TEST Volkswagen Touran 2.0 TDI (110 kW) – Změnil se vůbec?
Úvod, design, interiér
Volkswagen Touran patří mezi nejprodávanější MPV na evropských trzích. Nyní do prodeje vstupuje druhá generace tohoto modelu, která bude rozhodně chtít navázat na úspěchy svého předchůdce. Auto jsme vyzkoušeli s nejsilnějším motorem v české nabídce – turbodieselem 2.0 TDI se 110 kW a 340 N.m.
První Touran měl podobně jako další velkoprostorové vozy dlouhý životní cyklus, na trhu byl 12 let. Od roku 2003 model prošel dvěma modernizacemi, které jej oživily v letech 2006 a 2010. Od počátku byl Touran typickým MPV – vzhledově možná nudný, uvnitř ale opravdu prostorný. Tento charakter přinesl Touranu prodejní úspěch, a tak u něj zůstala i druhá generace.

Přestože prodeje MPV v posledních letech klesají na úkor SUV, Volkswagen nadále nabízí širokou paletu velkoprostorových aut, kterou navíc postupně od loňského roku obměnil. Před Touranem se druhé generace dočkal Golf Plus (nově nazvaný Golf Sportsvan), velký Sharan pak byl nedávno modernizován. V nové generaci letos dorazily i osobní dodávky Caddy a Multivan (či odvozená Caravelle).
MPV jak má být
Trendem jsou v posledních letech crossovery, Touran II se však od zavedené linie předchůdce neodchýlil a zůstal pravověrným MPV. Zvýšený podvozek nebo ostře se svažující siluetu karoserie tu nenajdete, zachovány byly jednoduché a účelné tvary. Ostatně představitelé značky při první prezentaci nového Touranu jasně tvrdili, že chtěli zachovat kontinuitu a auto nijak výrazně neměnit.
Touran je pravověrným Volkswagenem v tom, že se jeho vzhled ve srovnání s předchůdcem příliš nezměnil, opravdu tak mluvme o evoluci, nikoliv o revoluci. Základní silueta zůstala prakticky shodná, ostřeji řezané detaily navazují na poslední modely značky. Příď je dokonce natolik podobná dříve představenému Golfu Sportsvan, až by se dalo říct, že je Touran jen jeho nafouklou verzí. Zároveň ale nepůsobí neforemně, ve své třídě rozhodně patří mezi ty pohlednější modely.
Známé vnější tvary by mohly naznačit, že Touran II používá upravenou techniku předchůdce, opak je ale pravdou. Platforma je kompletně odlišná, vůz je postaven na již známé modulární architektuře MQB, zatímco předchozí generace používala prodlouženou platformu PQ35 pětkového Golfu. MQB umožnila mezigeneračně snížit hmotnost auta o zhruba 60 kilogramů, a to navzdory nárůstu rozměrů. Přestože se to zvenku nezdá, je nový Touran o výrazných 130 mm delší než předchůdce, rozvor narostl o 113 mm. Výška naopak mírně klesla, a to o 6 mm.
Uvnitř praktikem
Z nárůstu rozměrů těží hlavně posádka, Volkswagen tvrdí, že se kabina Touranu ve srovnání s předchůdcem natáhla o 63 milimetrů. Interiér je opravdu prostorný, na místo si nebudou stěžovat ani cestující ve druhé řadě. Sedí se výše a vzpřímeně, jak je pro MPV zvykem, vyšší posaz spolu s bohatým prosklením usnadňuje rozhled do všech stran. Pohled vzad pak ulehčuje bezrámové vnitřní zpětné zrcátko.
Použité materiály působí na pohled kvalitním dojmem, během jízdy nás ale nemile překvapily povrzávající plasty, které připomněly nevalnou spolehlivost prvních Touranů minulé generace. Také lícování některých detailů nebylo na úrovni, na kterou jsme u Volkswagenu zvyklí. Doufejme, že to byla jen a pouze chyba testovaného exempláře, který pocházel z předprodukční série.
Nástup dozadu usnadňují rozměrné dveře, které se otevírají takřka do pravého úhlu. Prostřední řada sedadel je tvořena třemi oddělenými křesly, která je možné nezávisle na sobě posouvat v příčném směru o 200 mm. Jednoduše tvarované sedačky s minimálním bočním vedením jsou užší, Volkswagen ale tvrdí, že se sem vejdou tři autosedačky vedle sebe. Podlaha je prakticky rovná, a tak pasažéra uprostřed nic neomezuje. Za 24.900 korun je pak možné si připlatit za třetí řadu sedadel, tento příplatek ale námi testovaný vůz neměl.
Rozměrné páté dveře odhalí zavazadlový prostor velký 834 litrů. Do tohoto čísla je započítán i prostor pod dvojitým dnem, který v našem případě zabíralo plnohodnotné rezervní kolo. Po sklopení zadních sedadel je možné uvnitř převážet až 1980 litrů bagáže. Pravidelně tvarovaný zavazadelník je dlouhý 96 cm, mezi podběhy široký 105 cm a pod plato vysoký 49 cm, posunutím prostředních sedadel vpřed se může natáhnout až na 116 cm.
Po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha. Převoz dlouhých předmětů navíc umožňuje sériově dodávané sklopné sedadlo spolujezdce, díky němuž je v Touranu možné převážet až předměty dlouhé 2,65 metru. Nakládání bagáže pak usnadňuje nízko umístěná nakládací hrana ve výšce 63 cm nad vozovkou.
Drobnosti je možné umístit i do kabiny, Volkswagen tvrdí, že interiér Touranu disponuje 47 odkládacími prostory. Mezi nimi jsou hned dvě schránky u stropu, schránka na vrchu palubní desky nebo tři kapsy v zadní části předních sedadel a úložné prostory pod jejich sedáky. Samozřejmostí jsou rozměrné kapsy ve dveřích, do kterých se vpředu i vzadu vejde 1,5litrová lahev. Jedna ze dvou schránek před spolujezdcem pak ukrývá CD přehrávač a vstupy na paměťové karty.
Motor, jízdní vlastnosti
Úsporný motor
Touran II byl představen celkem se šesti motory, českému trhu jsou ale vyhrazeny čtyři jednotky – dvě zážehové a dvě vznětové. Sáhli jsme po silnějším z turbodieselů – 2.0 TDI se 110 kW a 340 N.m, který je podle našeho názoru perfektní volbou. Motor standardně spolupracuje se šestistupňovým manuálem, za příplatek 40.000 korun je k dispozici šestistupňová dvouspojková automatická převodovka. Zájemci o výkonnější vznětový agregát mohou v Německu zvolit i 2.0 TDI se 140 kW, které u nás zatím není nabízeno.
Dvoulitrový čtyřválec má trochu syrovější zvuk, o něm ale předpokládáme, že se časem uklidní. Testovaný exemplář byl vskutku nezajetý, přebírali jsme si ho s pouhými 88 kilometry na jeho kontě. Jinak ale syrovost nebyla nijak znát – motor táhne pěkně lineárně, největší zátah jsme cítili nad 1750 otáčkami.
Ke zpřevodování nemáme žádné výhrady, řazení nám ale přišlo trochu gumové. Řadicí páka má pak jednoduchý tvar, je ale pěkně po ruce.
Velice nás potěšila nízká spotřeba paliva. Navzdory zmíněné syrovosti auta jsme dosáhli průměru 6,2 litru na 100 kilometrů. Ve městě jsme pravidelně jezdili za 6,5 litru, jízda po dálnici si vzala 6,1 litru, na okresní silnici se spotřeba dala bez problémů srazit pod hranici šesti litrů, při úsporné jízdě jsme se dostali k pěti litrům. Navíc je nasnadě, že s rostoucím počtem ujetých kilometrů bude spotřeba dále klesat.
Jízdně nepřekvapí
Podvozek Touran je tvořen vzpěrami McPherson vpředu a čtyřprvkovým zavěšením vzadu. Podobně jako jiné vozy na platformě MQB i Touran zvládá nerovnosti s duněním od zadní nápravy. Práce na nerovném povrchu je tak znatelnější, i když vůz používá relativně běžná sedmnáctipalcová kola. Na sérii příčných nerovností se pak karoserie až nepříjemně rozhoupe.
Jízda s Touranem je přesně taková, jakou byste od rodinného MPV čekali, jedná se o komfortní auto, které však řidiče jízdně příliš nenadchne. Ne, že by Touran nezvládl jezdit rychle – třeba v zatáčkách se na poměry MPV příliš nenaklání, rychlejší tempo mu ale příliš nesedí. V oblouku je patrná nedotáčivost, do řízení pak často zasahuje kontrola stabilizace.
Na dálnici je automobil tichý, zvuk motoru je kvalitně odhlučněn, stejně tak svist větru způsobený vyšší stavbou karoserie je utlumen.
Volkswagen Touran – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Volkswagen Touran | Citroën Grand C4 Picasso | Ford Grand C-Max | Opel Zafira Tourer |
Motor | 2.0 TDI | 2.0 BlueHDi | 2.0 TDCi | 1.6 CDTI |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1997 | 1997 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/3500-4000 | 110/4000 | 110/3500 | 100/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 340/1750-3000 | 370/2000 | 370/2000-2500 | 320/2000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 208 | 210 | 202 | 193 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,3 | 9,8 | 9,8 | 11,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,4 | 3,9 | 4,6 | 4,1 |
Základní cena [Kč] | 647.900 | 554.900 | 595.990 | 497.900 |
Jednoduché účelné tvary karoserie nepomáhají jen vnitřnímu prostoru, ale také orientaci v omezeném prostoru, rohy karoserie se snadno odhadují, což usnadňuje parkování. Vnější zpětná zrcátka by ale mohla být větší a umístěna výše. Varování před vozidly v mrtvém úhlu je pak někdy až zbytečně opatrné a na hrozící nebezpečí upozorňuje brzy.
Výbava, závěr
Vyšší cena, ale bohatá výbava
Prodejní úspěch předchozího Touranu, který ani letos nechybí v desítce nejprodávanějších MPV na českém trhu, znamená, že se novinka nemusí podbízet svou cenovkou. A v ceníku je to patrné, testovaný 2.0 TDI v základu stojí 647.900 korun, což je ve srovnání s konkurencí hodně.
Touran je totiž na českém trhu nabízen pouze ve dvou stupních výbavy, v nabídce chybí v Německu základní Trendline. To sice znamená vyšší základní cenu, zároveň je ale nutné podotknout, že vše je kompenzováno bohatou výbavou. Už v základu Touranu nechybí tempomat, třízónová automatická klimatizace, sedm airbagů nebo světelný a dešťový senzor.
K dispozici je navíc široká nabídka příplatkové výbavy. Rozhodně doporučujeme do dáli jasně svítící diodové světlomety za 35.100 korun (v kombinaci s koncovými diodovými světly). Bezpečnost posádky mohou zvýšit zadní boční airbagy (+8.800 Kč), nakládání zavazadel zase usnadní elektricky ovládané víko kufru (+9.800 korun).
Závěr
Jestliže patříte mezi ty zákazníky, kteří nehodlají utéci k SUV, a nadále preferují velkoprostorové auto, nezbývá než Touran doporučit. Touran zůstává typickým MPV, které si však umí poradit s nevýhodami těchto vozů – Volkswagen vypadá vcelku pohledně, za vyšších rychlostí pak není hlučný. Líbil se nám i velký vnitřní prostor nebo úsporný motor, méně už hluk od podvozku nebo malá zpětná zrcátka. Kde ale Touran na konkurenci ztrácí, je cena – 647.900 korun za testované 2.0 TDI (110 kW) je hodně. Volkswagen alespoň tuto částku kompenzuje bohatou výbavou, v základu nechybí třízónová automatická klimatizace, tempomat nebo světelný a dešťový senzor.
Nejlevnější verze modelu | 555.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Comfortline) |
Základ s testovaným motorem | 647.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Comfortline) |
Testovaný vůz bez příplatků | 647.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Comfortline) |
Testovaný vůz s výbavou | 815.700 Kč (2.0 TDI/110 kW Comfortline) |
Plusy
- Silný a úsporný motor
- Prostorná kabina
- Široké možnosti dovybavení
- Dobrý rozhled
Minusy
- Vyšší cena
- Malá vnější zpětná zrcátka
- Hluk od podvozku na nerovném povrchu
- Povrzávající plasty v interiéru u testovaného kusu
Foto: David Rajdl
