Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Moskvič 2140 za "socíku" patřil k tomu rychlejšímu na našich silnicích. Jak působí dnes?

Martin Tolar
Diskuze (29)

Moskvič 2140 u nás kdysi býval poměrně běžným autem, které majiteli přinášelo vyšší společenský status než domácí škodovky. Dnes už tento vůz na českých silnicích prakticky nepotkáte.

V roce 1976 uvedl Automobilový závod Leninského Komsomolu (AZLK) na trh nový model, který ale vlastně zas tak nový nebyl. Šlo o čtyřdveřový sedan Moskvič 2140 (známý tako Moskvič 1500), který nahradil dosavadní typ 412 (dvojče se slabším motorem se jmenovalo 2138) a sdílel s ním i základ hranaté karoserie. Na první pohled se tedy příliš nezměnil.

Do očí nejvíce bila nová černá plastová maska, která nahradila dřívější velkou chromovou. Chromu vůbec hodně ubylo, změnil se i tvar zadních světel a nárazníků. Pětidveřové kombi dostalo nové jméno 2137, třídveřová dodávka 2734 a pick-up 2315.

Automobilka sice pracovala na prototypech 3-5 a S, ale nikdy je nedotáhla do sériové podoby. Musela totiž šetřit, více financí ze státního rozpočtu šlo do automobilky VAZ, a tak mohl Moskvič jen modernizovat. Hotový model se chlubil zapuštěnými klikami a změnou prakticky na všech panelech karoserie vyjma střechy. Námi focený krásně zelený kus byl vyroben až v roce 1980. A pokud hledáte na fotkách víčko nádrže, je umístěno netradičně nad zadním nárazníkem uprostřed.

Startování jako v Porsche

Také interiér byl výrazněji modernizován, aby se odlišil od předchůdce. Stejně ale působí dost spartánsky. Moskvič se nově dočkal funkce výstražných blinkrů, elektrického ostřikovače čelního skla a vyhřívání toho zadního. I volant s menším tlustým věncem a měkčeným středem s logem automobilky AZLK je nový. Za ním jsou modernější kruhové přístroje usazené v měkčené palubce s koženkovým potahem, která odstranila vrzání z předchozích verzí.

Zapalování je vlevo od volantu jako u Porsche. Přední sedadla se dočkala hlavových opěrek a celkově lepšího tvaru, potažena jsou perforovanou koženkou. Neposkytnou ale žádnou oporu v zatáčkách, spíše jsou pohodlná. Celkově je interiér novějšího Moskviče lépe odhlučněný a odvětraný. Vzadu v podélném směru není zrovna nadbytek místa, zvláště když si řidič posune sedadlo. Ani sklon opěradla není nejpříjemnější. Pochvalu si ale zaslouží skvělý výhled z auta ven. Kufr je obstojně velký, ve své době a části světa asi neměl moc konkurenci mezi sedany.

Klasika pod kapotou

Pod kapotou (otevíranou postaru dopředu) je patnáctistovka OHC s výkonem 75 koní, která konstrukčně vychází ze starých motorů BMW M10B15. Rusové ovšem blok vyrobili z hliníku a ponechali možnost nastartovat jej klikou, což Rusové ocenili v tuhých mrazech.

V době uvedení předchozího typu 412 to byl moderní a silný agregát a rozhodně předčil licenční motor Fiat v Ladě. Maximální rychlost je 142 km/h a na stovku akceleruje dlouhých 19 sekund.

U modelu 2140 bojovali konstruktéři s jeho věkem instalací nového karburátoru a alternátoru. Stále je ale motor ve vyšších otáčkách hodně slyšet, při běžné jízdě je naopak až překvapivě tichý.

Jak se řídí?

Na našem trhu každopádně Moskvič 2140 patřil k nejsilnějším prodávaným automobilům a zkušený řidič neměl problém s ním jet rychle. Čtyřstupňová převodovka působí dost archaicky, ale působí přesnějším dojmem než u kusu, se kterým jsem jezdil před několika lety. Tam býval opravdu problém najít trojku, tady ji řadím hned napoprvé.

A odezvu nemám příliš ani od pedálů. Vůbec necítím, že je sešlapuji, jdou totiž velmi zlehka.  Ostatně tato necitlivost se projevuje i u brzd, silné jsou ale dostatečně. Spotřeba se pohybuje kolem 9 litrů na 100 kilometrů.

Oproti předchůdci byla v typu 2140 modernizována brzdová soustava na dvouokruhovou a nově byl montován i posilovač a lepší kotouče vpředu. Moskvič spolupracoval s britskou firmou Girling.

Při rychlejší jízdě jsem ale měl pocit, že podvozek s novými tlumiči stejně nestíhá "silnému" motoru. Limitují jej i diagonální pneumatiky, na dnes běžné radiální přešel Moskvič až o pár let později. Vpředu sice jsou nezávisle zavěšená kola, zadní tuhá náprava je ale po staru na listových perech a tak v rychle projetých zatáčkách nemáte potřebnou jistotu. Za to může i necitlivé šnekové řízení. Zase je auto ale velmi pohodlné a i přes hrboly se příjemně přehoupne. Zvládne velmi snadno i nezpevněné cesty.

Výroba posledního klasického Moskviče byla ukončena v roce 1988. Tehdy už byl dva roky na trhu relativně moderní hatchback 2141 Aleko.

Pokles prodejů na západních trzích v roce 1984 skutečně předznamenal nutnost vývoje nového auta, popularita mu zůstala kromě domácího trhu jen ve Finsku a Řecku. Kromě toho měl ale Moskvič ještě příbuzného, stejné kastle a motory používala i automobilka Iž.

Robustnost a spolehlivost z 2140 dělaly oblíbené auto i u našich řidičů, jen se k němu nedostal každý. Výhodou byl moderní a silný motor, nevýhodou ovšem zastaralá karoserie. Koroze byla trochu problém zejména na podvozku, při péči ji ale ruský sedan vzdoruje lépe, než domácí škodovky. Dnes se pořád najdou nadšenci, kteří tyhle „Leninovy sáně“ udržují v provozu. Nelze se jim divit, Moskvič má pořád jisté kouzlo a za jízdy je příjemný. Člověk by mu dokonce tipnul mladší věk. Pokud vás z nostalgie tento ruský sedan láká, bude vám stačit maximálně sto tisíc korun i na první servis. Kusy aktuálně na prodej jsme našli v rozpětí 30 až 90 tisíc.

Za možnost otestovat tento automobil děkujeme Retro-auta.cz.

Martin Tolar
Diskuze (29)
Avatar - Uživatel_5340709
6. 5. 2019 08:53
Re: Pamětníci jistě potvrdí,
Asi přesnější označení, pro to co jsem chtěl říci na začátku, je
evolventní soukolí.
Avatar - mariov8
6. 5. 2019 08:25
Re: proboha co to tady melete
Dnes ano, ale 30-40 let dozadu byl každý kdo neseděl ve Škodě
100 něco víc.
6. 5. 2019 07:42
Re: proboha co to tady melete
Aj žigulák bol pôvodne Fiat a predsa jazdil trochu inak ako taliansky vzor.
Ale počítam, že tá na Moskviči bola konštrukčne o pár desaťročí
staršia...
Avatar - Zetti
6. 5. 2019 06:49
Re: proboha co to tady melete
Dacie byly spolehlive dokud se vyrabely z dilu Renault. Ty rumunsky byly hodne
velkej smejd, zrovna tak jako oltcit.
6. 5. 2019 06:25
Re: Pamětníci jistě potvrdí,
Ano, ale myslím že hypoidní resp. hyperboloidní tvar zubů se užívá
výhradně u úhlových převodů, ne u rovnoběžných hřídelí jaké jsou
v převodovce