Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Bezpečnost v kolonách

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
K více než 20 procentům nehod s účastí nákladních automobilů dochází v dopravních kolonách nebo podobných situacích.

Společnost Volvo Trucks proto vyvinula systém nazvaný Automated Queue Assistance (AQuA, automatický asistent v kolonách). Ten řidičům pomáhá v pomalu se pohybujících kolonách tím, že převezme kontrolu nad vozidlem. Systém byl předveden na závěrečné prezentaci projektu HAVEit ve švédském Göteborgu.

HAVEit je zkratka pro Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport (Vysoce automatizovaná vozidla pro inteligentní dopravu). Tento projekt, financovaný EU, je zaměřen na vývoj výzkumných koncepcí a technologii pro automatizované řízení vozidel. To má umožnit snížení zátěže řidiče, zabránit nehodám, snížit dopad na životní prostředí, a přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích.

K spoluprácí na projektu HAVEit se v únoru 2008 spojilo 17 evropských partnerů z oboru dopravy, zásobování a z vědecké obce.

Technologie vyvinutá pro AQuA pomáhá minimalizovat riziko nehody v kolonách. Systém AQuA s použitím řady inteligentních komponentů jako jsou laserové měřiče, radarové snímače a kamery monitoruje dopravu před a podél vozidla. Například může detekovat označení dopravních pruhů, vozidla před sebou nebo směr silnice. S pomocí těchto informací řídí, akceleruje nebo brzdí vozidlo v koloně.

Systém s řidičem komunikuje prostřednictvím monitoru na přístrojové desce. Poskytuje informace o řidším provozu a upozorní řidiče, že má převzít řízení vozu. Navíc je systém vybaven kamerou, která registruje, jak je řidič pozorný a vydává varování, když se dostatečně nekoncentruje. Pokud varování nepřiměje řidiče k reakci, vozidlo se během několika sekund zastaví.

Řidič může samozřejmě rozhodovat, jestli systém, který pracuje při nízkých rychlostech, aktivuje, nebo ne. V kterémkoliv okamžiku může převzít zpět manuální ovládání řízení.

Cílem systému AQuA je snížit vypětí, kterému je řidič za volantem vystaven a zvýšit bezpečnost díky předcházení nehodám, které by mohly vyvolat další dopravní kolony.

Nicméně ještě nějaký čas potrvá, než uvidíme AQuA na trhu - tato technologie ještě vyžaduje další doladění. A navíc: kritickým faktorem je přijetí nové technologie koncovými zákazníky.

V rámci projektu HAVEit vyvinula společnost Volvo také pomocnou funkci označovanou jako Active Green Driving (AGD, aktivní zelené řízení), která zatím byla testována v autobusech Volvo, a také technologii Brake-by-Wire (brzdění řízené po drátě), což je plně elektromechanický brzdicí systém, který má potenciál ke zvýšení výkonu a stability během brzdění.

Systém AGD zlepšuje spotřebu paliva díky tomu, že předvídá, jaké budou parametry dopravy v příštích dvou nebo třech minutách. Výpočty systému jsou založeny na údajích z laserových měřičů, které zjišťují, jestli je před nákladním vozem další vůz nebo jiný objekt, a také z barevné kamery, která sleduje dopravní signalizaci.

Další informace poskytuje systém GPS. Do této jednotky GPS jsou předem nahrány mapy a jednotka ukazuje všechny překážky, které by se mohly vyskytnout podél plánované trasy, a rovněž také stav cesty: objížďky, dopravní signalizaci, stoupání a plánované zastávky.

Díky AGD může být zvoleno palivo, které je pro současnou situaci nejvhodnější: elektřina, nafta nebo jejich kombinace. Systém AGD umožňuje snížení spotřeby paliva o 6-8% (elektro-hybridní pohon Volvo už sám o sobě umožňuje snížení spotřeby paliva o 30 % ve srovnání s konvenčním vznětovým motorem). Systém pracuje bez jakéhokoliv zásahu řidiče.

Systém Brake-by-Wire je plně elektro-mechanický brzdicí systém, který má potenciál ke zvýšení výkonu a stability během brzdění. Systém zajišťuje zvýšený brzdicí výkon a pokročilý systém řízení pro zvýšení stability brzdění a rovněž i pro zkrácení brzdné dráhy ve srovnání s jinými systémy. Pro vytvoření brzdné síly používá systém principu samosvornosti. To znamená velmi nízkou spotřebu energie ve srovnání s ostatními systémy a také nižší generovaný hluk.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)