Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Concept C – Ledově svěží vítr

Ladislav Čermák
Ve Wolfsburgu si už patrně všimli, že design posledních Volkswagenů nebudí svým extrémně konzervativním pojetím očekávané nadšení, proto je v poslední době k vidění neobvyklé množství konceptů s dvěma véčky na kapotě, hýřících emotivními liniemi.

Po charismatickém roadsteru Concept R (podrobný popis zde) a značně odvázané studii písečné buggy Concept T přichází třetí nositel jednoho písmene, Concept C. Ani v tomto případě za „špionážním aliasem nehledejme žádné tajemné kódy, C znamená –v souladu s německým smyslem pro přehlednost – Coupé Cabriolet. A skutečně, C je dalším, sériové výrobě nepříliš vzdáleným příspěvkem do galerie hitů poslední doby jménem CC.

Concept C je expresivně tvarovaný vůz, který překvapí zejména svými rozměry. Na šířku má totiž přes 1,8 a do délky více než 4,4 m. Designéři tím podle svých slov sledovali odstranění disproporcí mezi designem, původně navrženým pro civilnější karosářské varianty, a dodatečně implantovanou střechou. Tato narážka na již prodávaná francouzská CC má svoje opodstatnění. Kvůli kouzlům s pevností karoserie a optimální ochranou posádky mívají cestující hlavy v těsné blízkosti rámu čelního okna, což není moc příjemné, ani praktické. Subkompaktní otevřené vozy prý zase mívají v rozporu se vkusem velkou natahovací střechu na malém těle. Ať už se názor autorů shoduje s obecným míněním či nikoliv, oni oběma těmto neduhům předešli tím, že svou představu namalovali na bílém papíře, bez omezení již existujícím základem.

Že se jim podařilo nejen eliminovat oba zmíněné handicapy, ale navíc mimochodem stvořit krásné auto, svědčí elegantní skloněná silueta, podtržená svažujícími se prolisy a výraznou horizontální dělící linií, díky které se výraz vozu nemění se zavřenou, ani otevřenou střechou. Za mistrovské lze označit spletení linií kolem víka zavazadlového prostoru, neponechané bez vyústění ani v jednom případě. Skrčená příď s počátečním bodem těsně nad vozovkou připomíná ostří nože, zdvižená záď zase působí ležérně. Nevelký, ale důležitý part hrají exkluzivní kola, vpředu 19 a vzadu 20.

Do své přídě koncept adaptoval stylistické prvky, evokující budoucího Passata jako apoštola nových, ostřeji řezaných tváří pro další mladé Volkswageny a použité již v předchozích dvou konceptech do té míry, že C působí jako karosářská verze zejména roadsteru R. Nové VW zkrátka budou mít oblou svažitou příď s hliníkovou maskou až ke spoileru, L-světlomety s výraznými projektorovými moduly a rozbíhající se prostorové prolisy na vypouklé kapotě. Charakteristický je i zamračený výraz, se kterým se poprvé ukázal Phaeton.

Konec auta také patří do rodiny – filigránské hrátky s LED diodami a stříbřitými hranami namísto klasických koncových světel, výrazná odtoková hrana, opticky lámající siluetu celého auta a komplikovaná hra s vypouklými a dutými plochami. Pokud takhle budou vypadat Volkswageny nedaleké budoucnosti, není třeba se strachovat o jejich prodejní úspěch.

Interiér svou rezignací na extravagance všeho druhu utvrzuje domněnky o reálnosti sériové výroby. Odpouští si úchvatné kombinace ostrých úhlů a spousty futuristických náročných detailů, nabízí „jen dotažený prostor pro čtyři cestující, obložený kvalitními materiály a uklidňujícími tvary. Přidává i dnes tolik módní hliník, zejména na palubní desce a přístrojovém panelu.

Největším přínosem je ale inovativní skládací pětisegmentová střecha. Ačkoliv základní tvary a funkčnost sdílí s ostatními coupé-kabriolety, přidává mezi dva krajní stavy ještě třetí, atraktivní možnost jízdy s odsunutým střešním panelem, tedy jakousi improvizovanou targu. To stále není vše, oba střešní panely jsou také prosklené, což dále umocňuje slunečný a vzdušný pocit uvnitř i v případě, kdy počasí vylučuje topless jízdu. Komplikovaný, ale dokonale funkční mechanismus celou kovovo-skleněnou střechu poskládá do pětivrstvého horizontálního sendviče, zabírajícího jen nezbytně nutné minimum místa pod dvousměrně výklopným víkem zavazadlového prostoru. I v případě, že je střecha stažena, ještě zbývá v dlouhé zádi přijatelných 200 l prostoru pro zavazadla, v coupé-konfiguraci pak celých 400 l, doplněných ski-bagem. Krása tedy není jedinou výhodou stříbřitého sporťáku. Zaměření do již existujících a prudce expandujících tržních segmentů odpovídá i volba „normální pohonné jednotky. Poněkud extravagantní dvěstěpadesátikoňový šestiválec v Conceptu R vystřídal civilní zážehový dvoulitr FSI 110 kW, známý již ze sériové produkce. Podle nedávno internetem prolétnuvších kusých informací o chystaném VW Cabrioletu, disponujícím podobně nadstandardními rozměry, lze soudit, že jde o dvě variace na stejném základě, tedy podvozkové plošině příštího Passata. Nechme se překvapit, léto je ještě daleko.

Video VW Concept C najdete v příloze AUTO.CZ věnované ženevskému autosalonu.

Ladislav Čermák