Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
McLaren M24B
McLaren M24B
McLaren M24B
McLaren M24B
26 Fotogalerie

Monopost McLaren je na prodej. O formuli 1 ovšem nejde

Aleš Dragoun
McLaren je jedinou značkou v historii, která vyhrála tři nejslavnější automobilové závody světa. Tohle se nepovedlo ani Ferrari...

Britský McLaren nepůsobil pouze ve formuli 1 a v závodech sportovních vozů a prototypů. Může se pyšnit vítězstvími v Le Mans (1995), jeho jezdci dosáhli také 15 triumfů v Grand Prix Monaka. Ale uspěl rovněž za oceánem, patří mu trojice vavřínů z Indy 500 v letech 1972, 1974 a 1976. Zatímco poprvé vyhrál Mark Donohue pro Rogera Penskeho, zbylé dva náleží jedné z amerických legend: Johnnymu Rutherfordovi.

Tento jezdec řídil navíc tovární auto, ještě se čtyřválcovým turbomotorem Offenhauser. Zajímavý exemplář se objeví v srpnové dražbě síně RM Sotheby's v kalifornském Monterey. Jde opět o Rutherfordův stroj, ale mladší, ze sezóny 1979. To byl poslední rok, kdy šasi od McLarenu v šampionátech USAC a CART účinkovala, poté se z amerických nejvyšších monopostových sérií Britové stáhli. McLaren M24B v bílo-modro-červené kombinaci s logy piva Budweiser, maziv Valvoline, pneumatik Goodyear a banky First National City nese dodnes startovní číslo 4, barevné provedení je původní.

Pravidla tehdy (a ještě dlouho poté) umožňovala účast různých výrobců podvozků. Monopost poháněl přeplňovaný vidlicový osmiválec Ford Cosworth DFX 2,65 l, byl přímo odvozený z legendárního atmosférického třílitru DFV pro formuli 1. I ten McLaren používal ve slavném typu M23, v jehož kokpitech dobyli Emerson Fittipaldi a James Hunt mistrovské tituly v královské disciplíně.

Vraťme se ale zpátky do „Staré cihelny“. 63. ročník legendárního závodu nedopadl pro Rutherforda příliš slavně, byl klasifikován na osmnáctém místě a jako poslední pilot odmávnut šachovnicovým praporkem. Vyhrál však těsně předtím dvojzávod Gould Dixie Twin 125 na oválu v Atlantě, obě části tohoto klání, které každé měřilo 200,9 km.

Rutherford startoval na Brickyardu poprvé v roce 1963 a naposledy v osmdesátém osmém, kdy oslavil padesátiny. O účast v závodě se pokoušel ještě později, ale už neúspěšně. Legendární klání na oválu vyhrál celkem třikrát, ještě ročník 1980, kdy už ovšem seděl v kokpitu Chaparrallu 2K. To také ovládl celý šampionát CART.

M24B je v katalogu slavné kalifornské aukce nabízen bez předprodejního odhadu a tedy i stanoveného rozmezí. Levný jistě nebude, ale sběratele historických závodních aut určitě přiláká. Zejména ty americké, Evropany asi těžko.

McLaren se letos do Indy vrátil. Šasi sice nese značku Dallara, ale britský tým (a výrobce) je partnerem týmu Andretti Autosport. Tradičně oranžový vůz bude řídit dvojnásobný mistr světa F1 Fernando Alonso, to je dostatečně známá věc...

Foto: Rasy Ran/RM Sotheby's