Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Touran II: Větší a praktičtější MPV (aktualizováno)

David Bureš
Diskuze (174)
Nový Volkswagen Touran se mezigeneračně prodloužil o 130 milimetrů. V prodeji se objeví na podzim. Naživo jsme vůz viděli při prezentaci ve Wolfsburgu.

Aktualizováno 24. 2. 2015 20:20: doplněno o první statické dojmy

Volkswagen představuje druhou generaci velkoprostorového modelu Touran. Automobil je delší a zároveň lehčí než předchůdce, pod kapotou se objevují úspornější agregáty. Nový Touran jsme si mohli exkluzivně prohlédnout na jeho světové premiéře v domovském městě Volkswagenu, ve Wolfsburgu.

Touran je jedním z pětice velkoprostorových aut značky Volkswagen. V hierarchii modelů patří mezi ty menší – níže je umístěn jen Golf Sportsvan, který kombinuje prvky MPV a kombi. Automobilka aktuálně svoji nabídku MPV mohutně modernizuje. Golf Sportsvan loni nahradil dřívější Golf Plus, velký Sharan letos prošel modernizací. V nové (čtvrté) generaci se nedávno představil i Caddy, zatímco Multivan se obměny teprve dočká.

Delší, širší, lehčí

Základem Touranu II je modulární platforma MQB, na níž bude v budoucnu postavena většina automobilů koncernu VW Group. MQB se zatím objevilo ve vozech nižší střední třídy a střední třídy, Touran je podle automobilky prvním tradičním MPV s touto technikou. Dosud měl velkoprostorovým vozům nejblíže Golf Sportsvan, model kombinující prvky kompaktního kombi a MPV.

Platforma MQB umožnila mezigeneračně snížit hmotnost automobilu (až o 62 kilogramů) i přes nárůst rozměrů. Karoserie je rovněž proti předchůdci o čtvrtinu tužší, a to díky použití vysokopevnostní oceli.

Nový Touran je dlouhý 4.527 mm, což je proti předchůdci o výrazných 130 mm více. Rozvor náprav zároveň narostl také výrazně, o 113 mm na 2.791 mm. Na šířku Touran II měří 1.814 (+41 mm), na výšku pak 1.628 mm (-6 mm).

Nově i s paketem R-Line

Tvary automobilu navrhl tým vedený šéfdesignérem Volkswagenu Klausem Bischoffem. Ten přiznává, že nový Touran navazuje na minimalistický design předchůdce. Designéři tímto krokem chtěli zachovat kontinuitu tohoto modelu, podobně jako u většího Multivanu, který si též zachovává siluetu předchůdce.

Automobil dostal sportovnější proporce – i díky nižší a širší karoserii, kterou dále opticky rozšiřují horizontální prvky. Linie bočního prosklení je pak užší než dosud. Novinka je také aerodynamicky účinná – koeficient aerodynamického odporu o hodnotě 0,296 je na poměry MPV velice slušné číslo.

Nově bude k dispozici paket sportovních doplňků R-Line, který vzhled rodinného vozu zvýrazní pomocí sportovnějších nárazníků nebo specifického čalounění.

Prostornější a praktičtější

V interiéru se konstruktéři zaměřili na zvýšení kvality a ergonomie. Díky nárůstu rozvoru se kabina prodloužila o 63 mm. Touran bude nabízen v pětimístném nebo sedmimístném provedením, přičemž pět samostatných sedadel ve druhé a třetí řadě je možno během několika sekund snadno sklopit a zapustit do podlahy, čímž se vytvoří rovná ložná plocha. Vyšší verze dostanou i sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, což usnadní převoz dlouhých předmětů.

S prostřední řadou sedadel je možné hýbat v rozsahu 200 mm, nastavit lze i sklon jejich opěradel. Rodiny s více dětmi jistě potěší fakt, že se na prostřední řadu sedadel díky bohaté šířce vejdou tři dětské sedačky vedle sebe.

Vedle prostorné kabiny nabídne Touran II také objemný zavazadelník. V pětimístném uspořádání se chlubí objemem 1.040 litrů (po strop), přičemž po sklopení dvou zadních řad sedadel vznikne prostor velký 1.980 litrů. Objem zavazadelníku sedmimístného Touranu činí 917 až 1.857 litrů. Za příplatek bude k dispozici kolejnicový systém usnadňující zajištění zavazadel. Drobnosti bude možné vložit i do kabiny, kde se nachází až 47 odkládacích prostor.

Pro začátek se šesti motory

V době uvedení na trh bude nový Touran nabízen se třemi zážehovými a třemi vznětovými agregáty. Ve všech případech se jedná o turbodmychadlem přeplňované čtyřválce s přímým vstřikováním. Standardem je systém Start/stop a rekuperace brzdné energie, což jsou prvky, které spolu s lepší aerodynamikou vozu a nižší hmotností pomáhají snížit spotřebu paliva.

Benzinové agregáty zastupuje 1.2 TSI (81 kW), 1.4 TSI (110 kW) a 1.8 TSI (132 kW). Dvanáctistovka spolupracuje se šestistupňovým manuálem, ke kterému čtrnáctistovka přidává příplatkovou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Vrcholná osmnáctistovka je se sedmistupňovým DSG dodávána sériově.

Z turbodieselů budou nabídnuty 1.6 TDI (81 kW) a dvě verze 2.0 TDI se 110 kW a 140 kW. K šestnáctistovce je možné dokoupit sedmistupňové DSG, ke slabšímu dvoulitru pak šestistupňové DSG. Vrcholný turbodiesel je se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou spárován standardně.

Bohatá výbava

Podle dostupných informací bude Touran nabízen ve třech stupních výbavy, tradičně nazvaných Trendline, Comfortline a Highline. V základu auto nabídne klimatizaci, sklopná zadní sedadla, devět airbagů nebo rádio. Definitivní konfigurace se ale ještě může lišit.

Nový Touran se pochlubí opravdu bohatou příplatkovou výbavou. Ta bude zahrnovat posuvné střešní okno (mezigeneračně zvětšené na 1,34 m2), vyhřívaný volant, vyhřívaná zadní sedadla, třízónovou samočinnou klimatizaci nebo elektricky otevírané víko zavazadelníku Easy Open pomocí „kopnutí“ pod nárazníkem. Místo xenonových světlometů budou za příplatek nabízeny diodové světlomety s možností asistenta dálkových světel.

Bohatá bude také nabídka asistenčních systémů. Trailer Assist známý z Passatu pomůže při manévrování s přívěsem. Side Assist hlídá mrtvé úhly, a to rovněž při couvání z parkovacích míst ležících kolmo k vozovce. K dispozici bude i varování před čelní kolizí nebo adaptivní tempomat.

V duchu doby nemohou chybět ani různé informační systémy. K dispozici bude celkem pět systémů s pětipalcovou až osmipalcovou obrazovkou. Touran rovněž zvládne zobrazovat data telefonu na obrazovce auta, a to pomocí systémů MirrorLink, Android Auto a Apple Car Play. Každý z nich je určen pro jiný typ chytrého telefonu.

První statické dojmy

Prezentace nového Touranu začíná samozřejmě ve chvíli, kdy je automobil ještě ukrytý pod plachtou. Silueta vozu je známá, auto jistojistě zůstává MPV, přestože některé jiné značky dávají před velkoprostorovými vozy přednost crossoverům. Již pod plachtou se však rýsují ostře řezané křivky, tak typické pro současné modely Volkswagenu.

Po krátké prezentaci charakteristik nového Touranu v podání generálního ředitele VW Group Martina Winterkorna, jde už plachta konečně dolů díky dvěma sličným hosteskám. První pohled na nový Touran je vcelku známý, auto se dá popsat jako nafouklý Golf Sportsvan. Na tento model navazuje příď s ostře řezanými hlavními světlomety a maskou chladiče s třemi vodorovnými lamelami. Zepředu bude tyto vozy opravdu těžké rozeznat.

Z boku je však znatelná návaznost na předchozí Touran – to je to zachování kontinuity modelu, o kterém představitelé Volkswagenu mluví. Opravdu výrazná je ostrá dvojitá linie vedoucí od předního blatníku ke koncovým světlometům, která opticky rozbíjí velkou plochu plechů.

Záď se přibližuje aktuálním kombi značky Volkswagen. Vodorovná linka spojující koncová světla auto dále opticky rozšiřuje – proti předchůdci je nový Touran o 41 mm širší.

Palubní deska je vcelku vysoká. Vtipný je odkaz na model Brouk – nad schránkou před spolujezdcem je umístěn další odkládací prostor, který u vystavených aut skrýval přehrávač CD. Kabina je prostorná, dostatek místa mají cestující na předních i zadních sedadlech. Třetí řada sedmimístného provedení je však jen nouzové řešení, kam se vejdou maximálně děti. Moc pohodlí si navíc neužijí – sedák je uložen opravdu nízko, prostoru pro kolena zde moc není.

V pětimístném uspořádání je zavazadelník vskutku obrovský. Zadní sedačky se dají snadno sklopit do podlahy. Najdeme tu i „simple clever“ řešení – osvětlení zavazadelníku lze vyndat a použít jako svítilnu. V sedmimístném uspořádání je však zavazadelník dlouhý jen 300 mm, po sklopení třetí řady sedadel vzroste délka kufru na 970 mm. Při posunutí druhé řady sedadel zcela vpřed je zavazadelník dlouhý 1.170 mm. Mezi podběhy je kufr Touranu široký 1.040 mm.

Novinkou v nabídce bude též sportovně laděná verze R-Line, která se snaží vypadat jako Golf GTI. Přední nárazník je na poměry MPV opravdu agresivně laděný. Na boku se objevují rozšířené prahy. Nebo speciální lišta s písmenkem R.

Do prodeje v září

Volkswagen Touran se na trhu poprvé objevil v roce 2003, tři roky na to došlo k jeho výrazné modernizaci. V roce 2010 následoval druhý radikální facelift. Automobil patří mezi prodejně úspěšná MPV, dosud se jej prodalo zhruba 1,9 milionu exemplářů. Nový Touran na tento úspěch bude chtít jistě navázat.

Novinka bude na první evropské trhy uvedena v září. Výroba vozu v domovské továrně ve Wolfsburgu se bude rychle rozbíhat tak, aby se nový Touran dostal na všechny trhy ještě před koncem letošního roku.


David Bureš
Diskuze (174)
Avatar - Emel
25. 2. 2015 22:47
Re: MPV
Vany jako vany?

Francouze bych neházel do jednoho pytle, aktuálně vidím Picasso hodně vpřed, naopak podivná bachratost Grand Scenica mě nebere.

A abych přidal jeden výstřel do vlastních řad.. Facelift Mazdy 5 je taky dílo :-(
Avatar - rohYpnol
25. 2. 2015 17:46
Re: predpokladana spolahivost auta
?
vždyť tenhle seznam sedí na každý druhý model VW >:-[] >:D
25. 2. 2015 12:02
Re: Jedno auto, jeden dizajn, jeden VW
Už dávno ne. Opakovaný vtip není vtip.
25. 2. 2015 11:34
Interier
Uz ked exterier neposobi ako uzitkova dodavka, ale dosiahol rozumnu mieru zuschlastenia, preco sa to nedeje v interieri?
Skutocne sa to takto ludom paci?
Rovnake dverne vyplne v kazdom jednom modeli; rovnake tlacidla na ovladanie svetiel, parkovacej brzdy, prevodova paka, vzdy rovnaka a hnusna klimatizacia, rovnaky infotaiment, rovnake dizajnove pojatie vyduchov vzduchu, rovnake odkladacie priestory pre flase v stredovej konzole...atd... vsetko je rozdelene na moduly, ktore sa len tu a tam priestorovo posunu. A to vsetko zhruba 5rokov napriec celym modelovym radom.
Avatar - simply never
25. 2. 2015 10:38
predpokladana spolahivost auta
Kazdy novy model ma, alebo moze mat narok na drobne detske chyby a isto sa to moze stat aj Touranu, z toho sa nestriela a nebudeme to nafukovat. Murphy hovori, ze tvrdosijne trvanie na svojej mudrosti je jasnym znakom velkej hluposti. Preto, kedze auto nepoznam, to ze som sa v nom par krat viezol nic neznamena, som sa vybral na net a tam som vsak nasiel uctihodny zoznam kritickych nedostatkov dozivajucej verzie Tourana, kaslime teraz na slavny test Autobildu, co sa stalo stalo sa. Vaverka, ktory volal Touran Pan dokonaly, tento zoznam isto nevidel, zato horlivo z vrsku kazal narodom, ako je kazda seria Touranu lepsia ako predchadzajuca (ok, moze mat pravdu, preco to hned hanit). Dostavame sa k otazke. Je mozne, ze vyrobca tento hrozny zoznam najcastejsich zlyhani s novym modelom uplne eliminuje?

Ako raz vtipne povedal jeden z vas, "Predstavuju si pri Touranu ramenateho chlapa s hranatou celisti, hustym nekompromisnim obocim, tridennim strnistem, ve flanelove kosili a dzinach.... ". Teda ziadane su odpovede iba od tohto typu chapov, urobim si z vas nasledne (ostrych chlapcov) zoznam >:D >:D >:D >:D >:D

1. pomerne častým javom sú vypálené žiarovky najmä predné (hlavne H7) a zadné svetlá, osvetlenie ŠPZ, hmlovky
2. štrajkujúci imobilizér
3. chybná klapka regulácie vzduchu alebo spálená riadiaca doska ventilátora - nefunkčné kúrenie
4. nefunkčný termospínač ventilátora chladenia motora
5 .nefunkčné zámky dverí, kufra a otvárania nádrže
6. nefunkčný mechanizmus sťahovania okna
7. rýchlejšie opotrebované-ošúchané ovládače okien, svetla a samotný volant
8. pazvuky vydávajúci interiér
9. prasknutá kovová príruba plynovej vzpery alebo opotrebovaná vzpera - piate dvere nedržia a sami sa zatvárajú
10. občas problém s tlakovým snímačom ESP (riadiaca jednotka ABS a ESP)
11. nerovnomerné opotrebovanie pneumatík - rozladená geometria
korózia výfukového potrubia
12. občas pokles účinnosti elektromechanického posilňovača riadenia
13. občas nefunkčný štartér, alternátor, klimatizácia
14. vôle v silentblokoch a čapoch prednej a zadnej nápravy
15. rýchlejšie opotrebované ložiská kolies (hlavne pri väčšom zaťažení)
16. kratšia životnosť brzdových segmentov
17. nadmerne opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník - nadmerné vibrácie na voľnobehu, trhavý rozjazd pri zábere spojky, vyššia hlučnosť pri akcelerácii
18. vyššia spotreba motorového oleja
19. zanesený DPF filter
20. nadmerne opotrebované vstrekovače - problematický štart, nerovnomerný a hlučnejší chod motora
21. zakarbónovaný/nefunkčný EGR ventil - slabší ťah, cukanie, prechod do núdzového režimu spoločne so svietiacou kontrolkou
22. prasknutý chladič spätného vedenia spalín EGR ventilu - chladiaca kvapalina preniká do sania (TDi CR)
23. uvoľnené - netesné vstrekovače netesné tandemové čerpadlo - riedenie oleja naftou,
24. nadmerne opotrebované turbodúchadlo - zvýšená spotreba a priesaky motorového oleja, zatuhnutá regulácia VNT-pokles výkonu
25. občas chybná lambda sonda, nefunkčné zapaľovacie cievky - nerovnomerným chod na "menej" valcov (benzínové motory)
26. občas nefunkčný regulátor tlaku paliva
27. nadmerná vôľa v rozvodovom mechanizme - hlučné štarty, rachotenie reťaze
28. občas problémy so vstrekovačmi, vodnou pumpou
29. zväčšené množstvo karbónových usadenín najmä na ventiloch (TSi)