Volvo ukazuje platformu SPA pro druhou generaci XC90
Modulární platforma SPA (Scalable Product Architecture) je vyrobena z měkké oceli a několika druhů té vysokopevnostní, pro snížení hmotnosti jsou některé díly také z hliníku. Například se jedná o vzpěru v motorovém prostoru a přední část skeletu. Ocel se tvaruje ze 40 % za tepla, u končící generace to bylo jen ze 7 %. Konstrukce je tedy silná a tuhá. XC90 dostane také nové bezpečnostní systémy, kterým se přizpůsobí elektrická výzbroj a elektronika v celém voze. I v tomto ohledu byly nový podvozek a karoserie navrženy. Ostatně Volvo je bezpečností svých vozů pověstné a nehodlá na ní nic slevovat.
Nové velké SUV například se může těšit kromě obvyklých airbagů, aktivních opěrek chránících krk a dalších prvků také na detekci chodců a velkých zvířat za snížené viditelnosti, tedy zejména v noci. Pokud kamery, snímače a radary zjistí, že se taková „překážka“ na silnici nachází, auto začne logicky samo brzdit. V budoucnu by mělo umět zastavit zcela bez zásahu řidiče i z vyšších rychlostí. Zlepší se i systém předpětí bezpečnostních pásů, respektive jejich samočinné dotahování, které zachrání posádku v případě nehody. A to nejen čelní srážky, ale i nárazu zezadu. Automatický systém řízení (Steer Assist) zatím nezvládne ovládat obra sám, ale pomůže na křižovatkách a při dopravních zácpách. Udrží krok s provozem, respektive s pomalu se sunoucí kolonou, navíc na rovince i v zatáčkách. Proto dostane dva oddělené tempomaty. V blízké budoucnosti se počítá se samočinným udržováním vozidla v jízdním pruhu.
Kapitolou samou pro sebe je pak vývoj komunikace s okolím při jízdě, ať už mezi auty samotnými, či mezi vozidlem a infrastrukturou (Car-2-Car, respektive Car-2-Object). Nejde jen o informace o dopravních problémech: zácpách, případných obchvatech a podobně, ale i o prázdných parkovacích místech ve velkých městech.
Volvo XC90 se představí v závěru příštího roku s slibuje se stát jedním z nejbezpečnějších aut na trhu. Platforma SPA se stane základem všech nových modelů, nástupců série 60, menšího SUV XC60 a velkých řad 70/80. Bezpečnostní systémy sdílí už nový koncept XC Coupé, který se ukáže v Detroitu. Cílem vývoje Volva v této oblasti je pochopitelně zcela zabránit všem nehodám. Automobilka chce eliminovat riziko vážného i smrtelného zranění už v krátkodobém horizontu do roku 2020. Zcela autonomní vozidla přijdou zřejmě o něco později. Dle údajů švédské organizace STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) mají už moderní Volva oproti konkurenci riziko vážných úrazů nižší o 60 %.