Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Passat 2.0 TSI (206 kW) – Důstojný nástupce šestiválce

David Bureš David Bureš 22. 6. 2016
39
152
Zobrazit náhledy (39)
Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat
Šestiválcový Passat R36 je i díky dálničním stíhačům české policie legenda. V novém passatu už šestiválec nenajdeme, ničemu to ale nevadí.


Motor, jízdní vlastnosti


V třídě passatu hrají z hlediska prodejů prim vznětové motory. Stále ale přibývá názorů, že nafta smrdí a patří jen do kamen, a tak zájem o benziny může růst, a to i s ohledem na emisní skandál Volkswagenu s dieselovými motory. Proto jsme se rozhodli passat vyzkoušet s benzinovým motorem, abychom zjistili, jaká tato alternativa je.

Benzinové motory jsou totiž v případě passatu opravdu jen alternativní volbou. Na 2.118 letos v Česku registrovaných passatů připadá jen 72 exemplářů se zážehovým agregátem pod kapotou. To vznětová jednotka pohání 2.043 passatů, zbývající tři jsou plug-in hybridy (už dříve testovaný model Passat GTE).

Potentní srdce

Když jsme loni testovali passat s benzinovým 1.8 TSI (132 kW), psali jsme, že se jedná o druhou nejsilnější zážehovou jednotku v nabídce, nad ní totiž stál jen 2.0 TSI (162 kW). Časy se ale mění, mezitím se v ceník objevila i silnější verze dvoulitru s 206 kW, která opravdu stojí za to!

Tento agregát jsme dosud na českém trhu znali ve střední třídě pouze ze Škody Superb, takto silný čtyřválec nenabízí ani koncernové Audi A4. U čtyř kruhů totiž nad 2.0 TFSI se 185 kW už rovnou stojí šestiválec 3.0 TFSI (260 kW) z modelu S4. To passat se šestiválců vzdal, a tak je výkonné 2.0 TSI nástupcem někdejšího Passatu R36 s šestiválcem 3.6 FSI (220 kW).

Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr o objemu 1964 cm3 je se svým výkonem 206 kW a točivým momentem 350 N.m opravdový silák, a tak nepřekvapí, že jeho sílu standardně krotí pohon všech kol a dvouspojková převodovka. Vždyť ve střední třídě chcete takovou sílu zvládnout a ne ji pokoušet jako třeba v hot hatchi. Stejný agregát, avšak naladěný na 213 kW, totiž využívá i Seat Leon Cupra, kde je kvůli pouze pohonu předních kol té síly občas až přespříliš.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida
 

Právě z Leonu Cupra nebo ze Superbu víme, že máme čest s opravdu špičkovým motorem. Je naprosto kultivovaný, a jestli mu necháte chvilku klidu, i velice tichý. Stačí však pokynout pravou nohou a stává se z něj bestie. Hutný zvuk ve vysokých otáčkách možná není tak lahodný, jako by byl v případě použití šestiválce, i tak si ho však posádka bude vychutnávat.

Mohutná síla ale každopádně znamená, že řidič musí počítat s turboefektem. Zhruba do dvou tisíc otáček je motor mrtvý, poté ale už jede jako z praku. Jednotka se navíc nechává snadno vytočit a má až atmosférickou gradaci, ani ve vysokých otáčkách pod omezovačem neucítíte výraznější vadnutí. O schopnostech lakonicky vypovídá zrychlení z 0-100 km/h za 5,5 sekundy, což je o šest desetin kratší doba než v případě naftového biturba 2.0 TDI (176 kW, 500 N.m).

Jestliže u 1.8 TSI (132 kW) jsme byli rozpačití ze spolupráce motoru s dvouspojkovou převodovkou, která nebyla tak jemná, jak bychom očekávali, v tomto případě nemáme výtek. Na rozdíl od osmnáctistovky se sedmistupňovým DSG je v případě dvoulitru použita šestistupňová převodovka, jejíž práce stojí za to. Šestistupňová dvouspojka naprosto hladce mění převody a v případě manuálního režimu pohotově reaguje na pokyn. I v takovém případě se ale při přiblížení k omezovači přeřadí sama, lehce pod 7000 otáčkami. Sportovní režim pak využívá sílu motoru, otáčky však mnohdy drží až zbytečně vysoko.

Silný agregát si ale samozřejmě něco vezme. Když se rozhodnete za to vzít a užít si na vaší oblíbené okresce, určitě počítejte s hodnotami na 14 litry. Záleží ale na zvoleném tempu, stačí jet s lehkou nohou a rázem stejný úsek projedete se spotřebou hluboko pod deset. Na dálnici, kde při 130 km/h motor točí 2900 otáček, se dostanete na devět.

Z dlouhodobějšího hlediska každopádně počítejte asi s desetilitrovým průměrem. Ve Volkswagenu se dokonce baví tím, který z novinářů se dostane pod tento průměr. Při naší výpůjčce se to údajně nikomu nepovedlo… A pozor, automobilka do tohoto passatu doporučuje tankovat 98oktanový benzin, což provozní náklady dále zvýší.

Rychlý i pohodlný

Nejvýkonnější motor v nabídce passatu je standardně spárován i s adaptivním podvozkem, který umí tlumiče nastavit ve třech režimech (Normal, Comfort, Sport). Rozdíly mezi jednotlivými nastaveními jsou opravdu patrné, i v komfortním módu se však karoserie volkswagenu zbytečně nenaklání. Změnit naladění lze také u dalších systémů vozu, v zatáčkách lze třeba zvolit tužší řízení.

Automobil čile drží směr a perfektně sedí v zatáčkách, a tak potěší nejen jako dálniční transportér, ale i jako hračka na okresce, samozřejmě v mezích střední třídy. Jen to dunění zadní nápravy je prostě znatelné, čemuž u testovaného kousku příliš nepomohla ani příplatková 19palcová kola.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida
 

Cena, design


Levný tedy není

Zájemci o vrcholný dvoulitr musejí v případě passatu sáhnout minimálně po verzi Highline. Ta sice znamená bohatou výbavu (parkovací čidla, adaptivní tempomat, zadní boční airbagy), zároveň ale naznačuje, že 2.0 TSI (206 kW) není zadarmo. A ono tomu tak je, protože u tohoto agregátu se v ceníku rýsuje cenovka 1.057.900 korun. To opravdu není málo, protože Škodu Superb lze se stejným agregátem pořídit o 85.000 korun levněji. Navíc je 2.0 TSI dražší i než turbodiesely, vrcholné 2.0 BiTDI (176 kW) je o rovných 10.000 korun levnější.

Jenže když se podíváme na konkurenci, zjistíme, že až na superb vlastně na trhu není v této výkonové relaci žádný soupeř. Z mainstremových modelů je tu jen stařičký Opel Insignia OPC s šestiválcem 2.8 Turbo, jehož výkon 239 kW je výrazně vyšší než u volkswagenu.

Passat tak konkuruje spíše vozům luxusních značek, přičemž i v takovém případě nachází volnou mezeru na trhu. Konkurence z řad luxusních výrobců je buď o poznání slabší (BMW 330i xDrive se 185 kW a obdobné modely), nebo naopak výrazně výkonnější (BMW 340i xDrive s 240 kW). Passat si tedy žije ve vakuu, ve kterém mu vlastně nikdo kromě koncernového superbu nekonkuruje.

Volkswagen Passat – srovnání s konkurencí
ModelVW PassatBMW 3Mercedes-Benz COpel InsigniaŠkoda Superb
Motor2.0 TSI340i xDriveC 400 4Matic2.8 Turbo2.0 TSI
Pohon4x44x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]19842998299627921984
Válce/ventily4/46/46/46/44/4
Největší výkon [kW/min]206/5600-6500240/5500-6500245/5250-6000239/5250206/5600-6500
Točivý moment [N.m/min]350/1700-5600450/1380-5000480/1600-4000435/5250350/1700-5600
Převodovka6DS8A9A6A6DS
Max. rychlost [km/h]250250250270250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,54,95,26,05,8
Komb. spotřeba [l/100 km]7,16,97,310,87,1
Základní cena [Kč]1.057.9001.425.0081.340.6801.068.900972.900

Je to švihák

Kdo chce dát silný dvoulitr pod kapotou dát najevo nejen jeho zvukem, ale i vzhledem, může sáhnout po testovaném modelu R-Line, který design oživí maskou chladiče s vertikálními příčkami, upravenými nárazníky, rozšířenými prahy nebo 18palcovými koly (19palcovými za příplatek). Výsledkem je sice stále konzervativní a poměrně nenápadné auto, avšak doplněné o potřebnou dávku šmrncu. Jen ty falešné koncovky výfuku si mohli u volkswagenu odpustit, alespoň že ty skutečné „trubky“ nejsou otočeny k zemi jako Passatu R-Line s 1.8 TSI.

Sportovní styl pokračuje také vevnitř. Volant jak z Golfu R se parádně drží, decentním oživením jsou i pedály z kartáčované oceli nebo sportovní sedadla, které neomrzí ani na delších cestách. Jinak je to „passatovská“ klasika – materiály na úrovni nebo spousta vnitřního prostoru. K dispozici je i bohatá příplatková výbava nad rámec standardu, potěšily nás spolehlivě fungující a výtečně svítící adaptivní diodové světlomety nebo head-up displej s velice jasným a ostrým obrazem.

vw passat testy strednitrida vw passat testy strednitrida
 

Závěr


Závěr

Volkswagen Passat s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2.0 TSI (206 kW) pod kapotou je povedeným vozem, který nadchne opravdu silným agregátem. Je však jasné, že to je lahůdka, kterou budou kupovat jen fajnšmekři. V českých podmínkách je totiž potenciál motoru možná až nevyužitelný, řidič navíc musí počítat s vysokou spotřebou, pokud bude využívat jeho schopností. Ona ani pořizovací cena není nízká, 2.0 TSI (206 kW) v základu stojí 1.057.900 korun, a tak mnozí zákazníci v této cenové relaci raději sáhnou po obdobně schopném, ale výrazně úspornějším 2.0 BiTDI (176 kW) za 1.047.900 korun. Jestliže ale hledáte manažerskou střelu s benzinovým motorem, která předjede většinu tuzemského vozového parku, měl by být tenhle passat ve vašem hledáčku. I bez šestiválce totiž za to umí pořádně vzít.

Nejlevnější verze modelu655.900 Kč (1.4 TSI/92 kW Comfortline)
Základ s testovaným motorem1.057.900 Kč (2.0 TSI/206 kW DSG 4Motion Highline)
Testovaný vůz bez příplatků1.126.900 Kč (2.0 TSI/206 kW DSG 4Motion Highline R-Line)
Testovaný vůz s výbavou1.319.300 Kč (2.0 TSI/206 kW DSG 4Motion Highline R-Line)

Plusy

  • Tichý a pružný motor
  • Hladce řadicí převodovka
  • Spolehlivě pracující adaptivní světlomety
  • Vnitřní prostornost
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Stylový vnější vzhled

Minusy

  • Dunění zadní nápravy na nerovnostech
  • Spotřeba paliva závislá na stylu jízdy
  • Vyšší pořizovací cena

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
Témata
Volkswagen Passat 2.0 TSI (206 kW)
Cena základní sestavy 1 126 900 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová kola z lehkých slitin, parkovací čidla vpředu a vzadu, funkce automatického brzdění, devět airbagů, třízónová automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač, adaptivní podvozek, R-Line paket exteriér a interiér, rádio s osmi reproduktory a 6,5“ displejem, vyhřívané přední sedačky, diodové světlomety, sedadlo řidiče s elektricky ovládanou bederní opěrkou, mlhové světlomety, rezervní plnohodnotné kolo z lehkých slitin. Kč
Cena testované sestavy 1 319 300 Kč
Výbava testované sestavy 19palcová kola z lehkých slitin (+11.200,-), asistenční systém pro monitorování okolí vozu (+20.700,-), head-up displej (+13,400,-), digitální kaplička s přístroji (+12.200,-), bezklíčové odemykání (+12.700,-), boční zadní a zadní zatmavené sklo (+7.300,-), elektrické otevírání a zavírání víka zavazadelníku (+11.500,-), navigace Discover Pro s 8“ displejem (+53.500,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče Ergo s pamětí a masážní funkcí (+29.100,-), diodové světlomety s dynamickým posvěcováním do zatáček (+20.800,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1700 - 5600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.1 / 7.1
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 586 / 1152
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 680
Rozměr pneu: 235/40 R19
Volkswagen Passat 2.0 TSI (206 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4767
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1476
d) rozvor (mm): 2786
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1747
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1000 / 1300
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 525
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690

Diskuse: Přidat názor

Avatar - white label
no
white label
| 29. 6. 2016
Co má chudák dělat, když ho tu nikdo jiný nepochválí, jak je vtipný... ;-)
Avatar - Barrichello
no
Barrichello
| 28. 6. 2016
Tomu se jde jenom smát, pokud někdo jezdí za 14 se 4válcem, tak asi nemá všech 5 pohromadě.
Sem ujel trasu 300 km se 400 konovým jaguarem po jihočeských okreskách se spotřebou 11,2. Jo hliník to je věc >:D
S HEMI sem tyhle trasy měl za 13,5, s V6 Sebringem tak za 8,5
Avatar - Emel
Titulky na auto.cz
Emel
| 28. 6. 2016
:-)

Máš bod... no, možná půl bodu - u Amaroku jde o naftu a tam je absence dvou válců citelnější, navíc jde o pracovní auto, které ten velký motor víc potřebuje.
RE
PavelG
| 27. 6. 2016
Takovy nalesteny koncernovy Das Podvod. Dekuji za nabidku.
Titulky na auto.cz
Ted
| 26. 6. 2016
Amarok V6 - prace s noblesou
Passat 2,0tsi - dustojny nastupce sestivalce

Vw to proste vzdycky vyjde :-)
Amarok ziskal diky v6 noblesu, passat ji neztratil kdyz o V6 prisel...

A ted tu o karkulce prosim...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku