Volkswagen Passat (1996-2005): manažerský dostavník
Název Passat patří k nabídce značky Volkswagen prakticky stejně neodmyslitelně jako Golf, a to již čtvrté desetiletí. Čtvrtá generace Passatu, označovaná jako B5 a po faceliftu v roce 2000 jako B6, znamenala pro výrobce z Wolfsburgu značný úspěch. Volkswagen totiž v roce 1996 naprosto zaskočil konkurenci ve střední třídě, když vysluhující krabicovitou třetí generaci nahradil nástupcem s elegantní aerodynamickou karoserií a reprezentativním designem, prostorným interiérem, prostoupeným německou interiérovou kvalitou a nabídkou populárních turbodieselů. Proti tehdejšímu Fordu Mondeo, Opelu Vectra nebo Renaultu Laguna najednou stálo auto, které vypadalo jako o půl třídy větší. Volkswagen si za svůj Passat také nechal patřičně zaplatit, ale soudě podle prodejních úspěchů v tom zákazníci neviděli problém. Na větší rozměry Passatu následně museli zareagovat i ostatní výrobci, což úhlavnímu konkurentovi v podobě Mondea trvalo celé čtyři roky.
Pohodlný a prostorný
Passat čtvrté generace byl nabízen ve dvou karosářských verzích. Důstojný sedan, kterému se mezi Passaty konečně podařilo narušit letitou nadvládu kombíků, má vnější rozměry 4703 x 1746 x 1462 mm, karoserie nepatrně kratšího kombi Variant měří 4682 x 1746 x 1498 mm. Záď sedanu ukrývá zavazadlový prostor slušného objemu 475 litrů, Variant dokonce bohatýrských 495 litrů, navíc skvěle přístupných a využitelných. Pokud hraje ve vašem rozhodování podstatnou roli praktičnost, bez váhání volte Variant. Jednou z největších předností Passatu je prostorný a dobře odhlučněný interiér, který těží z rozvoru dlouhého 2707 mm. Díky pohodlným sedadlům lze bez únavy cestovat i na dlouhé vzdálenosti, dostatek místa mají i cestující na zadních sedadlech. Řidič nalezne optimální polohu bez jakýchkoli problémů díky výškově nastavitelnému sedadlu a volantu seřiditelnému ve dvou osách. Přehledná a funkční přístrojová deska, navržená v chladném německém stylu, vypadá dobře i po letech a vyniká velmi kvalitním zpracováním bez nežádoucích pazvuků.
Podvozek Passatu využíval až do roku 2002 hliníkovou přední nápravu, která však na nekvalitních silnicích dost trpí, zadní náprava je pak jednoduchá s vlečenými rameny. Pokud jde o jízdní vlastnosti, hlavní doménou Passatu nejsou agresivní průjezdy serpentinami, ale především komfortní cestování na delší vzdálenosti, které zvládá na výbornou. Příjemné je i přesné řízení. Passat má sice standardně poháněna přední kola, dokáže však vyhovět i zájemcům, kteří například jezdí často do hor. V nabídce od roku 1997 totiž figurovala verze Syncro s pohonem všech kol, od roku 1999 pak kvalitní systém stálého pohonu všech kol 4Motion s diferenciálem Torsen.
Bohatá nabídka motorů
Časté závady
Ve statistikách spolehlivosti TÜV Report si však Volkswagen Passat nevede právě nejlichotivěji, když se mezi dvou- až tříletými auty umístil se 6,3 % závad na 48. místě lehce nad průměrem, který činil 6,6 %. Mezi čtyř- a pětiletými auty s průměrným počtem závad 11,2 % už skončil Passat s 12,2 % závad lehce podprůměrně a mezi šesti- až sedmiletými auty s výskytem 20,9 % rovněž pod průměrem, který v tomto případě činil 17,2 %.
Ceny Passatů čtvrté generace na českém trhu s ojetými auty začínají na hranici 150 tisíc korun za nejstarší ročníky, na pět let starý Passat si připravte přibližně 300 tisíc korun a na tříletou ojetinu v dobrém stavu alespoň 400 tisíc Kč.
Další informace o Passatu čtvrté generace najdete zde:
- Test VW Passat Variant 1,9 TDI/ 96 kW
- Test VW Passat 1,8T nebo 1,9 TDI?
- Test VW Passat 1,9 TDI/ 85 kW
- Osmiválec pro VW Passat
- Test VW Passat W8
- Volkswagen Passat 1.9 TDI: zkušenosti po 250.000 km
Plusy:
- image
- reprezentativní vzhled
- prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
- široká nabídka motorů, úsporné turbodiesely TDI
- možnost pohonu všech kol
- spolehlivost
- komfortní podvozek
- pomalý pokles ceny
Minusy:
- vysoké ceny ojetin
- nekultivovaný projev turbodieselů
- atraktivní model mezi zloději
Nejčastější závady:
- vůle hliníkové přední nápravy
- vadné senzory hmotnosti vzduchu u motorů TDI
- poruchy regulačního ventilu turbodmychadla (TDI)
- zatuhlá regulace proměnné geometrie turbodmychadla (TDI)
- vadné cívky zapalování u motorů 1,8 20V
- poruchové váhy vzduchu
- časté vůle v přední nápravě