Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo 850 T5-R: Trezor s raketovým motorem slaví 20 let

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V osmdesátých letech minulého století bylo Volvo synonymem bezpečnosti a spolehlivosti. Devadesátá léta přidala i kapku sportovní image.

Volvo se sportem koketovalo v historii mockrát, auta se úspěšně účastnila zejména dlouhých a náročných soutěží. Pamětníci vzpomínají na úspěchy dvoudveřových 240 Turbo v mistrovství Evropy cestovních automobilů, i když v tomto šampionátu už úřadoval Tom Trana s Amazonem o dvě dekády dříve. Ale v masové sériové produkci kromě slavné řady P 1800 dlouho opravdu ostrý model neměla. Cosi mohlo naznačovat v jedenadevadesátém roce Volvo 850, první větší model značky s předním pohonem. Ve spolupráci s TWR (ano, Tom Walkinshaw Racing) se závodní provedení objevilo v britském mistrovství. Ale opravdovou lahůdkou byla sériová limitovaná edice 850 T5-R.

Zlí jazykové už před dvaceti lety, kdy měla premiéru, tvrdili, že je to jako kdyby do trezoru někdo zamontoval raketový motor. Tenhle popis ale vůz naprosto vystihuje. Prodával se coby sedan i kombi, to se také značilo na některých trzích 855, ač Volvo už dávno předtím od rozlišování karosářských verzí upustilo.

Srdcem byl čtyřventilový řadový pětiválec objemu 2319 cm3 s elektronikou Bosch Motronic a hlavně turbem od Mitsubishi. S pětistupňovou manuální převodovkou měly T5-R výkon 168 kW, ale krátkodobě se dal zvýšit až na 181 kW, po dobu půl minuty. S čtyřstupňovým automatem žádný overboost k dispozici nebyl, hodnota maximálního výkonu ležela na hranici 179 kW/5400 min-1. Manuál se staral o přenos 340 N.m v hodně nízkých 2000 otáčkách, automat měl na starosti jen 330 N.m. Porci newtonmetrů oba posílaly nadále jen dopředu. Zavěšení tvořily vzpěry McPherson, hydraulické tlumiče, vinuté pružiny a jediný stabilizátor. Beztak jste se mohli na sedmnáctipalcových kolech s obutím rozměru 205/45 rozjet až na 245 km/h, z klidu na stovku byl pochopitelně schopnější vůz s přímo řazenou skříní, který ji zvládl za 6,9 s, se samočinnou mu to trvalo o desetinku déle.

Ne, nic výkonnějšího a rychlejšího pro běžné smrtelníky do té doby Volvo nepostavilo. A v kombíku teprve ne! T5-R se stala kultem a jedním z nejrychlejších kombi své doby, i když vážila 1,6 tuny a měla jen jednopístkové třmeny kotouči s průměrem 280 mm. Také k zastavení z oněch 100 km/h potřebovala na dnešní dobu úctyhodných 45 m. Proč vlastně existovala? Inu, Švédové se rozhodli ve čtyřiadevadesátém do BTCC nasadit obě karosářské verze závodního speciálu. S tou atypičtější jezdil hlavně expilot F1 Jan Lammers a nevedl si vůbec zle, nejlépe dojel pátý v Brands Hatch. Takže pole tak úplně nezametal. A nabídka veskrze praktické varianty s ostrým motorem běžným zákazníkům byla logická....

Polestar vzal hranatého klasika spolu s novým nadupaným kombíkem V60 do kalifornské Huntington Beach, aby je tam společně nafotil. V době premiéry T5-R ještě ani neexistoval, vznikl až o dva roky později. Připomeňme, že nejvýkonnější véčko má v útrobách řadový šestiválec 2953 cm3 s 257 kW, taktéž přeplňovaný. 500 N.m přenáší šestistupňový automat na všechna kola. Podvozek má sice stále klasické vzpěry McPherson, tlumiče však dodal domácí specialista Öhlins a stabilizátor už není ocelový, nýbrž karbonový.

Ostré V60 váží 1834 kg a jeho přední kotouče s průměrem 371 mm ukryté pod dvacetipalcovými koly s pneumatikami 245/35 mají šestipístkové třmeny. Z nuly na 100 km/h vystřelí během 4,9 s a zpět zastaví na 34 m, v těchto disciplínách tedy svého dávného předchůdce poráží. Ve 250 km/h raketě ovšem vystaví stopku omezovač.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)