Vietnamská konkurence Dacie Spring: VinFast VF3 je neskutečně roztomilá krabička
Nejmenší model vietnamské automobilky vsadil na elektrický pohon a opravdu atraktivní design. Tenhle potenciální soupeř Dacie Spring by se nám líbil i v Evropě.
Vývoj a výroba elektromobilů stojí obrovské peníze. Proto většina automobilek vrhla na trh nejdříve dražší modely, které jsou dostupné jen pro malé spektrum zájemců. Levnější vozy přicházejí až nyní. Letos se můžeme těšit například na Renaulty 4 a 5 E-Tech, Citroën ë-C3 a pravděpodobně i na Volkswagen ID.2. Svým charakterem primárně městská a příměstská auta jsou pro elektrický pohon jako stvořená a dávají mnohem větší smysl než 2,5tunová SUV s obrovskými bateriemi, která přesto na jedno nabití ujedou maximálně 350 kilometrů a stojí hodně přes dva miliony korun.
Vietnamský VinFast VF3 pojmu městský elektromobil dává ještě minimalističtější podobu. Tohle vozítko totiž na délku měří pouze 3190 centimetrů. Do miniaturní kabiny se přesto mohou vejít až čtyři cestující, byť reálně je VF3 pouze dvoumístný.
Na autě je vedle jeho velmi kompaktních rozměrů zajímavý také design, který připomíná Suzuki Ignis zkřížené s Toyotou FJ Cruiser. A v jemných náznacích také Suzuki Jimny. Zajímavá je jeho světlost 191 milimetrů, kterou mu mohou závidět i dospělá SUV s pohonem všech kol.
Sympatický kukuč skrývá elektromotor o výkonu 43 koní a točivém momentu 110 newtonmetrů, což na auto s rozvorem 2075 milimetrů a 1652 mm vysokou a 1679 milimetrů širokou karoserií stačí. Při minimálně 50 % baterie výrobce garantuje maximální rychlost 100 km/h, zrychlení z 0-50 km/h dosahuje 5,3 sekundy. Trakční akumulátor typu LFP (lithium-železo-fosfát) má kapacitu 18,64 kWh, což stačí až na 215 kilometrů dle normy NEDC. Na stojanu se stejnosměrným proudem se za 10 na 70 procent kapacity baterie dostanete už za 36 minut.

Tenhle vietnamský konkurent Dacie Spring stojí v přepočtu asi 227 tisíc korun. V tomhle případě se ovšem jedná o model, kdy si trakční baterii pouze pronajímáte. Pokud ji chcete vlastnit, dáte asi 303 tisíc. Rumunský elektromobil s čínským původem je sice větší (3701 x 1767 x 1519 mm) a má delší rozvor (2423 milimetrů) a má o pár koní více, zároveň ale v Česku startuje na 419.900 Kč za verzi 45 s 26,8 kWh, výkonnější Spring 65 s totožnou kapacitou a výkonem 48 kilowattů vyjde minimálně na 469.900 korun.