Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo VESC v roce 1972 předběhlo dobu. Jeho unikátní parkovací kameru by hipsteři milovali

David Bureš David Bureš 16. 9. 2018 • 06:29
35
Zobrazit náhledy (35)
Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC Volvo VESC
Prototyp z počátku sedmdesátých let byl na svoji dobu vyzbrojen pokročilými bezpečnostními prvky, mimo jiné parkovací kamerou.

Švédská automobilka Volvo už desítky let patří mezi průkopníky různých bezpečnostních systémů. Své schopnosti a nápady už v roce 1972 prezentovala na ženevském autosalonu konceptem VESC – Volvo Experimental Safety Car. Ten předběhl dobu a nabídl množství inovativních bezpečnostních prvků, z nichž se některé běžnou součástí automobilového světa staly až mnohem později.

Prototyp naznačující podobu pozdějšího Volva 240 tak dostal airbagy pro pasažéry vpředu i vzadu, mezi nimiž byl i hlavový pro cestující vzadu, u hlavových opěrek. Bezpečnost řidiče zvyšoval také „mizející volant,“ který se při čelním nárazu posunul o 150 mm vpřed, aby byl dále od těla šoféra. Specialitou předních sedadel pak byly semipasivní bezpečnostní pásy, které se k tělu automaticky přivinuly po nastartování motoru.

Na bezpečnosti se přitom myslelo už při samotné konstrukci, která byla extrémně odolná. Přední výrazné nárazníky ochránily auto při rychlostech do 16 km/h, zatímco přední i zadní část vozu byla navržena pro optimální absorbování nárazu. Kabinu chránila robustní síť nosníků na střeše včetně speciální klece, boky karoserie byly vyztuženy trubkami, aby si vůz poradil s bočním nárazem. V případě čelního nárazu se pak motor díky speciálnímu uchycení posunul pod auto, aby neohrozil posádku.

Vedle zmírnění následků nehody se však Volvo už v sedmdesátých letech snažilo také o předejití havárie, respektive usnadnění řízení. Výhled zlepšovaly ostřikovače a stírače hlavních světlometů, stírač byl vedle čelního skla i na tom zadním.

Ve výbavě už nechyběl protiblokovací systém brzd nebo zvukové varování okolí při couvání. Opravdovou specialitou pak byla zadní parkovací kamera. Tak malé objektivy jako dnes ještě neexistovaly, a tak ze zádě VESC trčí obří přístroj, poplatný tehdejší době. Obraz z kamery byl přenášen na televizní obrazovku na vrchu středového panelu, v dnešní době obřích displejů multimediálních systémů možná působí směšně, v sedmdesátých letech to ale jinak než vypouklou CRT obrazovkou nešlo. Navíc to bylo tehdy průkopnické řešení.

VESC byl pro automobilku Volvo důležitým strojem, který jasně dokazoval zaměření se značky na bezpečnost. Část řešení byla využita v sériovém Volvu 240, uvedeném v roce 1974, které se díky vysoké úrovni bezpečnosti stalo referenčním automobilem pro americkou agenturu bezpečnosti silničního provozu NHTSA. Interní standardy Volva tehdy totiž byly mnohem přísnější než soudobá legislativa.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku