Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Transporter: Legendární pracant slaví šedesátiny (200 fotografií)

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Volkswagen Transporter, legendární dodávka na bázi ještě proslulejšího Brouka, se začal vyrábět před šedesáti lety.

Produkce byla oficiálně zahájena v březnu 1950. První Transporter sdílel podlahovou plošinu s Broukem včetně vzduchem chlazených motorů. Nejdříve se objevila praktická dodávka, ostatní verze následovaly později. Zajímavé bylo, že první generace byla zpočátku Typem 2, jedničkou byl pochopitelně Brouk. Teprve až s představením čtvrté řady v roce 1990 byly tři předchozí retrospektivně pojmenovány T1, T2 a T3.

První Transporter se mohl pochlubit děleným šípovitým předním oknem, v jeho zádi se pak ukrýval čtyřválcový vzduchem chlazený boxer s nezaměnitelným bublavým zvukem. Z objemu 1,1 litru poskytoval pouhých 18 kW (25 k) a tento výkon jej dokázal rozjet až někam ke 100 km/h. Brzy se rozběhl i export, například ve Velké Británii se jej ale dočkali až v roce 1955.

Duchovním otcem Transporteru byl nizozemský importér Ben Pon, který jej načrtl doslova na kus papíru. Myšlenka užitkového automobilu s mechanickými skupinami Brouka se vedení VW zalíbila a od skic nebylo daleko k prvním prototypům a sériovým exemplářům.

V roce 1967 následovala druhá generace, jejíž design byl spíše evolucí než revolucí, čelní sklo ale bylo již nedělené. Po sametu se tyto automobily objevily jako ojetiny i u nás. Dnes jsou předmětem zájmu sběratelů, což platí zejména o vzácných pickupech s dřevěnými bočnicemi. Mluvíme ale zejména o evropských a amerických milovnících volkswagenů, takoví Brazilci si jej totiž mohou koupit nový! Volkswagen do Brasil navíc jejich produkci zastaví nejdříve až za dva roky.

Třetí hranatá generace přišla na řadu o dvanáct let později, v roce 1979. Ještě zpočátku se vyráběla s klasickými vzduchem chlazenými motory boxer umístěnými v zádi, které v roce 1984 nahradily kapalinou chlazené.

Přechod na koncepci pohonných jednotek vpředu znamenala až čtvrtá generace T4 z roku 1990, kterou nahradila současná T5 v roce 2003. Dodnes se prodalo více než 10 milionů Transporterů a jeho derivátů, z toho přes jeden milion vozů připadá na pátou generaci.

Doporučujeme
VW Transporter 2010 na českém trhu: Kompletní informace, technická data, ceny, výbavy
Test: VW Multivan 2,0 BiTDI DSG – Jsem Bi, mám dvě turba

Ta byla loni na podzim vzhledově zmodernizována a dostala nové dvoulitrové turbodiesely se vstřikováním common-rail. Stále se nabízí ve čtyřech hlavních variantách: jako čistě užitkový Transporter, osobní Caravelle, MPV Multivan a obytná California. Kromě toho existuje řada firem, která vám na podvozek dokáže postavit prakticky jakoukoli nástavbu dle vašich požadavků.

Transporter se před šesti desítkami let stal všestranným automobilem, který si rychle získal po celém světě miliony příznivců mezi živnostníky, řemeslníky, rodinami, podnikateli a v neposlední řadě i cestovateli. Všichni dodnes oceňují jeho špičkovou variabilitu, která se stala doslova legendární.

Transportery všech pěti generací zůstaly až dodnes užitkovými automobily mnoha tváří. Popřejme tedy jubilantovi hodně spokojených zákazníků minimálně do další šedesátky.

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
21. 3. 2010 18:04
Re: Skoda Skody 1203
Tatro, k těmhle fotkám nemáme autorská práva. Nemůžeme si stáhnout a zveřejnit, co se nám zlíbí :o))
20. 3. 2010 15:27
Re: Skoda Skody 1203
toto si precitaj
[odkaz]
19. 3. 2010 21:45
Re: Skoda Skody 1203
jo jo tyhle stránky znám .. u nich se člověk dycky krásně pobaví ... :yes: :yes: :yes:
Avatar - T613
19. 3. 2010 08:15
Re: Skoda Skody 1203
kecálisto ;-) [odkaz]
19. 3. 2010 07:54
Re: Fotogalerie ...
S výběrem fotek nemám tentokrát vůbec nic společného, ale souhlasím, že fotogalerie je super :-)