Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
VinFast VF 8 (VinFast e35)
VinFast VF 8 (VinFast e35)
VinFast VF 8 (VinFast e35)
VinFast VF 8 (VinFast e35)
124
Fotogalerie

VinFast odkládá otevření nové továrny. Důvodem jsou mizivé prodeje

Ondřej Šámal

Asijská automobilka měla velké plány, realita jí ovšem nastavuje zrcadlo. Kvůli nízkým prodejům se aktuálně potýká s možným odložením otevření továrny ve Spojených státech.

Na japonské, korejské a čínské automobilky jsme si už zvykli. Vietnam ovšem na automobilové mapě zatím nemáme. Přitom značka VinFast, patřící prvnímu vietnamskému miliardáři Phạm Nhật Vượngovi, měla minimálně v uplynulých letech velké ambice. Najala si například Michaela Lohschellera, bývalého šéfa Opelu, jako generálního ředitele značky pro celý svět.

Z Evropy, Spojených států a dalších tradičních zemí přivedla zkušené designéry, manažery a další pracovníky, kteří měli VinFast posunout do extraligy. Jenže poptávka po exotických autech z Vietnamu není taková, s jakou vedení počítalo.

Například ve Spojených státech loni VinFast prodal necelou tisícovku aut. V Severní Karolíně přitom výrobce staví velkou továrnu za 4 miliardy dolarů (asi 91,6 miliardy korun) s kapacitou 150.000 aut ročně. Fabrika se měla rozběhnout již letos v červenci, její otevření je ovšem odloženo na příští rok.

Video placeholder
Vinfast VF 9 (Vinfast VF e36) • Vinfast

Vedení okresu Chatham v Severní Karolíně si sice žádných průtahů vědomé není, podle jejich informací ovšem již automobilka VinFast při dvou příležitostech rozhodla o zmenšení samotného výrobního areálu, naposledy letos v dubnu.

Značka přitom nemá ambiciózní plány pouze ve Spojených státech, věří si i na globálním trhu. Letos totiž plánuje celosvětově prodat 100 tisíc aut, dvojnásobek loňského počtu. V prvním letošním pololetí to ovšem na rekord nevypadá. V prvním kvartále se totiž podařilo udat pouze necelých 10.000 aut, za což prý mohl pomalejší začátek roku. Rozšíření obchodních aktivit do Thajska a Indonésie by prodeje mělo významně nakopnout.

Spolu s tím VinFast hodlá postavit další dvě továrny, jednu ve zmíněné Indonésii, druhou v Indii. Tato nejlidnatější země má sice obrovský obchodní potenciál, minimálně v rámci trhu s novými auty své předpoklady nenaplňuje. Otázkou ovšem zůstává, zda vietnamská značka dokáže vytížit své stávající výrobní kapacity. Zatím to tak nevypadá.