TEST Volvo C30 1.6D DRIVe Start-Stop – Na stylové zelené vlně
Na loňském IAA ve Frankfurtu nad Mohanem se Volvo C30 představilo v modernizované podobě. My jsme jej na přelomu zimy a jara vyzkoušeli ještě v jeho původní podobě, ale v provedení DRIVe, které je v nabídce i pro modelový rok 2010.
Modelem C30 se švédská automobilka snaží získat mladší klientelu. Hlavní zbraně pro boj s konkurencí představuje stylový design, image bezpečného automobilu a v případě verzí s označením DRIVe i přátelské vystupování vůči životnímu prostředí.
Světová premiéra Volva C30 se odehrála na autosalonu v Paříži už v roce 2006. Výrobce jej tehdy prezentoval jako ideového nástupce modelů 480 ES (1986 – 1995) a P 1800 ES (1971 – 1973). Nejmenší současné Volvo od svého představení stále sází především na design, který spojuje s tradičními hodnotami své značky. Změnu v postoji značky k otázce spotřeby paliva má reprezentovat nová řada úsporných verzí DRIVe.
Vedle dobrého pocitu znamená zkratka DRIVe v řadě zemí i finanční zvýhodnění nebo úlevy na daních, které jim poskytnou úřady za to, že provozují vůz s nízkou spotřebou paliva, resp. nízkými emisemi CO2.
Asi každý kdo jen trochu sleduje dění v motoristickém světě ví, že za označením DRIVe se ukrývá hospodárný turbodiesel 1.6D, jehož dodavatelem je francouzský koncern PSA. Specialitou tohoto provedení jsou další úpravy převodových poměrů, nižší hmotnost i aerodynamický odpor.
Stále svěží
Na trhu je sice již modernizovaná verze s novou přídí, ale §tevoc321 Volvo C30 i ve své původní podobě působí příjemně mladistvým dojmem. Za nějž vděčí designu své třídveřové karoserie. Ta sice až po A-sloupek vypadá stejně jako u modelů S40 a V50, ale další partie má zcela svébytné.
Jeden pár dlouhých dveří a zužující se linie bočního zasklení vytvářejí dojem dynamického stroje, který však na své okolí působí naprosto neagresivním a vyrovnaným dojmem. Nejstylovější částí Volva C30 jsou ovšem jeho §tevoc346 zadní partie se zužující se kabinou, širokými boky, §tevoc383 rozměrnými svítilnami a celoskleněnými třetími dveřmi, které jsou největším a nejčitelnějším odkazem na výše zmiňované historické předchůdce.
Nenápadné změny
Verze DRIVe se po vizuální stránce od ostatních provedení modelu C30 téměř neliší. Nejjasnějším identifikačním prvkem, pokud nejsou na dveřích a kapotě rozměrné samolepky, je logo DRIVe na pravé straně zadního nárazníku. Pouze velmi pečlivý pozorovatel si všimne zaslepených otvorů v §tevoc381 masce chladiče, deflektorů před předními koly a snížení světlé výšky o 10 mm za účelem snížení aerodynamického odporu. §tevoc349 Difuzor integrovaný v zadním nárazníku a spoiler nad zadním oknem si jen málokdo spojí s verzí, jejíž prioritou je nízká spotřeba paliva.
Mezi prvky skryté pohledům běžného uživatele a přeci vylepšující aerodynamické vlastnosti vozu patří ploché panely na podvozku, zlepšující proudění vzduchu. Další změny přispívající k snížení spotřeby paliva představuje pětistupňová manuální převodovka, využívající olej s nižší viskozitou a delším třetím, čtvrtým a pátým rychlostním stupněm. Upravena byla i řídicí jednotka motoru, chladicí systém, posilovač řízení a v testovaném voze i systém Auto Start-Stop.
volvo testy nizsistredni Na skutečnost, že sedíte ve Volvu v provedení DRIVe, v interiéru upozorňuje pouze šipka na dolním displeji uprostřed §tevoc301 přístrojového štítu, napovídající, jakým směrem a kdy nejlépe řadit, abyste jezdili za málo. Druhý identifikačním znakem je §tevoc308 tlačítko s nápisem DRIVe, umístěné na středovém tunelu za řadicí pákou, jehož prostřednictvím je možné vyřadit z činnosti systém Auto Start-Stop.
2 + 2
O interiéru Volva C30 toho bylo napsáno již poměrně hodně, ale přeci jen si připomeňme přívětivý severský design §tevoc302 palubní desky, se §tevoc305 středovou konzolou, která se jakoby vznáší v prostoru. Ta je na první pohled obsypána řadou tlačítek, ale zorientovat se v nich není příliš velký problém. Velmi příjemná je skutečnost, že Volvo se svou posádkou komunikuje prostřednictvím displejů plynulou češtinou.
Největším prohřeškem proti ergonomii je snad jen umístění §tevoc309 tlačítka pro otevírání palivové nádrže vedle ovládání světel do mlhy. Nevýhodu tohoto řešení poznáte právě v tu nejméně vhodnou chvíli, když na dálnici míříte proti mléčné zdi a chcete rozsvítit mlhová světla, jenže nepomůže naučený pohyb a musíte mrknout za volant, jestli váš prst míří na správné tlačítko, což odvádí vaši pozornost od dění na silnici.
volvo testy nizsistredni Najít si tu svou správnou pozici za §tevoc311 volantem s příjemně tlustým věncem stavitelným ve dvou osách musí dokázat prakticky každý, i když to bude chvilku trvat, protože pohodlná §tevoc312 přední sedadla nabízejí velmi široké možnosti nastavení. Kromě podélného posuvu, sklonu opěradla, nastavení výšky sedáku a bederní opěrky, je totiž možné si nastavovat i sklon sedáku, takže by si nikdo neměl stěžovat na to, že nemá podepřená stehna. Řidič a jeho přední spolujezdec mají navíc dostatek prostoru všemi směry a je jasné, že při návrhu a vývoji se o C30 uvažovalo především jako o voze pro dva, kteří sebou občas vezmou ještě dva další.
Se zadními sedadly to ovšem taky není nejhorší, i když slabší povahy může odradit přístup k nim. Volvo vzadu raději než stísněný prostor pro tři nabízí dvě samostatná opěradla, mezi nimiž je sklopná loketní opěrka. Při rozumném nastavení předních sedadel se dá dosáhnout komfortní nabídky prostoru pro všechny čtyři členy posádky.
Zavazadlový prostor se doslova krčí mezi opěradly zadních sedadel a výklopným zadním oknem. §tevoc362 Základní objem 233 litrů je daní za elegantní linie karoserie. Při sklopení zadních sedadel je možné jeho §tevoc363 objem zvětšit na 876 litrů a rázem je možné převážet i více věcí, zde prosím dáváme důraz na více věcí, protože jednu velkou almaru skrz skromně dimenzovaný vstupní otvor neprotlačíte. Jen pro pořádek si připomeňme, že Volvo C30 je stylový třídveřový hatchback. Zájemci o vůz se schopnostmi stěhováku ať tedy zaměří u prodejců Volva svou pozornost na některý z modelů, jejichž označení začíná písmenem V.
Tiše a hospodárně
Velká část zásluh o nízkou spotřebu paliva patří přeplňovanému vznětovému §tevoc371 čtyřválci o výkonu 80 kW (109 k), který známe z vozů koncernů PSA a Ford. Jedna-šestka s objemem pouhých 1560 cm3 pracuje s přímým vstřikováním paliva common-rail, s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců a s přeplňováním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. O čistotu plynů, opouštějících výfukový systém, se stará oxidační katalyzátor, zpětné vedení výfukových plynů do spalovacích prostor a filtr pevných částic.
Další zásluhy na snížení spotřeby paliva mají již zmiňované úpravy pětistupňové převodovky, zlepšení aerodynamických vlastností karoserie a také systém Auto Start-Stop. Ten přijde ke slovu především v městském provozu a svou funkcí řidiče nijak neomezuje a ani neobtěžuje. Při čekání na semaforech nebo u spuštěných závor na železničním přejezdu dokonce v řidiči vyvolává příjemný pocit, že zbytečně nevypouští škodlivé plyny do ovzduší a šetří drahocennou tekutinu.
Podle výrobce je spotřeba paliva v kombinovaném cyklu u modelu C30 1.6D DRIVe se systémem Auto Start-Stop 3,8 litru na 100 km, zatímco bez něj je to 4,5 litru na 100 km. My jsme v kombinovaném režimu ve všech typech provozu absolvovali okruh o délce 340 km s odběrem 4,2 l/100 km u vozu, který měl celkem najeto okolo 1000 km.
Na dálnici při ustálené rychlosti 100 km/h ukazuje otáčkoměr na hodnotu 2000 min-1 a palubní počítač hlásí průměrnou spotřebu 4,6 l na 100 km. Při rychlosti 130 km/h jsou otáčky motoru 2500 min-1 a průměrná spotřeba 5,5 l na 100 km.
Pětistupňová převodovka se vznětovým čtyřválcem spolupracuje velmi dobře. Změny v převodových poměrech jsou snadno snesitelné a při běžné jízdě po městě i mimo něj si sotva všimnete delších převodových stupňů. Ohromující je ve Volvu C30 1.6D DRIVe kvalita jízdy i přes snížení světlé výšky zůstává svou kultivovaností plně v mezích prémiové třídy. Podvozek je o málo tužší než u ostatních verzí, ale stále je neporovnatelně komfortnější než ve Fordu Focus, který je dárcem řady orgánů pro malá Volva. Při snaze o agresivnější styl jízdy, který se však pro model s označením DRIVe nehodí, se projeví mírná nedotáčivost při rychlejším průjezdů zatáčkou.
O přítomnosti turbodieselu pod kapotou Volva C30 informuje pouze velmi vzdálený zvuk motoru a Švédové si zaslouží velkou pochvalu za jeho skvělé odhlučnění. Stejné je to i s utlumení zvuků od kol, které prakticky neexistují. Aerodynamický hluk se začíná projevovat velmi slabě až při rychlostech okolo 140 km/h.
Závěr
Volvo C30 1.6D DRIVe sice automobilka prezentuje především jako automobil s nízkou spotřebou paliva, ale vedle toho může zaujmout svým elegantním neagresivním designem, komfortním interiérem pro čtyři cestující a především vynikající kvalitou jízdy.
U modernizovaného provedení pro modelový rok 2010 představuje verze DRIVe dokonce základní vznětovou motorizaci. Za příplatek je pouze systém Auto Start-Stop, díky němuž se základní cena zvýší z 576.800,- Kč na 585.900,- Kč.
První cena vozu | 456.800,- Kč (C30 Kinetic, 1.6, 74 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 576.800,- Kč (C30 Kinetic, 1.6D DRIVe, 80 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 585.900,- Kč (C30 Kinetic, 1.6D DRIVe Start-Stop, 80 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 616.200,- Kč (C30 Kinetic, 1.6D DRIVe Start-Stop, 80 kW) |
Ceny se týkají daného modelu po modernizaci
Plusy
- Úsporný přeplňovaný vznětový motor 1,6 l s dobrým odhlučněním
- Komfortní odpružení
- Elegantní design exteriéru i interiéru
- Kvalitní a přehledná palubní deska
- Pohodlná sedadla
- Dostatek místa i na zadních sedadlech
- Kvalitní dílenské zpracování
- Údaje na displeji palubního počítač a autorádia v češtině
- Výborný výhled i dozadu
- Manévrovací schopnosti
Minusy
- Chybí šestý rychlostní stupeň
- Malá vnější zpětná zrcátka
- Tlačítko otevíraní palivové nádrže vedle ovládání mlhových světel
- Ceny některých položek příplatkové výbavy
- Praktičnost v poměru k ceně