Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
McLaren M9A
McLaren M9A
McLaren M9A
McLaren M9A
15 Fotogalerie

Ve Formuli 1 sedlal unikátní McLaren s pohonem všech kol. Po téměř půlstoletí se do něj vrátil!

Derek Bell dostal na okruhu Silverstone unikátní příležitost. Po dlouhých 48 letech opět usedl do monopostu, se kterým se tenkrát zúčastnil domácí velké ceny.

Bruce McLaren slavil s vlastním týmem Formule 1 mnoho úspěchů i díky svým originálním řešením. Monopost M9A s pohonem všech čtyř kol ale do výčtu úspěšných projektů tradiční britské stáje zařadit nelze. I když se s tímto pohonem zejména v 60. letech hojně experimentovalo, pro závodní monopost nebylo řešení dostatečně efektivní a v roce 1982 jej pravidla zcela zakázala.

McLaren ale formuli hnanou všemi koly do jedné velké ceny nasadil, Derek Bell oranžový monopost sedlal v domácím závodě na britském okruhu Silverstone. Účast v podniku však neměla dlouhého trvání, Bell odstoupil s poškozeným zavěšením po šesti kolech. Čtyřkolku následně testoval i sám Bruce McLaren a po několika okruzích okomentoval jízdu legendární větou: „Je to jako kdybych se snažil podepsat a někdo mi neustále běhal po loktu.“ Nikoho nepřekvapilo, když tým záhy od řešení zcela upustil.

O 48 let později však McLaren připravil pro závodníka Bella milé překvapení. Do svého oranžového monopostu se totiž mohl vrátit, navíc na okruhu Silverstone, kde v roce 1969 závodil. „Je to umělecké dílo s technologií, která bohužel nikdy nefungovala. Nejel jsem příliš rychle, protože motor je starý a unavený, ale i tak jsem si tuhle jízdu opravdu užil,“ komentoval Bell. S vozem M9A ujel sedm kol, o jedno více než před téměř půlstoletím, kdy do VC Velké Británie nastoupil.