Volkswagen Golf R 20 Years vyrazil pro nový rekord na Nürburgring
Nová speciální edice k oslavám 20 let modelu Golf R se stala nejrychlejším R modelem na slavném okruhu.
Volkswagen představil první Golf s označením R před dvaceti lety. Model Golf R32 tehdy poháněl 3,2litrový motor V6, který nabízel 177 kW, 320 Nm točivého momentu, na stovku se dostal za 6,4 sekundy a uhánět zvládl rychlostí až 247 km/h. To jsou dodnes velmi působivé hodnoty, obzvlášť na hatchback.
Na oslavu dvacátých narozenin působivého modelu postavila automobilka speciální edici současné generace modelu Golf R, označovanou jednoduše „20 Years“, kterou poznáte například podle plaketky s dvacítkou na B-sloupku a jejíž výroba by měla probíhat zhruba rok.
Od standardního Golfu R se ale verze „20 Years“ odlišuje především řadou větších i menších technických úprav a změn nastavení, díky kterým se stala nejrychlejším R modelem na slavném Nürburgringu. Benny Leuchter, který se podílel na ladění vozu, totiž zvládl zelené peklo obkroužit v čase 7:47,31 – tedy o více než 4 sekundy rychleji, než to zvládne sériový Golf R stejné generace.
Jaké změny ale na novince proběhly? Golf R je pořád osazen 2,0litrovým přeplňovaným čtyřválcem, jeho výkon však vzrostl o 10 kW na výsledných 245 kW (333 k). Točivý moment zůstal na původních 420 Nm, zrychlení z 0 na 100 km/h se však zlepšilo na 4,6 sekundy (- 0,1 s) a maximální rychlost díky standardnímu R-Performance paketu dosahuje až 270 km/h.
Kromě zvýšení výkonu došlo také k úpravě managementu motoru, díky čemuž se turbodmychadlo neustále udržuje ve vyšších otáčkách a vůz je tak lépe připraven na prudké zrychlení. Vůz by měl mít zřejmě také lepší pneumatiky a ještě lépe vyladěný jízdní režim Special, který se od začátku ladil přímo na Nürburgringu.
Nastavení podvozku je tak nepatrně měkčí a upravený je také způsob, jakým speciální zadní diferenciál posílá výkon na zadní kola (každá poloosa je vybavena vlastní spojkou). Celý vůz byl zkrátka uzpůsoben tak, aby na náročném okruhu podával co nejlepší výsledky. Stroj, za jehož volant Benny usedl, měl přitom zůstat co nejvěrnější běžné sériové produkci.
Navzdory svým působivým výkonům a sportovnímu rodokmenu však Golf R „20 Years“ pořád zůstává univerzálním pětimístným hatchbackem, který je po divočení na okruhu připraven pohodlně dopravit majitele kam si usmyslí.