Volkswagen Passat BlueMotion Concept: Na dva válce
Volkswagen si letos na autosalon v Detroitu přichystal studii Passat BlueMotion Concept, která má předvést, že přeplňovaný benzinový maloobjemový motor může současně poskytnout slušný výkon a spotřebu na úrovni hybridů, ba dokonce i... turbodieselů. A nejde přitom o žádné zvláštní hi-tech, ale o dnes vcelku běžné a dostupné řešení.
O co tedy kráčí? Ačkoli o tom Volkswagen přímo nehovoří, snímky ukazují, že vůz má aerodynamicky optimalizovanou příď s hladkou maskou chladiče, zřejmě i zakrytování spodní části vozu, pneumatiky s nízkým valivým odporem, sníženou světlou výšku a automobilka přiznává použití lehčí (tenčí?) kůže na modrou nití stehovaných sedadlech, tedy víceméně klasický BlueMotion soubor opatření. Dále tu máme systém, jenž v okamžiku, kdy řidič sundá nohu z plynu, odpojí motor od převodovky a využívá tak v maximální míře setrvačnosti a nízkého valivého odporu pneumatik.
To nejdůležitější ale najdeme vcelku logicky pod kapotou - benzinový motor 1.4 TSI o výkonu 112 kW a s točivým momentem 249 N.m, zkombinovaný s dvouspojkovou převodovkou DSG. Ten dostal techniku Active Cylinder Management (ACT), která se v případě, že není naplno sešlápnutý plynový pedál nebo motor nepracuje pod velkým zatížením, postará o deaktivaci dvou válců, čímž se ze skoro pětimetrového sedanu stane auto, poháněné dvouválcem 0,7 l.
Díky tomu by měla činit kombinovaná spotřeba amerického Passatu BlueMotion činit 5,6 l na 100 km. Zatím však není jisté, zda VW skutečně tuto verzi nabídne v USA do prodeje a kdy, nemyslím si ale, že zrovna po takovémto autě by Američané nějak zvlášť toužili.