Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velké americké pick-upy hromadně přejdou na hliník

Michal Fokt
Diskuze (12)
Hliník se asi brzo stane nedostatkovým zbožím. Ford F-150 byl jen první vlaštovkou, do 10 let by měla tato několikatunová monstra přejít z převážné většiny na tento lehký materiál.

Ford se v případě svého amerického bestselleru F-150, což je full-size pick-up, rozhodl pro citelné snížení hmotnosti přechodem téměř výhradně na hliník a to na vzdory tomu, že jeho opravy jsou složitější, vyžadují řadu speciálních nástrojů a postupů a tento materiál je také citelně dražší.

Deník The Detriot News teď přišel s informací, že má jít jen o první sněhovou kouli v lavině. Do roku 2025 by podle něj mělo být sedm z deseti vyrobených full-size pick-upů "celohliníkových", tedy vyrobených z aluminia tak, jak je to jen možné. Nejde o žádnou novinářskou kachnu, jedná se o výsledek průzkumu agentury Ducker Worldwide, která prováděla průzkum trhu pro Aluminum Transportation Group.

Je jasné, že klíčovou roli v této strategii hraje ekonomika provozu, respektive emise, protože spotřeba se s každými 100 librami dolů (cca 45 kg) snižuje o 1-2 %. Stejná studie informuje, že zatímco dnes je v jednom autě, vyrobeném v Severní Americe, v průměru 160 kg hliníku, v roce 2025 to bude nějakých 250 kg. V příští dekádě se očekává nárůst poptávky po hliníku až dvacetinásobně(!) oproti současnému stavu. Příbory ze závodní jídelny tak možná budou mít časem cenu zlata...

Michal Fokt
Diskuze (12)
1. 7. 2014 05:28
Re: Problémem hliníku
Tak to "chodi" na americkych cestach. Na jednej strane leje vlada miliardy do eko a hybrid aut a na druhej strane stale toleruje vyrobu tychto monster-truckov.
Pripomina mi to tucneho syna, ktoremu mamicka pripravila dietu. A aby chlapec neskolaboval, tak mu povoli denne zjest uz iba 4 pizze a vypit 2 flase coly. :-)
21. 6. 2014 21:12
Re: Problémem hliníku
Myslím, že lepším riešením ako ušetriť na hmotnosti by bolo ubrať dva valce, pol metra z výšky, pol metra zo šírky a meter z dĺžky... Je to klasika, je to opojný pocit sily ale vpodstate sú tie autá absolútne zbytočne veľké, ťažké a premotorizované. Na cestu do práce po rovnej ceste bez zákrut rýchlosťou slabo nad stovku reálne nepotrebuješ dvaapoltonové osemvalcové monštrum...ani keď je to niekoľko stovák km. Tí Amíci nie a nie sa naučiť stiahnuť trochu pupok...
21. 6. 2014 10:38
Problémem hliníku
je křehnutí. Měl jsem hliníkové auto, fakt není o co stát - hliník sice nerezne, ale zase se doslova rozpadá jakmile se poruší lak. A jak to jednou začne, prakticky je to neopravitelné. Ale to je možná účelem - když se po předem naprogramované době pickup rozpadne, zákazník si bude muset koupit nový. Zaručí se tak odbyt i do budoucna.
21. 6. 2014 10:33
Re: mimo tema ale taky z US
Stačí přidat reprák se zvukem V2 a pohoda :-)
Avatar - The Spešl Uan
21. 6. 2014 08:44
Re: Hliník se odstěhoval do Humpolce...!
Jak to vypadá,tak Humpolec se odstěhoval do USA a Hliník do něj...