Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen W12: VWelká doba pana Piecha (Zapomenuté koncepty)

Jakub Sochor
Diskuze (7)
V automobilové historii lze nalézt studie, o kterých se již příliš nemluví. Nutno říci, že mnohdy neprávem. Jednou z nich je Volkswagen W12.

Článkem o Volkswagenu W12 otvíráme nový seriál Zapomenuté koncepty věnovaný slavným studiím, které ale už stačily zapadnout.

Jedním z impulsů pro vznik ultimativní kreace W12 byl záměr Volkswagenu předvést, že je schopen aplikovat své schopnosti i do oblasti supersportovních automobilů. Hotový produkt měl taktéž za úkol prokázat schopnost výrobce zhotovit pohonnou jednotku pro své luxusní a sportovní automobily, tedy pro vrchol modelové palety, kde se nacházejí vozy Phaeton a Touareg.

Z technického hlediska měl být vůz schopen spolupracovat s dvanáctiválcovým motorem umístěným uprostřed (s uspořádáním válců ve tvaru písmene W), požadována byla také kompatibilita s pohonem všech kol.

Volkswagen W12 - rozměry [mm]
ModelVolkswagen W12 CoupéVolkswagen W12 RoadsterVolkswagen W12 Nardo
Délka440044004550
Šířka192019201920
Výška110011001100
Rozvor25302530-
Rozchod předních kol16201634-
Rozchod zadních kol16001652-

Oficiální představení vozu se odehrálo na autosalonu v Tokiu roku 1997, kde se automobil prezentoval ve sportovně působící žluté barvě.

Vnější tvary, které jsou dílem italského designéra Giorgetta Giugiara, reprezentují typická řešení pro supersportovní modely. Předně jde o minimalistické ztvárnění přídě. Tu ovlivňují výrazné podběhy kol, na jejichž reliéfu se nachází světlomety uhlazeného tvaru.


V boční části vyniká celkový záměr tvarosloví, který spočívá ve zmíněných podbězích předních kol, po kterých následuje kabina, od níž velmi plynule pokračuje delší a poměrně nízká záď. Karoserii jako celek doprovází minimální členitost prvků a snaha o vizuální čistotu.

Automobil byl vybaven motorem o objemu 5600 cm3, produkovaný výkon 309 kW byl přenášen, jak již bylo řečeno, na všechna kola. Při výrobě agregátu byly použity lehké materiály, zejména hliník a hořčík, což znamenalo přínos pro eliminaci celkové hmotnosti vozu (verze Nardo vážila pouhých 1200 kg)

Volkswagen W12 – Technické údaje, rozměry
ModelVolkswagen W12 CoupéVolkswagen W12 RoadsterVolkswagen W12 Nardo
MotorW12W12W12
Zdvihový objem [cm3]560056006000
Válce/ventily12/412/412/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]309/5800309/5800440/7000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]530/3000530/3000620/5800
Max. rychlost [km/h]350350357
Zrychlení 0-100 km/h [s]--3,5
Pohotovostní hmotnost [kg] 130012601200

Zpestřením byla verze Roadster, představená o rok později při příležitosti autosalonu v Ženevě. Z tvarového hlediska jde o harmonické navázání na W12 s uzavřenou karoserií, roadster rozvíjí původní myšlenky designu a prohlubuje plynulost zadních partií při pohledu na boční část karoserie.

Drobné nuance mezi oběma modely lze vypozorovat v oblasti předního nárazníku, kde je v případě Roadsteru zřetelný drobný nárůst členitosti nasávacích průduchů. Jde však jen o nepatrnou změnu, která nemá valný vliv na karoserii jako celek.

Roadster, oproti uzavřené verzi s karoserií kupé, nevyužívá systému pohonu všech kol Syncro. Namísto něj byl zvolen tradiční systém pohonu zadní nápravy.


Volkswagen se však nespokojil s dosavadní prací a pro tokijský autosalon roku 2001 připravil koncept W12 s výkonem 441 kW (oproti první verzi nárůst o celých 132 kW). Ještě před samotnou premiérou vůz absolvoval jízdu na italském okruhu v Nardo, kde vytvořil světový rekord. Vůz za 24 hodin ujel 7085,7 km, z čehož vyplývá, že dosáhnul průměrné rychlosti 295,24 km/h.

Tento úspěch ovlivnil pojmenování modelu – díky výjimečným výkonům na okruhu byl vůz přejmenován na W12 Nardo.

Model byl ve své době jedním z nejrychlejších supersportů světa. Dosahoval maximální rychlosti 350 km/h a byl schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,5 s.


Jakub Sochor
Diskuze (7)
18. 3. 2012 00:03
Maserati
Kdo v tom ještě vidí Maserati MC12? Dá se to lehce zavrhnout, ale podoba tam je, navíc tohle bylo před maserati...
Avatar - eLzyx
10. 7. 2011 12:54
fajne
asi tak před dvěmi měsíci jsme se o tomhle (zapomenuté koncepty) bavili na autorevue.cz. Dokonce jsem autorovi jednoho podobného článku navrhoval, aby z toho udělal seriál, což se nestalo. Jsem rád, že to bude pokračovat tady :yes:
Už se těším na Opel Omega V8 a podobné skvosty.
10. 7. 2011 08:55
Vidět naživo
Pokud jedete na dovču do itálie, tak v Turíně mají jeden žlutý kousek v dočasné expozici v automuzeu :-)
10. 7. 2011 01:46
Krása je slabé slovo.
Je fakticky len málo vecí, ktoré vo mne zanechávajú taký dobrý pocit ako "Nardo". Mám veľa obľúbených áut, veľa zbožňovaných, ale ak mám vybrať jedno, jedno jediné vysnené, je to práve ono. Táto de facto testovacia mula pre Veyron vyzerá presne tak, ako by som superšport navrhoval ja sám. Má tak krásne, čisté, ničím nerušené línie, zároveň ale aj pravú surovosť starej školy superšportov... Mimochodom ďakujem autorovi tohto článku, že ma dostatočne navnadil k našej dovolenke - výlete do Autostadtu (nebudem zakrývať že z valnej väčšiny kvôli "Piechovym" výtvorom), túto stredu, snáď sa mi o tom podarí aj niečo napísať, napríklad do blogu... ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
10. 7. 2011 00:32
Re: Toto auto
Zvolejme Avus Audi! PS.Tipuju, že se v seriálu objeví. A co třeba Murciélago, kdo ví. třeba se něco zužitkovalo tam.