Petr Škutina, šéf českého zastoupení SsangYong: Pro Česko jsme šití na míru
Korejská značka to po čase znovu zkouší na českém trhu. Vypadá to, že zatím jde o nejúspěšnější pokus.
Možná si pamatujete na zvláštně tvarované a celkově dost svébytné devadesátkové produkty značky SsangYong. Teď si naopak značka na designu celkem po právu zakládá a se svým zaměřením na segment SUV se i trefila do aktuálního trendu. O tom, co všechno obnáší takový návrat, jsme si povídali s Petrem Škutinou, šéfem českého zastoupení SsangYong.
První otázka se samozřejmě nabízí – jak byste, teď už s mírným odstupem, zhodnotil návrat značky SsangYong na český trh?
Za necelé dva roky jsme ušli, věřím, pěkný kus cesty a šli jsme rychleji, než jsme původně plánovali, což mě velmi těší. Konkrétně jsem velmi rád, že vozy, které nabízíme, jsou pro naše zákazníky atraktivní, ať už z pohledu designu, užitné hodnoty, kvality či velmi příznivé ceny. Naše rostoucí prodeje i přes jarní uzavření prodejen a následný pád automobilového trhu, jsou pro všechny, kteří se na návratu značky SsangYong podílí, velkým zadostiučiněním.
Byl návrat značky s ne úplně pozitivní pověstí (hlavně rozporuplný design...) těžší, než jste předpokládal?
Pokud jste před rokem a půl někomu řekl název SsangYong, buď si myslel, že se jedná o novou značku mobilních telefonů, nebo pokud již věděl, že se jedná o značku automobilů, vzpomněl si na velmi exotický design z jejího „předchozího života“. Povědomí o značce a její image byly tedy jedny z prvních výzev, na které jsme se museli zaměřit. Když však v tu chvíli máte „v ruce“ zbrusu nové vozy, pro evropského zákazníka s líbivým designem, kvalitou a za velmi atraktivní cenu, všechna ostatní pomyslná kola stroje se prostě začnou točit tím správným směrem. Ohledně povědomí o značce a její image mě překvapilo, jak rychle tato pozitivní změna může nastat. „Made in Korea“, jež pro mnoho našich zákazníků právem znamená punc kvality, nám jistě v tomto směru pomohlo.
Co vás překvapilo příjemně? A co naopak zklamalo?
Nechci říci překvapilo, ale spíše mě potěšilo, že jednoduchost a férovost, ona pomyslná „červená linka“, kterou se snažíme spojovat všechny naše aktivity, funguje. Ať už se jedná například o naší cenovou strategii: „férová cena pro všechny zákazníky, nejen pro ty, kteří si umí říci o slevu“ nebo jednoduchý a transparentní business model pro naše dealery. Je radost slyšet, že pro mnoho z našich partnerů znamená SsangYong čerstvý vítr v tomto odvětví. Zklamání je přirozenou součástí radosti, takže ano, i pár zklamáními jsme si museli projít. Jednou z takových věcí byla ztráta modelu XLV, kombi verze našeho kompaktního SUV Tivoli. Vyloženě rodinný vůz SUV, s velkým prostorem pro všechny cestující, a ještě větším prostorem pro zavazadla (720 litrů!). Ideální volba pro rodinu, chataře či rybáře, kteří za svým cílem musí projet i rozbitou polní cestu. Jak jsem říkal, zklamání je součástí radosti. Velkou radost tedy mám z toho důvodu, že se bude kombi verze modelu Tivoli vracet v polovině příštího roku na náš trh.
Jak je pro značku SsangYong těžké bojovat s emisními omezeními/pokutami? Vzhledem k vašemu výrobnímu programu orientovanému na SUV.
Ano, jsme značkou, která se specializuje se na vozy SUV a ano, i pro nás, stejně jako pro ostatní, jsou emisní předpisy velkým tématem. SsangYong má připravenou sadu opatření na snižování emisí, která budeme v následujících měsících a letech uvádět. Ať už se jedná o nové spalovací motory, hybridy či plně elektrickou verzi modelu Korando s dojezdem okolo 400 km, kterou představíme v první polovině roku 2021.
V čem je český trh specifický? Má to u nás značka SsangYong těžší/lehčí než jinde?
Existuje několik důvodů, proč je SsangYong šitý na míru českému trhu a naopak. Český trh je na jednu stranu rozvinutý, moderní a disponuje slušnou kupní sílou, na stranu druhu spíše konzervativní. To je mix, který nám jako značce velmi vyhovuje. Naši zákazníci preferují moderní spalovací motory, na jejichž využitelnost se již dnes mohou plně spolehnout, ať už ve městě, na dlouhých dálničních trasách nebo v nějakém odlehlém koutě přírody. Rodinné vozy s atraktivním poměrem cena/užitná hodnota jsou na našem trhu tradičně populární. Pokud k tomu ještě přidáme robustnost a rozšířené možnosti vozů SUV, pak se jedná o trefu do černého. „Made in Korea“, jež je obecně vnímáno jako punc kvality toto vše už jen podtrhuje.
Jste spokojený s aktuální prodejní sítí? Nebo se bude nadále rozrůstat? A jak podle vás vypadá ideální stav?
V současnou chvíli máme v Čechách, na Moravě a ve Slezsku již 9 autorizovaných prodejních a servisních míst SsangYong. Jednání s řadou dalších kandidátů v současnou chvíli vedeme. Ideální stav je 12 až 15.
Na jaké novinky značky se můžeme v blízké/vzdálenější budoucnosti těšit?
Jak jsem již nastínil, v první polovině příštího roku se můžeme těšit na příchod plně elektrické verze středně velkého SUV Korando a kombi verze kompaktního SUV Tivoli. I příští rok je tedy opravdu na co se těšit.
Kde vidíte značku SsangYong za pár let?
Věřím, že nadcházející finanční zpomalení či krize je pro nás velkou příležitostí. Na omezeném trhu bude stále dostatečný počet zákazníků, kteří budou hledat nový vůz s kvalitou zpracování a výbavou, na které byli zvyklí, jen za ně budou moci utratit méně než dříve. SsangYong pro ně pak bude tou správnou volbou. Věřím, že se nám v nacházejících letech krize může povést podobný růst, jaký se povedl v minulé krizi značce Dacia. Cílem pro nadcházející roky je pro nás dostat se prodejně do společnosti japonských značek, tedy na úroveň menší, nicméně již objemové značky. Mimochodem, první metu jsme již zdolali na slovenském trhu, kde jsme se za rok a půl působení dostali nad úroveň Subaru.
Nakonec si dovolím trochu osobnější otázku – jezdíte autem značky SsangYong?
Za ty necelé dva roky mi vozy SsangYong přirostly k srdci. Model Rexton používám nejen pro pracovní, ale také pro osobní účely, a často jezdím též modelem Korando.