Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo v Paříži 2004

Libor Zezulka
Severský výrobce nestavěl prezentaci na novém modelu ani zajímavé studii, ale prvním osmiválcovém motoru v pětasedmdesátileté historii automobilky.

Volvo XC90 s novým osmiválcem

Na vývoji agregátu o zdvihovém objemu 4.4 l spolupracovalo Volvo společně s Yamahou. Nejvyšší výkon 232 kW a nejvyšší točivý moment 440 Nm při 4000 ot./min jsou zajímavé parametry, ale nikoliv nejzajímavější. Osmiválec je totiž nejčistším motorem V8 na trhu, když plní připravovanou normu Euro 5 i severoamerickou ULEV II.

Velké XC90 k tomu pomáhá i čtveřice katalyzátorů, vyšší volnoběžné otáčky (cca 1250 ot./min) a optimalizované zapalování pro rychlejší zahřátí na provozní teplotu a chudá směs pro omezení emisí po studeném startu. Výsledkem je výrazné snížení emisí v krátkém čase (15 až 20 sekund) po studeném startu motoru, kdy ještě nepracují katalyzátory. Kompaktní rozměry motoru byly předpokladem pro příčnou zástavbu do XC90, později dostane stejný motor i Volvo S80.

Tradiční úhel sevření válců 90° musel být zmenšen na 60°, řady válců jsou vzájemně přesazeny o polovinu průměru válce. Změnou úhlu sevření se narušil klid chodu motoru V8, proto musí vibrace tlumit vyvažovací hřídel rotující proti smyslu otáčení klikové hřídele. Hlava válců i blok motoru jsou z hliníkové slitiny, hmotnost motoru činí jen 190 kg. Rozvody jsou vybaveny proměnným časováním sacích a výfukových ventilů CVVT (Continuous Variable Valve Timing).

Zbývá dodat dynamické parametry. Nejsilnější XC90 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,0 s, a dosáhne maximální rychlosti 210 km/h. Kombinovaná spotřeba činí 13,3 l/100 km. Nová automatická převodovka umožňuje i manuální volbu rychlostí, šestý převodový stupeň se uplatní zejména na dálnicích.


Libor Zezulka