Volkswagen se s dodavateli prý už dohodl (aktualizováno)
Aktualizováno 23.8. 14:09
Automobilka Volkswagen se dohodla na řešení sporu se dvěma svými dodavateli, který negativně zasáhl provoz šesti závodů koncernu. S odvoláním na zdroje blízké jednání to uvedla agentura DPA. Dohoda počítá s uzavřením dlouhodobého partnerství mezi Volkswagenem a oběma dodavateli a s co nejrychlejším obnovením dodávek. Spor zasáhl i slovenskou divizi Volkswagenu, nedotkl se ale české automobilky Škoda Auto, která je také součástí koncernu.
Volkswagen oznámil, že jeho dodavatelé souhlasili s obnovením dodávek dílů a že jeho závody postupně obnoví produkci. Přesný obsah dohody žádná ze stran nekomentovala.
Mezi zasaženými závody je i slovenská divize Volkswagenu. Firma přerušila produkci ve svém závodě v Martině, kde se vyrábí komponenty pro převodovky a podvozky do aut celého koncernu. Omezení produkce postihlo 60 z více než 800 zaměstnanců závodu.
Naopak Škodu Auto spor zatím nepostihl. "Momentálně běží výroba ve všech závodech bez omezení," řekl ČTK mluvčí Škody Tomáš Kubík. Ohledně dalšího vývoje podle něj není možné teď učinit žádné stanovisko.
Během pondělí jednali více než 13 hodin až dlouho do noci zástupci automobilky s dvojicí dceřiných firem saské společnosti Prevent, avšak bezvýsledně. Dnes ráno byli vyjednávači obou stran optimističtí a dopoledne se podařilo dosáhnout dohody s firmou ES Automobilguss, která zastavila dodávky litinových dílů nutných pro výrobu převodovek, a společností Car Trim, jež dodává potahy na sedadla.
Pozadí sporu není zcela jasné, mluví se ale o tom, že by za konfliktem mohl stát jeden společný projekt, ze kterého sešlo. Podle analytiků by spor mohl automobilku stát až 100 milionů eur (2,7 miliardy Kč), pokud by vyústil v týdenní zastavení produkce.
Publikováno 23.8. 11:45
Německá vláda vyzvala Volkswagen a dodavatele k rychlému vyřešení sporu. Ten by podle analytiků mohl stát automobilku desítky milionů eur, napsala agentura Reuters.
Mluvčí automobilky Christoph Adomat podle ekonomického listu The Wall Street Journal uvedl, že Volkswagen jednání s dvěma dodavateli v pátek přerušil a obě strany se dohodly, že v pondělí budou pokračovat.
Volkswagen kvůli nedostatku dílů zastaví na týden výrobu modelů Golf v domovské továrně ve Wolfsburgu, problémy ale mají kvůli sporu s dvojicí dodavatelů i další továrny. Tisíce zaměstnanců musejí na dovolenou, další čeká zkrácená pracovní doba.
Závažné problémy automobilce způsobuje spor s dvojicí dceřiných firem saské společnosti Prevent. Jde o firmu ES Automobilguss, která zastavila dodávky litinových dílů nutných pro výrobu převodovek, a o společnost Car Trim, jež dodává potahy na sedadla.
Pozadí sporu není zcela jasné, mluví se ale o tom, že by za konfliktem mohl stát jeden společný projekt, ze kterého sešlo. Firmy Car Trim a ES Automobilguss o víkendu Volkswagen obvinily, že bez vysvětlení a nabídky kompenzace ruší kontrakty, které s nimi uzavřel, což je přimělo zastavit dodávky.
"Očekáváme, že zúčastněné firmy dokážou nevyjasněné otázky co nejrychleji vyřešit," uvedl mluvčí německého ministerstva hospodářství. "Jde tu o tisíce pracovních míst, která může postihnout zkrácená pracovní doba," dodal.
Někteří analytici podrobili kritice systém zásobování VW. "Globální hráč má celý svůj výrobní řetězec založený na středně velké firmě," uvedl německý odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer. "To není jen amatérské, ale také extrémně naivní," dodal.
Továrna | Segment výroby | Období | Počet zaměstnanců ovlivněných odstávkou |
Emden | Passat | 18. – 24. srpna | cca 7500 |
Wolfsburg | Golf | 22. – 27. srpna | cca 10.000 |
Zwickau | Golf, Passat | 22. – 26. srpna | cca 6000 |
Kassel | části výroby převodovky a výfukového systému | 25. – 29. srpna | cca 1500 |
Salzgitter | části výroby motoru | 24. – 30. srpna | cca 1,400 |
Braunschweig | část výroby podvozkových komponentů a plastových částí | 22. – 29. srpna | cca 1300 |