V Česku je stále registrováno 16.000 půl století starých embéček
Průměrné stáří populárních "embéček" je kolem 48 let. Vyplývá to z informací Sdružení automobilového průmyslu. Od prvního představení Škody MB uplyne tento týden 50 let.
Škoda 1000 MB byla prvním modelem automobilky s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Do roku 1969 jich brány mladoboleslavské automobilky opustilo 443.000. V posledních letech se navíc stala objektem zájmu sběratelů. Výhodou modelu jako veterána je podle jednoho z majitelů Pavla Janečka přitom stále jeho relativní dostupnost i dostatek náhradních dílů.
Ceny vozů začínají na zhruba 30.000 Kč, ale mohou se vyšplhat na stovky tisíc v případě automobilu po kompletní renovaci nebo raritních verzí, jako bylo například kupé MBX. Těch bylo vyrobeno jen asi 2500 a z tohoto počtu existuje jen několik desítek kusů, které v podstatě nejdou sehnat. Pokud ano, jde buď o vrak a nebo stojí od půl milionu korun výše.
"Mnoho zájemců o veterány si embéčko pořizuje z nostalgie, protože téměř v každé rodině nějaké MB bylo," uvedl Janeček. Populární mezi veterány je i následující model s motorem vzadu, Škoda 100 a 110, další následníci z 80. let se již takové oblibě netěší.
Ještě v 90. letech nebyla tisícovka na silnici žádnou vzácností. Ránu embéčkům zasadilo "čištění" centrálního registru vozidel v roce 1999 kvůli zavedení povinného smluvního pojištění. V této době bylo z registru vyřazeno přes 160.000 starých škodovek.