blbost v roce 1997 jsem se o ni zajimal a Leganza zacinala v zakladu na 700 000 Kc. Vypada lepe zvenku i uvnitr nez Camry a mohla mit vybavu o ,které se camry ani nesnilo. např. adaptivni tlumice..
25. 12. 2020 14:23
Rákosky
Jedno auto této značky odkoupil i jeden autobazar.Potom měl docela problém udělat na autě STK.A nebylo to kvůli technickému stavu.
25. 12. 2020 14:13
Re: po tej
Němci určitě, ti jsou rekordmani v počtu kombíků z celkového počtu OA. U Poláků a zejména u Slováků si nejsem až tak jistý, proto jsem se Petera ptal. Kutilové a chataři to dříve řešili spíše přívěsnýma vozíkama, ale je je možné, že tvoje generace už je spíše kombíková. Co mě fakt překvapuje je, že lehce olítanej Mercedes C z Německa je za stejné peníze jako stejně olítaná Oktávka kombík, ale naše místní mládež vyměnila Passaty 6. generace za trojkové Oktávky.
Avatar - Ozzman
25. 12. 2020 13:56
Re: po tej
Spíš v tom vidím prapuvod v tom, že jsme národ kutilů a chataru a pořád něco někam stěhujeme. Kombíky máme rádi my, Slováci, poláci a Němci co tak pozoruji. Je v tom jistá dávka "co když to budu potřebovat" a "přeci nebudu platit dovoz, když si to nalozim sám", přes tebou zmíněné podnikatele a odpocty DPH u N1 přestavěn po to, že trh je u nás kombíky presycen a u ojetin pak je větší výběr. Západ přepravu věci řeší službami, na východě je to asi spíš jak říkáš ten status. Olitaje BMW sedan je v hierarchii výš, než nová Fabie kombi, byť stalo 1/10 její ceny :D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku