Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
VinFast VF3
VinFast VF3
VinFast VF3
V posledních letech už VinFast vyrábí jen elektrické modely, které jsou obzvláště populární mezi taxikáři. S levnějšími modely se ale zvyšuje zájem i soukromých kupců.
24 Fotogalerie

Vietnam si oblíbil elektromobily. Drží už čtvrtinu trhu

Michal Dokoupil

O úspěchu elektromobilů píšeme obvykle ve spojení s Čínou nebo zeměmi severní Evropy. Jeden z nejvyšších podílů má ale i relativně chudý Vietnam, jehož jediná větší domácí značka už nic jiné než elektromobily nevyrábí.

Vietnam sice v posledních dekádách zažívá prudký růst, dokonce jeden z největších na světě a bývá označován za budoucí Čínu, stále jej ale nemůžeme označit za vyspělou či bohatou zemi. V žebříčku HDP na osobu je dnes někde mezi 106 – 119 pozicí dle metodiky a řadí se mezi rozvojové země. Přesto se právě tam do čela prodejních žebříčků podařilo probojovat čistě elektrické značce VinFast.

Čísla prodejů jediné větší domácí automobilky donedávna nebyly známy, protože firma je nikde nereportovala. Letos se ale situace změnila a díky tomu máme lepší ponětí o stavu vietnamského trhu s automobily. Ten je stále docela malý, hlavně když vezmeme v potaz, že v zemi žije přes 100 milionů lidí.

V lednu VinFast prodal na domácím trhu 20.800 vozidel, což mu stačilo na 30,9 % podíl mezi všemi značkami. Zabral si celou první trojici nejprodávanějších modelů, kde jasně dominovalo malinké SUV VF3 s 9.200 prodanými kusy. V únoru VinFast prodal 12.500 aut a podíl měl 33,7 %, a v březnu 9.800 vozů, což je podíl 20,9 %. Tento měsíc se také změnilo pořadí nejpopulárnějších modelů, kde na první pozici VF3 vystřídal větší VF5 a na trojku se probojovalo spalovací SUV Mitsubishi Xpander. Za první čtvrtletí tohoto roku má každopádně VinFast podíl 26,8 %, což zároveň znamená zhruba podíl elektromobilů vůči spalovacím vozům.

Socialistický Vietnam má samozřejmě velmi daleko do zcela svobodného trhu a tak za úspěchem VinFastu není jen patriotismus či ekologické smýšlení lokálního obyvatelstva. Na dovoz spalovacích vozů ze zahraničí jsou zavedena vysoká cla. Modely s objemem do 1,5 litru mají 30 %, k čemuž je nutné připočíst „speciální spotřební daň“ ve výši 35 % a také 10 % DPH. S objemem 1,5 až 2,5 litru jsou čísla 40 % + 50 % + 10 % a nad 2,5 litru už 60 % + 60 % + 10 %.

Prioritu má tedy domácí produkce, což znamená i lokálně montované vozy zahraničních značek. Ty až na výjimky stále vyrábí převážně spalovací vozy a dovezené elektrické jsou příliš drahé. Na elektromobily jsou navíc v zemi pobídky, které mají zvýšit jejich atraktivitu. Například jsou na tři roky osvobozeny od „registrační daně“ (2 % - 10 %) a v dalších dvou letech je jen poloviční.

To samo o sobě není moc, ale v případě VinFastu VF3 hraje silnou roli také nízká cena začínající v přepočtu na 273.000 Kč, která z něj dělá jedno z nejlevnějších aut na tamním trhu. Větší VF5 je zase populární v taxi flotilách a je v nich jedním z naprosto nejběžnějších aut. Platí to i pro další modely značky, a právě zde bude další důvod jejich prodejního úspěchu. VinFast dokonce uvedl několik modelů, určených pouze pro potřeby taxikářů, včetně elektrického MPV Minio Green. Naprostou dominanci domácí automobilky potvrzuje i fakt, že mezi zveřejněnými nejprodávanějšími 70 modely už nefigurují elektromobily žádné další značky.

Video placeholder
Vinfast VF 9 (Vinfast VF e36) • Zdroj: Vinfast

zdroj: Bestsellingcarsblog | zdroj foto: VinFast | zdroj videa: VinFast