Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Space up! Family: rodinka kompletní

Aleš Jungmann
Diskuze (60)
Postupné představování “Nové malé rodiny – New Small Family“ značky Volkswagen je u konce.

Na autosalonu v Bologni si návštěvníci, kteří zavítali do stánku automobilky Volkswagen, mohli prohlédnout kompletní rodinu vozů Up! pohromadě. Jmenovitě se jedná o koncepty Up!, větší Space Up! a ekologický Space Up! Blue. Pojďme si je představit blíže.

Nejmenší z trojice konceptů je dvoudveřový Up! Je dlouhý 3450 mm a široký 1630 mm, má motor uložen vzadu a je určen pro přepravu čtyř cestujících. Jeho interiér se čtyřmi samostatnými sedadly má nabízet variabilní prostor,který mohou obsadit čtyři osoby nebo může být využit pro přepravu nákladu. Koncept Volkswagen Up! má přístrojový panel omezen na dva displeje. První z nich informuje řidiče o údajích, jako je rychlost, stav paliva, dojezd nebo úrovni emisí C02. Druhý displej s dotykovou obrazovkou slouží pro satelitní navigaci, ovládání autorádia nebo klimatizace.

Větší Space Up! je malým prostorovým zázrakem. Na půdorysu o délce 3,68 metru a šířce 1,63 metru nabízí prostor mnohem většího vozu. Vynikající prostorová koncepce studie Space Up! vychází ve značné míře z umístění jejího pohonu: k prostředí ohleduplné zážehové, vznětové a elektrické agregáty budoucí rodiny Up! budou vždy umístěny v zádi – stejně jako to v minulosti bylo u Brouka a u populárního minibusu, předchůdce Transporteru. Space Up! je přesně o 23 centimetrů delší než Up!, v souladu s tím je delší také jeho rozvor (2,56 m). Se svou výškou 1,54 m narostl tento automobil také o čtyři centimetry vzhůru. Narozdíl od konceptu Up! má Space Up! čtyři dveře – ve skutečnosti jich je ale šest. To proto, že v návrhu tohoto vozu není použita klasická záď, ale místo ní dvoukřídlé zadní dveře. Za těmito dveřmi se skrývá zavazadlový prostor o objemu 220 až 1005 litrů, čtyři sedadla s variabilním uspořádáním a kokpit s neobvyklou koncepcí. Řada funkcí se ovládá prostřednictvím dotykové obrazovky s trojrozměrnou grafikou.

A konečně přichází na řadu poslední z „Nové malé rodiny“, ekologicky čistý Space Up! Blue. Ten bude pro svůj pohon využívat služeb elektromotoru o výkonu 45 kW, maximálními otáčkami až 10.000 min-1 a nejvyšším točivým momentem 120 Nm. Nulové emise z provozu jsou možné díky sadě 12 Li-Ion článků, které mají kapacitu 12 kWh. S touto výbavou umí Volkswagen Space Up! Blue zrychlovat z 0 na 100 km/h za 13,7 s a nejvyšší rychlost činí 120 km/h. Pokud by byl Space Up! Blue poháněn pouze energií uchovanou v akumulátorech, vystačilo by to na 100 km jízdy. I když to podle Volkswagenu bohatě stačí pro uspokojení každodenní průměrné dopravní potřeby v městském provozu, je studie vybavena ještě palivovými články, které zvyšují dojezd na 350 km na jedno "nabrání energie". Volkswagen se netají tím, že klíčem k úspěchu ve snižování emisí resp. spotřeby je tzv. integrovaný přístup. Konkrétním příkladem je jednoduchá úvaha, která spočívá ve využití - stále ještě neexistující - nenákladné infrastruktury elektrických přípojek, kterými by bylo možné vozy jako Volkswagen Space Up! Blue přes noc nebo v době levného proudu, s minimálními náklady nabíjet.

I poněkud složitější technika pohonu Volkswagenu Space Up! Blue se vešla do původního půdorysu vozu Space Up! I s akumulátory a nádržemi na vodík činí pohotovostní hmotnost vozítka 1090 kg. Elektromotor a akumulátory jsou umístěny vzadu, palivové články vpředu, nádrže ve středovém tunelu. V zádi je 220 l určených pro zavazadla, ložný prostor lze ale elegantně rozšířit na 1005 l sklopením opěradel zadních sedadel i opěradla spolujezdce. I když v podlaze našly místo komponenty, které v předchozích studiích nebyly, místo nad hlavami cestujících vpředu (1030 mm) ani vzadu (1015 mm) se nezměnilo.

Podle Volkswagenu je budoucnost automobilů pro velkoměsta právě v takovýchto vozech. Elektromobily jsou, jak vidno, již nyní technicky připraveny převzít na sebe tíhu, kterou doposud na svých bedrech nesou malá městská vozítka se spalovacími motory. Jejich zavádění není možné provést ze dne na den, je ale potěšitelné, že velcí evropští a potažmo i světoví hráči jsou připraveni. V situaci, kdy je velká část světových zásob ropy v držení poněkud problematických zemí jsou podobné aktivity, přibližující nás k nezávislosti na černém zlatu, rozhodně vítané.

Aleš Jungmann
Diskuze (60)
11. 12. 2007 06:57
Re: Volkswagen UP!
Isteže. Mal si niekedy v škole fyziku? Vieš, ako sa správa pri rozpohybovaní taká masa materiálu, ako je motor a jeho preiférie? Tak si to zopakuj. Motor vpredu je kliatbou všetkých áut pri riešení čelného nárazu. Mercedes A. Riešenie, ktoré pri náraze zabezpečí posunutie motora pod auto, mimo priestor pre cestujúcich. Všimni si krátku prednú časť toho auta. Prečo asi môže byť taká krátka? A myslíš, že neplní bezpečnostné štandardy?
10. 12. 2007 15:37
Re: Volkswagen UP!
:yes:
10. 12. 2007 09:41
Volkswagen UP!
Tak to teda čumím. Množstvo štúdií od rôznych značiek prejdeme takmer bez povšimnutia, jedna od VW vzbudí takmer vášnivú diskusiu. Pritom nie je napohľad nijak bombastická. Čím teda tak zaujala?

V prvom rade je to štúdia od VW, ktorých, najmä v realistickom poňatí, je ako šafránu. Takže automaticky vynikne. Druhým aspektom, ktorý, ako si málokto podľa príspevkov vyššie všimol, je voči stávajúcim modelom VW výrazne sviežejší a modernejší dizajn. V rámci značky ide na to opatrne, žiadne výstrelky ani zbytočnosti, no opäť v rámci VW ide o nóvum.

Takže prečo toľko kriku, keď vlastne o nič svetoborného nejde? To je ďalšia vec, ktorá mnohým unikla. O niečo svetoborného totiž ide.

VW ctí tradíciu viac ako väčšina automobilových značiek, to je známe. Teraz niekoho napadlo, že Porscheho sytém "všetko vzadu" je v mnohých smeroch vlastne najlepší, a zvlášť pre malé autá, určené najmä pre mestské aglomerácie. V čom je najlepší?

Priestor. Jednoznačne. Ruka v ruke s bezpečnosťou. Oveľa výhodnejšia predná deformačná zóna, ktorá môže byť kratšia, a tým pádom pribudnú potrebné centimetre pre posádku. Jednoduchosť konštrukcie. Platí tu staré známe porekadlo: " V jednoduchosti je krása". Zníži to tiež náklady na výrobu, aj na prípadný servis.

Jazdné vlastnosti? Zabudnime na staré škodovky a podobné autá. Technika od tých čias už hodne pokročila. Počítam, že s autom ako Up! neurobí bežný vodič hodiny ani keď bude chcieť.

Najviac sa mi na tejto štúdii páči fakt, že vyzerá ako reálne auto, ktoré môžem vpohode hocikedy stretnúť na ceste. Žiadny výplod umelca bez spojitosti s realitou, ale takmer skutočné auto.

Jediné, čoho sa do budúcnosti ešte obávam, je cena. Volkswagen ju zvykne nadsádzať o "hodnotu značky", čo by v prospech tohto mini práve neslúžilo. Ostáva dúfať v najlepšiu možnosť. Že naše vlády dostanú rozum a ekologickým autám znížia daňové zaťaženie na minimum. Masové rozšírenie elektroautíčka za cenu, povedzme 300-350 tisíc (Sk), to by bol vážne gól.

Čo je možné ešte dodať? Iba BRAVO Volkswagen! A držať palce, aby UP! neskončil "v šuplíku". :-)
9. 12. 2007 22:03
Re: TVŮJ ZÍTŘEK
Ty si myslis, ze GTI nepozna 2CV? GTI zda sa vie o autach predsa len viac, ako bezny auto-konzument a 2CV pozna aj kazdy z nich. Neviem, ci to bola chyba Tvojim omylom, alebo naozaj detsky testik, ale uhrat si to mohol na preklep. ;-)
Avatar - pallas
9. 12. 2007 16:58
Re: TVŮJ ZÍTŘEK
Daniel, pis po slovensky..