Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Car-2-Car a Car-2-Object: Pozor, silnice je kluzká!

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 24. 3. 2014 • 12:45
8
1
Zobrazit náhledy (8)
Volvo XC90 Volvo XC90 Volvo XC90
Volvo testuje ve Švédsku komunikaci mezi automobily a infrastrukturou. Její součástí je i varování při nepříznivých povětrnostních podmínkách, zejména kluzké vozovce.

Vývojem systémů Car-2-Car a Car-2-Object se zabývají mnozí výrobci, například i Mercedes-Benz. Systémy komunikace mezi auty, dopravní infrastrukturou a k tomu uzpůsobenými centry jednotlivých automobilek mají napomoci zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Funkční elektronika, která varuje před nehodami, rychle se blížícími vozidly záchranky, prací na silnici a zvládne dalších mnoho funkcí včetně navigace, není rozhodně jen tak vyhozenými penězi. Švédské Volvo pracuje například také na upozornění před vozem jedoucím na červenou. Doporučená rychlost mezi dvěma semafory, na kterých svítí pro změnu zelená, je také ve městech užitečnou věcí, pochopitelně při dodržení zákonných limitů.

Už moderní auta mají dost elektronických systémů: brzdových a samočinných parkovacích asistentů, čtení dopravních značek, varování před přejezdem pruhů a mrtvými úhly a podobně. Nemluvě o pokročilém infotainmentu s dotykovými obrazovkami. Pokud se dočkáme „bezpilotních“ vozů, bez toho, aby si auta „povídala“ mezi sebou, se prostě neobejdeme. Jistě, řízení nás baví, ale velká města jsou přeplněná, zácpy na denním pořádku a při nehodách stále umírají lidé, ať už uvnitř, či vně. A snem všech automobilek je přece to, aby se tak nedělo!

Volvo je bezpečností svých výrobků na čtyřech kolech proslulé a v rámci testování komunikace Car-2-Car a Car-2-Object jde ještě dál. Má vyvinutý systém detekce povrchu vozovky. Představte si, že jste před zatáčkou, do které nevidíte a pochopitelně tedy netušíte, jestli je tam štěrk, bláto, mokré listí, nedejbože olej, či dokonce led. Toho si ve Skandinávii místní užijí až až a Volvo tento pilotní program logicky spustilo ve spolupráci se švédskou dopravní správou Trafikverket a norskou veřejnou správou silnic Statens Vegvesen. Systém využívá dat o aktuálním povrchu vozovky v reálném čase, detekuje problém a varování pošle všem blížícím se vozidlům s dostatečným předstihem, aby nedošlo k nejhoršímu.

Kde data vezme? Logicky z jiného vozu. Dnešní kontrola stability a trakce je již poměrně vyspělá. Pokud jednomu proklouznou kola, aktuální údaje se okamžitě přenesou do databáze Volvo Cars prostřednictvím mobilní sítě a odtud následně odešlou těm ostatním. A nejen jim, ale také správcům komunikace, kteří se pak rozhodnou, zda na kritické místo vyrazí s technikou. Další vychytávkou je závažnost úrovně, když první řidič do oné šlamastyky vjede příliš rychle. Erik Israelsson, vedoucí projektu inteligentního dopravního systému Volva výše napsané potvrzuje: „Tyto údaje mohou být použity i pro efektivnější zimní údržbu. Informace by mohly přispět ke zlepšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích pro všechny jeho účastníky.“

Související články

Témata
Avatar - Hittman
24. 3. 2014 13:41
Trapný
To už je jako přehnaná dezinfekce v domácnosti, která ochudí dítě o imunitu a následně se u něho projevují alergie a více stůně. Tyto "pomocné" či otravné systémy ochudí řidiče o požitek z jízdy a udělají z auta nemasnou neslanou krabici bez emocí a řidiče ochudí o pozornost a soustředěnost. To už pak ztrácí smysl takovým střepem jezdit. Ale naopak věřím, že pro dnešní vyrůstající generaci "řidičů" sedících před PC či notebooky a hrající zběsilé honičky v autech stejně jako střílející debiloviny, místo toho, aby venku řádili na kolech, se pak projeví po jejich zasednutí za volant.. ;-\
Články odjinud