Peugeot představuje e-Expert Hydrogen, kombinuje pohon na vodík i do zásuvky
Nevšední čistě elektrická dodávka je osazena bateriemi i tlakovými nádržemi na vodík, což z ní dělá poměrně nezvyklý hybrid.
Automobilka Peugeot se pochlubila novou verzí své čistě elektrické dodávky e-Expert, která dostala označení Hydrogen. Elektromotor pod kapotou totiž čerpá energii jak z baterií, která se dají klasicky dobíjet, tak z vodíkového palivového článku. A pokud je vám toto řešení povědomé – máte pravdu. Před pár týdny už se s ním totiž pochlubila jiná značka ze stáje Stellantis.
Řeč je samozřejmě o modelu Opel Vivaro-e Hydrogen, se kterým sdílí Peugeot e-Expert Hydrogen platformu i kompletní techniku. Základem je přitom vysokonapěťová baterie s kapacitou 10,5 kWh a nejvyšším výkonem 90 kW, uložená pod sedadly, kterou doplňuje trojice vodíkových nádrží s kapacitou 4,4 kg při tlaku 700 bar a palivový článek.
Vůz je vybaven třífázovou palubní nabíječkou s nejvyšším výkonem 11 kW, přes kterou je možné dobít baterii již za necelou hodinu – ovšem při nabíjení z wallboxu či nabíječky. Při využití domácí zásuvky je potřeba počítat s časem 3 hodiny (při 16A) až 6 hodin (při 8A). Nádrž na vodík lze ovšem natankovat již během pouhých 3 minut
O pohon se stará elektromotor s permanentním magnetem, umístěný na přední nápravě, který nabízí výkon až 100 kW a 260 Nm točivého momentu. Ovšem pouze v režimu Power. Kromě toho nabídne vůz i režimy Eco (60 kW/190 Nm) pro lepší dojezd a Normal (80kW/210 Nm) pro optimální každodenní využití.
Čistě na vodík by přitom vůz měl být schopen urazit cca 400 kilometrů (dle WLTP), přičemž vysokonapěťová baterie, sloužící také jako tzv. buffer pro rychlé získání energie při zvýšené spotřebě (například při prudké akceleraci), zajistí dalších několik desítek kilometrů dojezdu k dobru. Baterii lze navíc během jízdy dobíjet i v režimu zesílené rekuperace.
Střídání zdroje elektrické energie mezi baterií a palivovým článkem pak probíhá vždy podle konkrétní situace. Například při rozjezdech a v nízkých rychlostech stačí vozu čerpat energii z baterie, zatímco při stabilních rychlostech je elektromotor zásobován přímo palivovým článkem. Při zrychlení, předjíždění a stoupání do kopce spolu baterie a palivový článek spolupracují, zatímco při brzdění a sjíždění kopců se pouze nabíjí baterie.
Profesionály pak jistě potěší, že instalace kombinovaného bateriového a vodíkového pohonu nijak neomezila vnitřní prostor, který plně odpovídá bateriové i naftové specifikaci. Peugeot e-Expert Hydrogen bude k dispozici ve verzi Standard (4,95m) a Long (5,30m). Přepravní prostor nabídne objem až 6,1 m3, maximální přepravní kapacita je 1100 kg a na vleku vůz utáhne až 1000 kg.
V základní výbavě vůz nabídne kabinu se dvěma sedadly, posuvné dveře po obou stranách, 17“ disky, manuální klimatizací, 7“ infotainment Peugeot Connect nebo elektronickou parkovací brzdu s Hill Assist. Vůz navíc zdobí plaketky e-Expert Hydrogen a Hydrogen, na levém zadním blatníku je víčko plnícího ventilu na vodík, vůz má specifickou masku a o 40 mm zvýšený podvozek.
Výroba vodíkového Peugeot e-Expert Hydrogen bude probíhat sériově, přičemž základ vozu vznikne ve francouzském závodě Valenciennes a následně bude v německém Rüsselsheimu provedena úprava na verzi e-Expert Hydrogen. Rüsselsheim, domovské městko značky Opel, se totiž stalo vodíkovým technologickým centrem společnosti Stellantis.
První kusy modelu Peugeot e-Expert Hydrogen by se pak měly začít objevovat na trhu koncem tohoto roku. Prozatím se však mluví pouze o uvedení na trhy v Německu a Francii, kde už je slibně rozvinutá síť vodíkových plnících stanic. O dalších trzích se automobilka zatím nezmínila.