Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW pracuje na vodíkové X5. Dorazí v roce 2022 a pomůže s ním Toyota

David Bureš
Diskuze (1)

Zatímco Audi další vývoj palivových článků vzdalo, BMW vodíkové technologii pořád věří. S pracemi mu pomáhá Toyota.

Budoucnost automobilů je nepochybně v elektrickém pohonu. Zatímco evropští výrobci nejvíce věří takzvaným bateriovým elektromobilům, tedy vozům čerpajícím energii z akumulátorů, asijské automobilky pořád prosazují také palivové články, v nichž vidí vyšší potenciál. Vodíku nadále věří také BMW, které na vývoji této technologie dlouhodobě spolupracuje s Toyotou.

Hmatatelný výsledek spolupráce BMW a Toyoty v oblasti vodíkových palivových článků uvidíme v roce 2022, kdy mnichovská automobilka plánuje představit malou pilotní sérii vodíkového modelu na bázi aktuální generace BMW X5. V druhé polovině tohoto desetiletí by pak BMW mohlo první vůz s vodíkovými články začít prodávat. Záleží však na požadavcích trhu, bavorák s palivovými články by se tak mohl nabízet jen ve vybraných koutech světa, kde už vodíková infrastruktura bude vybudovaná. Minimálně v Evropě je zatím nedostatečná.

Než se tak stane, automobilka už s předstihem představuje vodíkové pohonné ústrojí, které nazývá BMW i Hydrogen NEXT. Jeho součástí je elektromotor z elektrického SUV iX3 zajišťující vysokou dynamiku, typickou pro vozy mnichovské značky. Energii však dodávají palivové články, konkrétně ústrojí zahrnuje dvojicí nádrží s tlakem 700 bar, které společně pojmou šest kilogramů vodíku. BMW bez bližší podrobností zdůrazňuje, že toto množství zajišťuje dostatečný dojezd za jakýkoliv klimatických podmínek, doplnění paliva navíc zabere jen asi tři až čtyři minuty. Obě vlastnosti jsou tak velkou výhodou oproti bateriovým elektrovozům.  

„Palivový článek poháněcí soustavy disponuje elektrickým výkonem až 125 kW,vznikajícím na základě chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem z okolního vzduchu,“ vysvětluje fungování ústrojí Jürgen Guldner, viceprezident oddělení technologie vodíkových palivových článků a nových automobilových projektů u BMW Group.

Pod palivovým článkem je umístěn elektrický měnič, který upravuje napětí tak, aby jím byl poháněn elektrický motor a přebytky zadržela baterie. Ta je nabíjena rekuperací kinetické energie a současně právě elektřinou z palivových článků. Dodatečný výkon baterie umístěné vzadu nad elektromotorem dodává dodatečnou energii pro působivou dynamiku při předjíždění nebo akceleraci. Celkový výkon díky tomu činí 275 kW.

BMW vodíkovému pohonu do budoucna věří, je si však zatím vědomo jeho nevýhod. V tuto chvílí chybí potřebná infrastruktura vodíkových čerpacích stanic, navíc je vodík jako palivo stále drahé na výrobu.

„Jsme přesvědčeni, že v budoucnu budou vedle sebe existovat různé alternativní systémy pohonu, protože neexistuje jediné řešení, které by uspokojilo celé spektrum požadavků zákazníků na mobilitu po celém světě. V dlouhodobém horizontu je velmi pravděpodobné, že právě technologie vodíkových palivových článků se stane čtvrtým pilířem naší nabídky pohonných systémů,“ říká odcházející šéf vývoje Klaus Fröhlich s tím, že podle jeho názoru se vodíkový pohon nejprve rozšíří v kamionové dopravě a až pak se rozvine v osobních automobilech.

BMW na vývoji vodíkových palivových článků spolupracuje od roku 2013 s Toyotou, která má i díky modelu Mirai dlouhodobé zkušenosti s tímto druhem pohonem. S vodíkem ale v Mnichově koketovali už dříve. V roce 2006 automobilka představila tehdejší řadu 7 na vodík. Tehdy ale vůz nepoužíval dnes prosazované řešení s elektromotorem a vodíkovými palivovými články, nýbrž dvanáctiválec, který spaloval vodík přímo ve svých válcích. To se však ukázalo jako málo účinné řešení.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

1. 4. 2020 16:50
6 kg H2
Obsah energie je cca 200 kWh, tzn. jízdní dosah může být i k 1000 km. Ale!! Kolik váží supertlaková nádoba s H2? I ostatní "opičky" zaberou mnoho objemu vnitřního prostoru. Nezdá se to jako pohon budoucnosti i z jiných důvodů.