Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo: Do roku 2020 budeme vyrábět auta v nichž nikdo nezemře

Aleš Dragoun
Diskuze (81)
Švédská automobilka si dala za cíl v horizontu jedné dekády zcela eliminovat smrtelná a vážná zranění při dopravních nehodách.

Volvo a bezpečnost v automobilové branži jsou takřka synonyma. Vývojáři se vždy snažili o to, aby byl každý nový vůz značky bezpečnější než ten předchozí. Do roku 2020 by se mělo podařit radikálně snížit, případně zcela eliminovat smrtelná a vážná zranění při dopravních nehodách. Volvo toho chce dosáhnout pomocí moderních elektronických systémů.

Detekce chodců

Jedním z nich je upozornění na nebezpečí kolize s jiným vozidlem nebo překážkou, které je doplněno automatickým brzděním. Další vývoj směřuje ke správné detekci okamžiku, kdy má automobil začít brzdit. Bude se tak moci vyhnout srážce i v případě, pokud řidič nezareaguje. Pokud už k ní dojde, vozidlo samo přivolá elektronickým signálem potřebnou pomoc.

Volvo také pracuje na elektronickém systému zjišťování chodců. V mřížce chladiče je umístěn radar, který snímá objekty před sebou a spolupracuje s kamerou s poměrně vysokým rozlišením. Pokud chodec vstoupí do vozovky, řidič nereaguje a jede menší rychlostí než 25 km/h, elektronika nehodě zabrání. Nejdříve pochopitelně člověka za volantem varuje, jak akusticky, tak i blikajícím světlem na head-up displeji. Pokud jede automobil rychleji než zmíněných 25 km/h, systém se bude snažit zmírnit následky nehody na co nejnižší možnou míru. Podle Volva znamená zavedení tohoto systému snížení počtu úmrtí nejzranitelnějších účastníků silničního provozu při kolizi s automobilem o 85 %. Měl by být nabídnut zákazníkům již v příštím roce, chystá se pro novou generaci S60.

Automatické brzdění dokáže pomoci také při nárazech zezadu. Statistiky totiž říkají, že při těchto poměrně běžných nehodách polovina řidičů vůbec nebrzdí. Systém funguje podobně jako lidské oko, zatím má ale i jeho nevýhody. Špatně vidí ve tmě a v nepříznivém počasí.

Mluvící auta

Hudbou budoucnosti, byť relativně blízké, je komunikace mezi dvěma a více vozidly a také výměna informací s potřebnou infrastrukturou. To se ovšem netýká jen vozů Volvo, ale i jiných značek. Zatím není jasné, jak spolu budou automobily mluvit, jisté je jen to, že jazyk musí být společný. Levnější cestou je pochopitelně využití stávající architektury a komunikačních protokolů. Na infrastruktuře spolupracuje společnost Volvo Cars se Švédskou silniční správou.

Dalším objektem zájmu je chování řidičů, a to zejména těch starších, kteří hlavně na křižovatkách mohou ohrozit ostatní účastníky silničního provozu, neboť se chovají nevyzpytatelně. K testům tohoto druhu slouží zhruba stovka vozů typových řad V70 a XC70, která je vybavena kamerami. Ty snímají pohyby hlavy a očí, nechybí ani datová sběrnice, která zaznamenává údaje z bezpečnostních prvků v automobilu. Vše se ukládá na pevný disk, který poté výzkumní pracovníci podrobují analýze. Výsledkem pak jsou lepší asistenční systémy, které minimálně zasahují do činnosti řidiče při běžné jízdě a dokáží jednoznačně identifikovat krizové situace.

ACC a City Safety

Již v současné době patří Volvo mezi značky, které nabízí do vozů adaptivní tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control). Ten funguje i při velmi nízkých rychlostech a i tehdy je schopen udržet bezpečnou vzdálenost od vozidel okolo. Předchozí verze do rychlosti 30 km/h nefungovala.

Dalším elektronickým souvisejícím pomocníkem je City Safety, který se montuje od konce loňského roku do menšího SUV XC60. Ten napomáhá deceleraci vozidla, když se vpředu jedoucí automobil zastaví, či prudce zabrzdí. Pokud je rozdíl rychlosti obou menší než 15 km/h, dokáže jej dokonce sám zastavit.

Výše popsaný nový systém v chystaném S60 bude účinnější, City Safety se netýká chodců.

Za tento přínos bezpečnosti cestujících získala švédská automobilka takřka dvě desítky ocenění, poslední jí udělil nizozemský časopis Auto Week. Mimochodem, statistiky ukazují, že za poslední půlstoletí se Volvu podařilo snížit počet vážných úrazů při dopravních nehodách o polovinu.

Aleš Dragoun
Diskuze (81)
Avatar - eLzyx
2. 10. 2009 10:03
Re: V případě, že se Volvu v roce 2020 dostane náhle do prot
to je urážka volvisty. Tenhle klump pro mě přijet, tak radši vstanu a donesu se na hřbitov sám.
Tohle je důstojný vozidlo na odvoz zesnulého volvisty [odkaz]
Avatar - eLzyx
2. 10. 2009 09:42
Re: Sleeper...
údajně se připravuje SC90tka. Pár lidí, co má náhled do zákulisí to potvrdilo. Údajně má mít poháněnou zadní nápravu. Nějaké ty rendery: [odkaz]
1. 10. 2009 18:38
Re: sebevědomí
>:D
Avatar - white label
1. 10. 2009 16:40
Re: sebevědomí
Čekal jsem něco "jednoduchšího", třeba další modul v modulu... >:-[]
Avatar - positivemind
1. 10. 2009 13:03
Re: V případě, že se Volvu v roce 2020 dostane náhle do prot
:yes: :yes: >:D přesně tohle jsem chtěl napsat. Blíží-li se chodec, bude zkropen kulometem, aby padl na zem a při nárazu mi nerozstřískal masku a okno