Volkswagen W12: VWelká doba pana Piecha (Zapomenuté koncepty)
Článkem o Volkswagenu W12 otvíráme nový seriál Zapomenuté koncepty věnovaný slavným studiím, které ale už stačily zapadnout.
Jedním z impulsů pro vznik ultimativní kreace W12 byl záměr Volkswagenu předvést, že je schopen aplikovat své schopnosti i do oblasti supersportovních automobilů. Hotový produkt měl taktéž za úkol prokázat schopnost výrobce zhotovit pohonnou jednotku pro své luxusní a sportovní automobily, tedy pro vrchol modelové palety, kde se nacházejí vozy Phaeton a Touareg.
Z technického hlediska měl být vůz schopen spolupracovat s dvanáctiválcovým motorem umístěným uprostřed (s uspořádáním válců ve tvaru písmene W), požadována byla také kompatibilita s pohonem všech kol.
Volkswagen W12 - rozměry [mm] | |||
Model | Volkswagen W12 Coupé | Volkswagen W12 Roadster | Volkswagen W12 Nardo |
Délka | 4400 | 4400 | 4550 |
Šířka | 1920 | 1920 | 1920 |
Výška | 1100 | 1100 | 1100 |
Rozvor | 2530 | 2530 | - |
Rozchod předních kol | 1620 | 1634 | - |
Rozchod zadních kol | 1600 | 1652 | - |
Oficiální představení vozu se odehrálo na autosalonu v Tokiu roku 1997, kde se automobil prezentoval ve sportovně působící žluté barvě.
Vnější tvary, které jsou dílem italského designéra Giorgetta Giugiara, reprezentují typická řešení pro supersportovní modely. Předně jde o minimalistické ztvárnění přídě. Tu ovlivňují výrazné podběhy kol, na jejichž reliéfu se nachází světlomety uhlazeného tvaru.
V boční části vyniká celkový záměr tvarosloví, který spočívá ve zmíněných podbězích předních kol, po kterých následuje kabina, od níž velmi plynule pokračuje delší a poměrně nízká záď. Karoserii jako celek doprovází minimální členitost prvků a snaha o vizuální čistotu.
Automobil byl vybaven motorem o objemu 5600 cm3, produkovaný výkon 309 kW byl přenášen, jak již bylo řečeno, na všechna kola. Při výrobě agregátu byly použity lehké materiály, zejména hliník a hořčík, což znamenalo přínos pro eliminaci celkové hmotnosti vozu (verze Nardo vážila pouhých 1200 kg)
Volkswagen W12 – Technické údaje, rozměry | |||
Model | Volkswagen W12 Coupé | Volkswagen W12 Roadster | Volkswagen W12 Nardo |
Motor | W12 | W12 | W12 |
Zdvihový objem [cm3] | 5600 | 5600 | 6000 |
Válce/ventily | 12/4 | 12/4 | 12/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 309/5800 | 309/5800 | 440/7000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 530/3000 | 530/3000 | 620/5800 |
Max. rychlost [km/h] | 350 | 350 | 357 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | 3,5 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1300 | 1260 | 1200 |
Zpestřením byla verze Roadster, představená o rok později při příležitosti autosalonu v Ženevě. Z tvarového hlediska jde o harmonické navázání na W12 s uzavřenou karoserií, roadster rozvíjí původní myšlenky designu a prohlubuje plynulost zadních partií při pohledu na boční část karoserie.
Drobné nuance mezi oběma modely lze vypozorovat v oblasti předního nárazníku, kde je v případě Roadsteru zřetelný drobný nárůst členitosti nasávacích průduchů. Jde však jen o nepatrnou změnu, která nemá valný vliv na karoserii jako celek.
Roadster, oproti uzavřené verzi s karoserií kupé, nevyužívá systému pohonu všech kol Syncro. Namísto něj byl zvolen tradiční systém pohonu zadní nápravy.
Volkswagen se však nespokojil s dosavadní prací a pro tokijský autosalon roku 2001 připravil koncept W12 s výkonem 441 kW (oproti první verzi nárůst o celých 132 kW). Ještě před samotnou premiérou vůz absolvoval jízdu na italském okruhu v Nardo, kde vytvořil světový rekord. Vůz za 24 hodin ujel 7085,7 km, z čehož vyplývá, že dosáhnul průměrné rychlosti 295,24 km/h.
Tento úspěch ovlivnil pojmenování modelu – díky výjimečným výkonům na okruhu byl vůz přejmenován na W12 Nardo.
Model byl ve své době jedním z nejrychlejších supersportů světa. Dosahoval maximální rychlosti 350 km/h a byl schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,5 s.