Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VDL Bus & Coach uvádí novou generaci autokarů Futura

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost VDL Bus & Coach důkladně přepracovala rodinu svých autokarů, které spojuje označení Futura a jejich nové provedení představuje jako další generaci svých autobusů pro dálkovou dopravu.

Společnost VDL Bus & Coach uvedla poslední generaci svých autokarů Futura pro meziměstskou i zájezdovou dopravu v roce 2010 a od té doby ji neustále rozvíjela a upravovala. Nyní ovšem nastal čas na generační výměnu a ta se zaměřila především na techniku, zatímco design se prakticky nemění.

Při vývoji nových autokarů modelové řady Futura byla hlavní pozornost věnována snižování hmotnosti a především pohonným ústrojím, kdy motory nesou značku DAF a převodovky ZF. Cílem bylo snížení celkových nákladů na vlastnictví a provoz autokarů i zvýšení komfortu cestujících.

Autokary Futura s jednopodlažním uspořádáním budou osazovány motorem DAF MX-11, nabízeným s různými výkony. Tato pohonná jednotka bude standardně spojena s automatizovanou manuální převodovkou ZF Traxon a na přání s plně automatickou převodovkou ZF Ecolife.

Pro patrové autobusy nové generace bude standardem motor DAF MX-13 s převodovkou ZF Traxon. Novou variantou v nabídce pohonných ústrojí této vlajkové lodi společnosti VDL Bus & Coach je kombinace motoru DAF MX-11 s plně automatickou převodovkou ZF Ecolife. Tato verze má být ideální pro linkovou a regionální dopravu a rovněž pro meziměstské spoje.

Pohon nové generace autokarů modelové řady Futura se má pozitivně projevit v oblasti nákladů na údržbu a opravy. Servisní intervaly se u vozidel s motory DAF MX-11 a MX-13 zvyšují na 100.000 km. Zejména pro provoz s vysokým ročním objemem kilometrů je možnost intervalu výměny oleje až 200.000 km.

Nejvyšší úsilí bylo vynaloženo na získání maximální energie z každé kapky paliva. Použitím nových technologií bylo sníženo vnitřní tření. Blok motoru, chlazení, přívod vzduchu, ložiska a písty byly zcela přepracovány a zvýšen byl i kompresní poměr. Nové, efektivnější turbo poskytuje větší točivý moment.

Zejména při jízdě kopcovitým terénem může být synergie všech komponentů pohonu vylepšená systémem Predictive Powertrain Control (PPC). Spojením GPS s topografickými informacemi si PPC přizpůsobuje strategii pohybu a vylepšuje spotřebu paliva. Během stoupání je udržována nastavená minimální rychlost. Těsně před nejvyšším bodem se vypíná plyn a převodovka se přesouvá do neutrální polohy. Udržet autokar v pohybu a "překlopit" se přes vrchol umožní kinetická energie. Během klesání PPC aktivuje režim Eco-roll, který udržuje převodovku v neutrálu a může tak přijít další úsporu paliva o 2,5%.

Značné úspory hmotnosti přineslo nové uspořádání prostoru motoru. Prostřednictvím cílených opatření se výrobci podařilo dosáhnout snížení hmotnosti o 100 kg. Významným přispěvatelem je v tomto ohledu systém následného zpracování výfukových plynů, který je nyní o přibližně 50 kg lehčí a zabírá o 40 % méně objemu. Pro VDL Futura FDD2 tento systém výrazně zlepšil dostupnost zavazadlového prostoru.

Převodovka ZF Traxon je ve srovnání s doposud používanou převodovkou AS Tronic o 20 kg lehčí. Hlavní úspory hmotnosti bylo dosaženo za zadní nápravou. Vede to k efektivnějšímu rozložení hmotnosti, lepší manévrovatelnosti a vyšší kapacitě. Změny se týkají i rozmístění různých komponentů. Cílem nového uspořádání je optimalizace dostupnosti prostoru motoru pro účinnější provádění údržby a oprav a 6% úspora souvisejících nákladů.

Motory Euro 6 DAF jsou známé pro své nízké emise. Výraznější úspora paliva snižuje emise CO2 a přispívá k lepšímu životnímu prostředí. VDL Futura s novou generací motorů DAF je také vhodná pro provoz na HVO (hydrogenovaný rostlinný olej). Ve srovnání s naftou snižuje emise CO2 až o 80 %.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)