Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Rusku vyráběli crossovery dávno předtím, než přišly do módy. Jeden je na prodej v ČR

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Crossovery jsou v posledních letech v módě a jejich obliba dokonce stále stoupá. Věděli jste ale, že nejde o výmysl moderní doby?

Vozy, které kombinují prvky typické pro terénní automobily s vlastnostmi a komfortem klasického "osobáku", měli už v tehdejším Sovětském svazu. A v 50. letech.

Příkladem je Moskvič 410, který vyráběl Moskevský závod malolitrážních automobilů (MZMA) v letech 1957 až 1961. Moskvič 410 vycházel z klasického čtyřdveřového sedanu 402, dostal ovšem podvozek určený do terénu. Tvoří ho dvě tuhé nápravy, zavěšené na listových perech a odpružené hydraulickými tlumiči.

Světla výška činila 220 milimetrů a na horším povrchu vozu pomáhaly také velké pneumatiky s terénním vzorkem. Nechyběl přiřaditelný pohon 4x4.

První verze byly vybaveny 1,2litrovým motorem o výkonu 26 kW, v roce 1958 se ovšem do 410 dostala jednotka z Moskviče 407. Čtyřválec o objemu 1358 cm3 s OHV rozvodem dává 33 kW a spojen je se čtyřstupňovou manuální převodovku s dvoustupňovou redukcí. Poznáte ji podle písmene N v názvu - jmenuje se tedy 410N.

A právě exemplář této verze je na prodej v České republice. Modré auto z roku 1960 má být po kompletní renovaci, což fotografie v inzerátu potvrzují, Moskvič vypadá opravdu moc hezky a zachovale. Sovětský kříženec je k mání za 350 tisíc korun.

Zajímavé také je, že v MZMA od roku 1958 vyráběli i kombík, ten nesl označení 411. Vznikl také třídveřový prototyp 431. Obě tyto verze poháněl výkonnější motor se 45 kW.

Podle dostupných informací vzniklo 7.580 kusů modelu 410 a 1.515 exemplářů kombíku 411.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme