Volkswagen Space up! Family: rodinka kompletní
Na autosalonu v Bologni si návštěvníci, kteří zavítali do stánku automobilky Volkswagen, mohli prohlédnout kompletní rodinu vozů Up! pohromadě. Jmenovitě se jedná o koncepty Up!, větší Space Up! a ekologický Space Up! Blue. Pojďme si je představit blíže.
Nejmenší z trojice konceptů je dvoudveřový Up! Je dlouhý 3450 mm a široký 1630 mm, má motor uložen vzadu a je určen pro přepravu čtyř cestujících. Jeho interiér se čtyřmi samostatnými sedadly má nabízet variabilní prostor,který mohou obsadit čtyři osoby nebo může být využit pro přepravu nákladu. Koncept Volkswagen Up! má přístrojový panel omezen na dva displeje. První z nich informuje řidiče o údajích, jako je rychlost, stav paliva, dojezd nebo úrovni emisí C02. Druhý displej s dotykovou obrazovkou slouží pro satelitní navigaci, ovládání autorádia nebo klimatizace.
Větší Space Up! je malým prostorovým zázrakem. Na půdorysu o délce 3,68 metru a šířce 1,63 metru nabízí prostor mnohem většího vozu. Vynikající prostorová koncepce studie Space Up! vychází ve značné míře z umístění jejího pohonu: k prostředí ohleduplné zážehové, vznětové a elektrické agregáty budoucí rodiny Up! budou vždy umístěny v zádi – stejně jako to v minulosti bylo u Brouka a u populárního minibusu, předchůdce Transporteru. Space Up! je přesně o 23 centimetrů delší než Up!, v souladu s tím je delší také jeho rozvor (2,56 m). Se svou výškou 1,54 m narostl tento automobil také o čtyři centimetry vzhůru. Narozdíl od konceptu Up! má Space Up! čtyři dveře – ve skutečnosti jich je ale šest. To proto, že v návrhu tohoto vozu není použita klasická záď, ale místo ní dvoukřídlé zadní dveře. Za těmito dveřmi se skrývá zavazadlový prostor o objemu 220 až 1005 litrů, čtyři sedadla s variabilním uspořádáním a kokpit s neobvyklou koncepcí. Řada funkcí se ovládá prostřednictvím dotykové obrazovky s trojrozměrnou grafikou.
A konečně přichází na řadu poslední z „Nové malé rodiny“, ekologicky čistý Space Up! Blue. Ten bude pro svůj pohon využívat služeb elektromotoru o výkonu 45 kW, maximálními otáčkami až 10.000 min-1 a nejvyšším točivým momentem 120 Nm. Nulové emise z provozu jsou možné díky sadě 12 Li-Ion článků, které mají kapacitu 12 kWh. S touto výbavou umí Volkswagen Space Up! Blue zrychlovat z 0 na 100 km/h za 13,7 s a nejvyšší rychlost činí 120 km/h. Pokud by byl Space Up! Blue poháněn pouze energií uchovanou v akumulátorech, vystačilo by to na 100 km jízdy. I když to podle Volkswagenu bohatě stačí pro uspokojení každodenní průměrné dopravní potřeby v městském provozu, je studie vybavena ještě palivovými články, které zvyšují dojezd na 350 km na jedno "nabrání energie". Volkswagen se netají tím, že klíčem k úspěchu ve snižování emisí resp. spotřeby je tzv. integrovaný přístup. Konkrétním příkladem je jednoduchá úvaha, která spočívá ve využití - stále ještě neexistující - nenákladné infrastruktury elektrických přípojek, kterými by bylo možné vozy jako Volkswagen Space Up! Blue přes noc nebo v době levného proudu, s minimálními náklady nabíjet.
I poněkud složitější technika pohonu Volkswagenu Space Up! Blue se vešla do původního půdorysu vozu Space Up! I s akumulátory a nádržemi na vodík činí pohotovostní hmotnost vozítka 1090 kg. Elektromotor a akumulátory jsou umístěny vzadu, palivové články vpředu, nádrže ve středovém tunelu. V zádi je 220 l určených pro zavazadla, ložný prostor lze ale elegantně rozšířit na 1005 l sklopením opěradel zadních sedadel i opěradla spolujezdce. I když v podlaze našly místo komponenty, které v předchozích studiích nebyly, místo nad hlavami cestujících vpředu (1030 mm) ani vzadu (1015 mm) se nezměnilo.
Podle Volkswagenu je budoucnost automobilů pro velkoměsta právě v takovýchto vozech. Elektromobily jsou, jak vidno, již nyní technicky připraveny převzít na sebe tíhu, kterou doposud na svých bedrech nesou malá městská vozítka se spalovacími motory. Jejich zavádění není možné provést ze dne na den, je ale potěšitelné, že velcí evropští a potažmo i světoví hráči jsou připraveni. V situaci, kdy je velká část světových zásob ropy v držení poněkud problematických zemí jsou podobné aktivity, přibližující nás k nezávislosti na černém zlatu, rozhodně vítané.