Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Powershift: slovenská dvouspojková převodovka míří do Volv

Ondřej Láník
Diskuze (7)
Modely C30, S40 a V50 vybavené dvoulitrovým turbodieselem jsou nyní k dispozici také s automatickou šestistupňovou převodovkou firmy Getrag, které u Volva říkají Powershift.

Převodovka Powershift vznikla ve spolupráci s partnerem pro vývoj převodovek – firmou Getrag, která ji vyrábí ve slovenském závodě v Kechneci.

Powershift funguje na principu dvou paralelních manuálních převodovek. Převodovka disponuje dvěma spojkami, které pracují nezávisle na sobě v olejové lázni. Jedna spojka je určena pro liché převodové stupně (1, 3, 5 a zpátečku), zatímco druhá je určena pro sudé převodové stupně (2, 4 a 6). Obě spojky fungují střídavě, tj. jedna vždy připravena k sepnutí, zatímco druhá se rozpojuje. To znamená, že v okamžiku, kdy motor běží na plný výkon, je druhý rychlostní stupeň připraven k zařazení. Po zařazení druhého rychlostního stupně je připraven třetí a tak dále. To přispívá k zachování přenosu výkonu a točivého momentu bez přerušení, což vede k mimořádně rychlému a hladkému řazení při zachování akcelerace i během změny převodových stupňů.

O 8 % nižší spotřeba paliva v porovnání s běžnou automatickou převodovkou

Kromě komfortního řazení a vysokého výkonu převodovka Powershift přispívá také k 8% úspoře paliva v porovnání s běžnou automatickou převodovkou.

Funkce převodovky Powershift vychází z techniky používané u manuálních převodovek, avšak s tím rozdílem, že dvě třecí spojky jsou navzájem spojeny vlastním spojkovým hřídelem. Jeden hřídel se otáčí uvnitř druhého. Vnitřní hřídel reguluje výstupní hřídel pro první, třetí, pátý převodový stupeň a pro zpátečku, zatímco vnější hřídel ovládá druhý, čtvrtý a šestý převodový stupeň. Funkce spojky je ovládána elektrohydraulickou řídicí jednotkou, která zajišťuje, že zatímco je jedna spojka rozpojená, druhá je v záběru a naopak.

Automatické nebo sekvenční řazení bez ztráty točivého momentu

Převodovka Powershift je automatická převodovka, která řidiči poskytuje možnost sekvenčního řazení podobně jako konvenční automatická převodovka Volvo Geartronic. Rozdíl spočívá v tom, že u Powershiftu i manuální řazení probíhá bez jakýchkoli ztrát času nebo výkonu.

Vzhledem k tomu, že převodovka Powershift na rozdíl od konvenčních automatických převodovek nevyžaduje měnič točivého momentu, planetové převody, ani větší počet hydraulicky ovládaných spojek, nedochází k dodatečným ztrátám točivého momentu, které jsou s těmito součástmi spojeny.

Verze převodovky Powershift, kterou Volvo nyní uvádí na trh, je dimenzována tak, aby zvládala točivý moment až 450 Nm. U modelů Volvo C30, S40 a V50, kde bude použita, je převodovka Powershift spojena s dvoulitrovým čtyřválcovým turbodieselem, který disponuje výkonem 100 kW a točivým momentem 320 Nm.

Ondřej Láník
Diskuze (7)
3. 2. 2008 19:38
Re: Powershift
presne tak...
3. 2. 2008 19:38
Re: Powershift
presne...
Avatar - skejpa
3. 2. 2008 11:30
Re: Powershift
nevite o kolik to pomuze napriklad pri akceleraci oproti beznemu manualu nebo automatu ?