Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo PV544: Baculka slaví půlstoletí

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 17. 7. 2008 • 21:54
22
1
Zobrazit náhledy (22)
Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544 Volvo PV444/544
Ačkoli švédská automobilka Volvo představila na konci léta roku 1956 řadu P120/130, které za Velkou louží říkali Amazon, neznamenalo to konec pro baculku PV444. Právě naopak.

Původní řada PV444 byla poprvé představena v roce 1944, neutrální Švédsko tehdy stálo mimo válečný konflikt.

Rozluštění typového označení bylo jednoduché: PV znamenalo osobní automobil, první čtyřka čtyřmístnou obsaditelnost a druhé dvojčíslí rok uvedení. Design vozu zřetelně připomínal automobily zaoceánské produkce, technickou novinkou byla samonosná celokovová karosérie. Přestože se o sériové výrobě se dalo mluvit až o tři roky později, ještě během autosalonu ve Stockholmu měla automobilka na stole 2300 závazných objednávek! Jeden ze zakladatelů značky, Assar Gabrielsson, tehdy plánoval, že se nového Volva vyrobí maximálně 8.000 kusů, později svůj odhad změnil na 12.000. Pan Gabrielsson se údajně mýlil málokdy, ale tentokrát mu předpověď nevyšla – z výrobních linek vyjelo 200 tisíc kulatých volv v osmi sériích.

Po čtrnácti letech přišel čas na změnu. Nejednalo se o zbrusu nový automobil, Volvo je i v dnešním uspěchaném světě poměrně konzervativní značkou s dlouhými obměnami svých modelových řad. Volvo PV544, představené 25. srpna 1958, si zachovalo tvary svého předchůdce, ale přišlo s dvěma zásadními novinkami. Bylo už pětimístné, proto změna prvního čísla v označení. Původní bezpečnostní dělené čelní sklo bylo pak nahrazeno neděleným. Vzhledem k tomu, že v první polovině čtyřicátých let nedisponovaly automobily nijak bohatým prosklením, touto modernizací se interiér Volva poměrně silně prosvětlil. Konzervatismus Volva se projevil i negativně, tato řada se například nikdy nedočkala kotoučových brzd a kliky, které připomínaly spíše ty u domovních dveří, se po celou dobu také nezměnily. Ovšem, zákazníkům švédské automobilky to nikterak nevadilo. Dokonce i renomovaný americký motoristický časopis Road & Track v roce 1963, tedy bezmála dvě desetiletí od uvedení na trh, napsal: Volvo PV544 je praktický automobil. Je postaven s věhlasnou švédskou pečlivostí, o žádné mechanické části nelze říci, že by byla poddimenzovaná. Kvalita a spolehlivost zcela jistě předčí nedostatek půvabu vzhledově již poněkud zastaralé karoserie.

Volvo PV544 nesklízelo úspěchy jen na americkém trhu, kde ho koncem padesátých let propagoval boxer Ingemar Ingo Johansson spolu se svým trenérem Nisse Blombergem. S tímto vzhledově možná neohrabaným vozem válčil v Evropském poháru cestovních vozů Švéd Tom Trana a v roce 1965 vyhráli bratři Singhové v absolutní klasifikaci přetěžkou East African Safari rally.

Ale i hrbáčův čas se nachýlil. 20. srpna 1965 sjel z pásu továrny v Lundby poslední automobil PV544 v provedení Sport v černém laku a s červeným interiérem. Okamžitě putoval do továrního muzea. Pětsetčtyřicetčtyřek vzniklo za sedm let v sedmi sériích 220.000 kusů, celkem tedy bylo vyrobeno během jedenadvaceti let 440.000 automobilů řady PV444/544. Ve srovnání s odhady pana Gabrielssona vskutku úctyhodné číslo.

Zkuste se zeptat jakéhokoli Švéda nad 45 let věku, který model je pro něj symbolem domácí automobilky...

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku