Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo FMX v kamenolomu: Pětileté mládí

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Volvu FMX uplynulo od premiéry pět let, ale do stavebního sektoru stále přináší mimořádné inovace. Předvedlo je v českém kamenolomu.

V dubnu roku 2010 jsme zajeli do Švédska se poprvé seznámit s novým modelem FMX, který vznikl na základě silniční řady FM. V Česku panoval ekonomický útlum a stavební sektor se zdál „mrtvý“. Přesto české zastoupení Volva věřilo v úspěch novinky. Zájem na jeho větším přiblížení profesionálům v autodopravě projevilo pozváním nás na první testovací jízdy v roce 2010 do kamenolomu poblíž Göteborgu. Tentokrát Volvo pozvalo české dopravce do kamenolomu Výkleky.

Světové unikáty

Po pětiletém působení nelze o modelu FMX uvažovat jako o výběhovém, protože do světa stavební techniky přináší technické finesy, které žádná konkurence před ním neměla. Jednu z posledních tvoří dynamické řízení, o němž jsme první informace zveřejnili v Autoprofi 4/2013.

Systém Volvo Dynamic Steering VDS spojuje běžný hydraulický posilovač řízení s elektronicky regulovaným elektromotorem napojeným na řízení. Výsledkem je přesné řízení s velmi variabilním účinkem posilovače, takže se řidič jednak při otáčení volantu nenamáhá, ale zároveň při přejezdu nerovností se volant samovolně nenatáčí a není nutné jej křečovitě držet.

Skvělé je, že se VDC aktivuje i během couvání, což jsme v rámci dřívějších testovacích jízd ocenili při nájezdu k vysypání korby. Po zastavení se volant automaticky stočil tak, aby se přední kola nacházela v přímé pozici a vozidlo mělo maximální stabilitu.

Na vlastní kůži

Tuto a další přednosti současného modelu FMX si mohli vyzkoušet návštěvníci v nádherném kamenolomu Výkleky, který patří společnosti Českomoravský štěrk. V den konání akce se počasí ke spokojenosti všech vydařilo. Majitel lomu Českomoravský štěrk povolil udělat v něm drobné úpravy pro stavbu zázemí na občerstvení a statickou výstavu nákladních vozidel a stavebních strojů Volvo. Díky tomu mohly být připraveny testovací trasy. Choreografii stavebních vozidel a strojů Volvo nic nebránilo, a tak šlo o působivou předváděcí akci v průběhu celého dne. Celkem se předváděcích i zkušebních jízd zúčastnilo devět vozidel FMX jednotně s třináctilitrovým motorem D13K Euro VI o výkonu 368 kW, dva kolové nakladače a jeden kolový bagr. Všechna vozidla značky Volvo demonstrovala nejen spolupráci, ale také sílu značky.

Postupné inovace

Během pětiletého prodeje modelu FMX došlo k jeho několika úpravám a vylepšením. Lepší viditelnost z vozidla nastala díky novému druhu zpětných zrcátek, narostla vyšší světlá výška vozidla a přibyla robustnější přední maska vozidla s ochranou světlometů. Řidiči si nemohou vynachválit systém VDS, který jim velmi usnadňuje jejich každodenní práci, ale hlavně zvyšuje komfort v kabině. „Při porovnání běžného řízení a systému VDS bylo na první dojem cítit rozdíl v chování celého vozidla. Naši zákazníci ocenili výhody systému VDS až po praktickém vyzkoušení v náročném terénu kamenolomu,“ řekl po akci manažer rozvoje řidičů Volvo Trucks Vladimír Myslík. Ještě v tomto roce se dočkáme další unikátní technologie ve stavebním sektoru – automaticky připojitelného pohonu předních kol u Volva FMX ve verzích 4x4, 6x6 a 8x6.

Ladislav Černý
Diskuze (0)