Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo ukazuje platformu SPA pro druhou generaci XC90

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Do premiéry Volva XC90 druhé generace zbývá zhruba rok. Švédská automobilka odhaluje jeho novou platformu SPA.

Modulární platforma SPA (Scalable Product Architecture) je vyrobena z měkké oceli a několika druhů té vysokopevnostní, pro snížení hmotnosti jsou některé díly také z hliníku. Například se jedná o vzpěru v motorovém prostoru a přední část skeletu. Ocel se tvaruje ze 40 % za tepla, u končící generace to bylo jen ze 7 %. Konstrukce je tedy silná a tuhá. XC90 dostane také nové bezpečnostní systémy, kterým se přizpůsobí elektrická výzbroj a elektronika v celém voze. I v tomto ohledu byly nový podvozek a karoserie navrženy. Ostatně Volvo je bezpečností svých vozů pověstné a nehodlá na ní nic slevovat.

Nové velké SUV například se může těšit kromě obvyklých airbagů, aktivních opěrek chránících krk a dalších prvků také na detekci chodců a velkých zvířat za snížené viditelnosti, tedy zejména v noci. Pokud kamery, snímače a radary zjistí, že se taková „překážka“ na silnici nachází, auto začne logicky samo brzdit. V budoucnu by mělo umět zastavit zcela bez zásahu řidiče i z vyšších rychlostí. Zlepší se i systém předpětí bezpečnostních pásů, respektive jejich samočinné dotahování, které zachrání posádku v případě nehody. A to nejen čelní srážky, ale i nárazu zezadu. Automatický systém řízení (Steer Assist) zatím nezvládne ovládat obra sám, ale pomůže na křižovatkách a při dopravních zácpách. Udrží krok s provozem, respektive s pomalu se sunoucí kolonou, navíc na rovince i v zatáčkách. Proto dostane dva oddělené tempomaty. V blízké budoucnosti se počítá se samočinným udržováním vozidla v jízdním pruhu.

Kapitolou samou pro sebe je pak vývoj komunikace s okolím při jízdě, ať už mezi auty samotnými, či mezi vozidlem a infrastrukturou (Car-2-Car, respektive Car-2-Object). Nejde jen o informace o dopravních problémech: zácpách, případných obchvatech a podobně, ale i o prázdných parkovacích místech ve velkých městech.

Volvo XC90 se představí v závěru příštího roku s slibuje se stát jedním z nejbezpečnějších aut na trhu. Platforma SPA se stane základem všech nových modelů, nástupců série 60, menšího SUV XC60 a velkých řad 70/80. Bezpečnostní systémy sdílí už nový koncept XC Coupé, který se ukáže v Detroitu. Cílem vývoje Volva v této oblasti je pochopitelně zcela zabránit všem nehodám. Automobilka chce eliminovat riziko vážného i smrtelného zranění už v krátkodobém horizontu do roku 2020. Zcela autonomní vozidla přijdou zřejmě o něco později. Dle údajů švédské organizace STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) mají už moderní Volva oproti konkurenci riziko vážných úrazů nižší o 60 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)