Volkswagen slaví 75 let na americkém trhu. Začínal se dvěma „brouky“
Psal se leden 1949, když na americkou půdu připluly první volkswageny. Zanedlouho si vydobyly obrovskou slávu a prodávaly se jich statisíce. Volkswagen of America připomíná své začátky historickými fotografiemi.
Říká se, že kdykoliv se podíváte na nějakou fotku z amerických silnic z 60.–80. let minulého století, vždycky v provozu najdete alespoň jednoho „brouka“ – Volkswagen Typ 1. Tohle německé auto, později nejen v USA známé jako „Beetle“, tedy „Brouk“, si totiž v Americe vydobylo obrovskou slávu.
Začátky působení Volkswagenu na americkém trhu však byly velmi skromné – z Německa připluly dva kusy do New Yorku se záměrem je tam ukázat veřejnosti a snad i začít prodávat. Stalo se to před 75 lety, konkrétně 17. ledna 1949.
Importoval je nizozemský obchodník Ben Pon a zprvu měl problém je prodat. Oproti tehdy běžným autům byl „brouk“ výrazně odlišný svým vzhledem i velikostí. Brzy se ale začalo dařit, o rok později se začal dovážet první transporter a už v roce 1955 byla založena americká divize automobilky – Volkswagen of America. Měla sídlo v Engelwood Cliffs v New Jersey.
Nedlouho poté, v roce 1959, její vedení převzal Carl Hahn. Za jeho vlády divize spustila celonárodní reklamní kampaň, která se stala velmi oblíbenou – plakáty s nápisy „Think small“ a „Think tall“, které vyzdvihovaly klíčové vlastnosti brouka a Typu 2, tedy Transporteru T1. Do roku 1965 se síť dealerství rozrostla na 909 míst.
Brouk, Bus – tak se v USA jmenovala T1 – a další specializované modely, jako např. Karmann Ghia, byly v 60. letech nedílnou součástí americké kultury od Woodstocku po Holywood. Postupně přibývaly modely Dasher (americká verze passatu gen. B1), Squareback (americká verze Typu 3 v provedení Variant, tedy dvoudveřové kombi) či Rabbit (americká verze modelu Golf).
V roce 1970 automobilka v USA prodala téměř 570 tisíc aut. Následoval však dlouhodobý pokles až na méně než 50 tisíc aut prodaných v roce 1993. Následující rok však přišly nové generace golfu a odvozeného sedanu Jetta a díky nim – a jejich povedené reklamní kampani – se opět začínalo dařit. K téměř 356 tisícům prodaných aut v roce 2001 pomohl také model New Beetle, odhalený v roce 1998. V Evropě se příliš velkého úspěchu nedočkal, v USA se však svezl na vlně nostalgie po původním brouku.

Roky 2023 a 2024 jsou u amerického Volkswagenu ve znamení elektromobility, ostatně podobně jako v Evropě. Do USA loni konečně přišel ID. Buzz a letos je v plánu uvedení modelu ID.7.