Volkswagen loni na Slovensku zdvojnásobil výrobu na bezmála 420.000 automobilů
Volkswagen pro letošní rok předpokládá zachování produkce ve slovenském závodě na loňské úrovni. Plánuje rovněž spustit výrobu vozů z řady New Small Family s elektrickým pohonem.
„Výsledky bychom chtěli překročit. Volkswagen Slovakia ale není žádný ostrov. Evropa je na tom špatně, budeme muset reagovat flexibilně," prohlásil předseda představenstva Volkswagenu Slovakia Albrecht Reimold. Podle něj se továrna letos zaměří na udržení produkce. Dvě pětiny loňské výroby směřovaly do Německa, na dalších místech v pořadí hlavních odběratelů skončili Čína, Británie a Nizozemsko.
Prodej osobních automobilů v Evropské unii již delší dobu klesá. V únoru odbyt meziročně spadl o více než desetinu na 795.482 vozů, což pro tento měsíc představuje rekordní minimum.
Volkswagen na Slovensku vyrábí SUV Volkswagen Touareg a Audi Q7 a také komponenty Porsche Cayenne. SUV se na celkové výrobě slovenského závodu podílely 51 procenty. Do výrobního portfolia bratislavské továrny patří také minivozy Škoda Citigo, Seat Mii a Volkswagen Up!, které jsou postaveny na stejné platformě. Mateřský koncern zvažuje, že v Bratislavě bude vyrábět rovněž luxusní SUV značky Bentley.
Na podzim hodlá německá firma spustit v Bratislavě výrobu modelu Volkswagen Up! s elektrickým pohonem. „Slovensko má tu čest, že bude produkovat první vůz koncernu Volkswagen s čistě elektrickým pohonem," poznamenal Reimold.
Nárůst loňské výroby se odrazil také ve zvýšení obratu slovenské divize Volkswagenu na historicky nejvyšší sumu 6,59 miliardy eur, což činí v přepočtu asi 169 miliard korun. Proti roku 2011, kdy obrat podniku činil 5,19 miliardy eur, to představuje nárůst o 27 procent. Čistý zisk závodu, který zaměstnává 9400 lidí, se zvýšil zhruba o čtvrtinu na 170 milionů eur.
Továrna Volkswagenu se loni stala největším výrobcem automobilů na Slovensku. Vedle Volkswagenu tam montují vozy také Kia Motors a PSA (Peugeot, Citroën). Produkce aut na Slovensku loni stoupla na nový rekord zhruba 927.000 vozů.
Automobilový průmysl je hlavním tahounem exportně orientované slovenské ekonomiky. Jeho pozice by se mohla posílit v případě, že by v zemi postavilo svůj závod BMW, které plánuje novou továrnu ve východní Evropě. Kromě Slovenska jsou ve hře o získání investice také Česko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko.