Volkswagen by kvůli skandálu mohl zrušit výplatu dividend
Akcie koncernu po této zprávě zamířily dolů a odepsaly až 1,8 procenta. Automobilka uvedla, že podrobnosti o podnikovém hospodaření zveřejní 28. dubna.
Definitivní zatím nic není, "neexistuje ale žádný náznak, že by byla naděje na jediný cent", řekl DPA nejmenovaný člen dozorčí rady koncernu.
Největší evropská automobilka se v poslední době potýká s následky největšího skandálu ve své historii poté, co loni v září přiznala, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instalovala software umožňující manipulovat s testy emisí. Cena prioritních akcií klesla od té doby o zhruba 30 procent. Zveřejnění výsledků hospodaření za uplynulý rok Volkswagen odložil na 28. dubna, aby mohl finanční následky krize lépe vyhodnotit.
Volkswagen bývá k akcionářům podle pozorovatelů obvykle štědrý. Za rok 2014 vyplatil dividendu 4,86 eura (131,5 Kč) za každou prioritní akcii a 4,80 eura (129,9 Kč) za každou kmenovou akcii. Celkově mezi akcionáře rozdělil zhruba 2,3 miliardy eur.
Analytici podle agentury Reuters dosud očekávali, že VW by mohl snížit dividendu z prioritních akcií za uplynulý rok o dvě třetiny na 1,87 eura za jednu. Podle redaktora této agentury Olafa Storbecka by ale zrušení bylo lepším krokem. Firma by tak prý ušetřila 2,3 miliardy eur ročně.
Největším podílníkem Volkswagenu je společnost Porsche SE, kterou ovládají rodiny Porscheů a Piëchů. Velké balíky akcií drží také spolkový stát Dolní Sasko a státní fond Kataru.
Úřad zemské vlády Dolního Saska již uvedl, že případný výpadek ve výplatě dividend by neměl "žádný přímý dopad" na její rozpočet.
Volkswagen si dal loni stranou zhruba 6,7 miliardy eur na pokrytí očekávaných nákladů spojených se svoláním aut zasažených skandálem. Firma nadto čelí pokutám a žalobám v USA i jinde ve světě. Analytici společnosti Evercore ISI tak odhadují celkové náklady související se skandálem na zhruba 30 miliard eur.
Podle Storbecka se zdá, že skupina bude schopna zvládat vysoké náklady bez větších šrámů. Prémiovým značkám Audi a Porsche a divizi finančních služeb se zatím dařilo relativně slušně, což naznačuje, že poptávka po autech ze skupiny Volkswagen příliš zasažena nebyla. Pokuty a poplatky za právní spory navíc sníží zdanitelný zisk, takže i kdyby se celkové náklady do roku 2020 vyšplhaly na 50 miliard eur, nějaké peníze by prý koncernu stále zbývaly.