Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vosa tiše bzučí. Elektrická Vespa míří do výroby

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Piaggio chce ukousnout značný kus koláče z trhu elektrických skútrů. Vespa Elettrica se začne vyrábět v září.

Mamutí italský koncern Piaggio s příchodem elektrického skútru své ikonické značky váhal. Nechal podíly na světových trzích hlavně čínským výrobcům a indické Mahindře, která mimo jiné vlastní příslušnou divizi Peugeotu. Což je trochu škoda, protože u tohoto druhu vozidel nevadí kratší dojezd, tady elektřina smysl docela má. Elettrica je sériovou specifikací konceptu, který byl představen na milánské výstavě EICMA v listopadu 2016. Zatím nejsou k dispozici oficiální fotografie novinky, Piaggio vydalo pouze znovu rok staré snímky stříbrného předprodukčního prototypu s modrými prvky. Příliš se od něj ale lišit nebude.

Už na první pohled je zřejmé, o kterou značku jde. Tvary zůstávají retro včetně jediného světlometu umístěného před řídítky, samozřejmě LED. I když tady zpravidla nevrčí spalovací motor (může, ale o tom ještě bude řeč), vespa je pořád hezounká, stylová a elegantní, hbitá a v elektrické verzi i tichá. Techniku má ale samozřejmě moderní, a to včetně digitálních přístrojů s úhlopříčkou 4,3 palce.

Elettrica X nabídne dojezd až 200 km, jde totiž o hybrid – disponuje i klasickým pohonným agregátem. Ten funguje jako generátor, dobíjí malou lithium-iontovou baterii při brzdění, systém KERS známe třeba z F1. Tři litry benzinu vydrží na 150 km, zbytek dodá elektrická jednotka. Standardní verze má jen ji o stálém výkonu 2 kW, dvojnásobném maximálním a ujede pouze polovinu – i s větším akumulátorem. Na nákupy, případně cesty do práce to v pohodě stačí. Točivý moment ale vrcholí 200 N.m, akcelerace mu bude jistě odpovídat... Plné nabití baterie trvá 4 hodiny, kabel našel své místo pod sedadlem, tam, kde bývá víčko palivové nádrže. Po tisícovce cyklů, tedy zhruba deseti letech spadne její kapacita na 80 %.

Skútr má elektronický plyn. Jednotlivé jízdní režimy se volí tlačítkem na pravé rukojeti: při zvolení Eco jede skútr maximálně třicítkou, pak je tu ještě normální Power a Reverse. Ano, zpátečka. Vespu lze propojit s mobilem přes Bluetooth, výrobce si nechal naprogramovat speciální aplikaci, která nese stejný název jako stroj samotný. Elettrica pojme i speciální jet přilbu s vestavěnými sluchátky a interkomem.

Kromě chromovaného laku je k dispozici v dalších sedmi barvách, ty se týkají rovněž čalounění sedadla. Klidně si můžete nechat vyrobit plaketku se svým jménem. USB konektor se schovává za prostorem pro nohy pod sedačkou, úložné prostory lze otevřít klíčem na dálku. V nabídce příslušenství najdeme tradiční pevný box na zavazadla, batoh s prostorem na helmu i notebook spolu s powerbankou, plexi štít, boční stojánek, elektronický alarm...

Produkce v Pontedeře, hlavním závodě značky Vespa nedaleko Pisy se rozběhne v září. První kusy bude možné v Evropě objednat pouze online od začátku října, ostatní trhy, tedy USA a Asie se dočkají až na začátku příštího roku. Koncem stejného měsíce se v Miláně koná mimochodem další EICMA.

Piaggio nabídne několik možností, jak si stroj pořídit. Cena? Nejdražším modelem u nás je v současnosti retro stopětadvacítka 946 za 300 tisíc bez akčních slev, Elettrica přijde určitě na podobné peníze. Ne, levná nebude, ale kdo by to čekal? Vespě se celkem daří, za první půlrok její celosvětový odbyt narostl oproti loňským číslům ze stejného období o 10 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
28. 8. 2018 22:14
Re: Točivý moment vrcholí 200 Nm, akcelerace mu bude jistě o
Hlavne je to úplne popletená formulácia. Vrcholí pri nejakých otáčkach.... a to autorovi vypadlo
Avatar - WinDiesel
28. 8. 2018 21:57
Re: Točivý moment vrcholí 200 Nm, akcelerace mu bude jistě o
Protočí se jim zadní kolo a nabijou si hubu. >:D Měli by to vybavit nějakým dávkovačem točivého momentu …
Taky se jim může zvednout přední kolo a nabijou si hubu. >:D
28. 8. 2018 16:43
Točivý moment vrcholí 200 Nm, akcelerace mu bude jistě odpov
"....Točivý moment vrcholí 200 N.m, akcelerace mu bude jistě odpovídat...."

Doporučil bych nepoužívat takové formulace. Méně technicky zdatný čtenář by z nich mohl nabýt mylného dojmu, že kvalita akcelerace má snad něco společného s hodnotou maxima točivého momentu.