Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Golf GTI - nejlepší je originál

Ondřej Láník
Dvě stě deset. Přesně to je počet příspěvků, které jste během několika málo dnů vložili do diskuze pod našimi prvními jízdními dojmy z Golfu GTI. Velký zájem o tuto novinku se pokusíme uspokojit naším redakčním testem, který zveřejňujeme jen dva týdny...

Dvě stě deset. Přesně to je počet příspěvků, které jste během několika málo dnů vložili do diskuze pod našimi prvními jízdními dojmy z Golfu GTI. Velký zájem o tuto novinku se pokusíme uspokojit naším redakčním testem, který zveřejňujeme jen dva týdny po oficiálním představení na českém trhu.

Během dvou uplynulých týdnů se rychle vystřídala tuhá zima s jarem, které vyhnalo teploty vysoko nad denní průměry posledních měsíců. S podobnou vehemencí jste se pustili do hodnocení nového počinu VW na téma „rychlý Golf“. K našim prvním kilometrům za volantem pátého GTI (Golf GTI: naše první jízdní dojmy) jsme nyní přidali dalších sedm set. Naše zážitky, zkušenosti a fakta se nyní pokusíme převést do tohoto testu.

Design: černý korzár s rudou maskou

Vlci v rouše beránčím, kterým Volkswagen od sedmdesátých let dává jméno GTI, nikdy nehýřili sportovními extravagancemi v podobě mohutných křídel, agresivních prahových nebo jiných nástavců či křiklavých barev. Záměrem bylo spíše decentně odlišit sportovního Golfa od zbytku masové wolfsburské produkce, tak aby to znalci jednoznačně poznali, ale těm ostatním aby to bylo, alespoň do doby prvního jízdního souboje, utajeno. Ke GTI tak patří černá barva, rudé orámování masky i specifická kola z lehkých slitin. To vše je přítomno i na pátém provedení této ikony a s potěšením konstatujeme, že nejde jen o pozlátko. Golf GTI dostal navíc jen minimum nových dílů snad proto, aby ještě více překvapil za jízdy.

Současná generace Volkswagenu Golf na první pohled nepůsobí příliš sportovně, tradice Golfu nedovoluje žádné provokace, protože jinak by to zkrátka nebyl Golf. Vytvořit z poměrně vysokého hatchbacku takřka sportovní náčiní tedy nebyl snadný úkol.

Stylisticky dominuje nový přední nárazník s dvěma otvory přivádějícími vzduch k chladiči. Mřížku tvoří plast se strukturou včelí plástve, která se opakuje také na dvou zaslepených otvorech po stranách nárazníku, které snad mají imitovat vstupy přivádějící chladící vzduch k brzdám. Nenápadné aerodynamické doplňky (prahy, nový nárazník vzadu) jsou vyvedeny v tmavě šedém plastu, který připomíná materiál nejlevnějších provedení Golfu a je tak součástí maskování skutečných schopností vozu s písmeny GTI. Mimochodem ta najdeme zvenku jen na přední masce a na zádi. Výrazným identifikačním znakem je střešní spojler, ale ani tento prvek není příliš agresivní, jaksi přirozeně ke GTI patří. Nebýt rozměrných osmnáctipalcových kol „italského“ designu, spletlo by si mnoho lidí nové GTI s obyčejnou konfekcí nejprodávanějšího modelu Volkswagenu.

Těm, co pochybují o příslušnosti ke smečce GTI, pomůže černým plastem opticky spojená maska obsahující dva otvory na přídi nad sebou, což je ale úprava, která na černém Golfu nevynikne. Naopak zde dostává vyniknout rudé orámování mřížky chladiče. Údělem černé metalízy je snadné zašpinění a to i za hezkého počasí, kdy na voze časem začne ulpívat dobře viditelný prach.

GTI má téměř stejné rozměry jako standardní Golf, vzhledem k pozměněnému designu přední i zadní části a sníženému podvozku, jsou však přece jen odlišné. Zatímco standardní Golf Trendline, Comfortline a Sportline je široký 1759 mm, vysoký 1485 mm a 4204 mm dlouhý, Golf GTI má stejnou šířku (1759 mm), je o 19 mm nižší (1466 mm) a o 10 mm delší (4214 mm). Opticky těžká silueta je potvrzena vyšší pohotovostní hmotností 1335 kg resp. 1370 kg (5D), což je o půl tuny více než u prvního Golfu GTI ze sedmdesátých let. Vyšší hmotnosti odpovídá také velké užitečné zatížení 532 kg.

Interiér: nový volant, sedadla, kůže, navigace,…

Volkswagen přirozeně vycházel z interiéru, který je důvěrně znám všem majitelům nového Golfu a který je povědomý také uživatelům dalších koncernových vozů. Například příplatkový navigační systém jsme před časem testovali ve Škodě Octavia Combi 2.0 FSI.

Snad nejmarkantnějším prvkem interiéru GTI je sportovní volant, který sice má „koncernový“ střední tříramenný základ, ale zcela nový složitě tvarovaný věnec. Ten se velkou měrou podílí na výborných pocitech z řízení. Věnec je obšitý kvalitní kůží, v místech, kde jej řidič drží nejčastěji, je pro lepší uchopení tvarovaný a kůže je perforovaná. Dolní část věnce volantu je nepatrně sportovně „seřízlá“, v praxi ale jde spíše o designérskou lahůdku než o tvar vycházející z funkce. Průhled volantem není příliš velký, takže částečně zakrývá výhled na přístroje.

GTI dostalo výborná sportovní sedadla s bočním vedením trupu, do kterých se ale dostanou i objemnější postavy. V našem případě se místo kostkovaného látkového potahu uplatnila sedadla potažená kůží, která mají elektricky seřiditelnou bederní opěrku, ale ostatní seřizovací posuvy musí vyvodit pasažér vlastními silami.

Marketingovým tahem bylo cejchování rychloměru do 300 km/h, ačkoli nejvyšší rychlost Golfu GTI dosahuje dle údajů výrobce 235 resp. v našem případě s převodovkou DSG 233 km/h. Podle slov Davida Lišky, vedoucího divize Volkswagen osobní vozy, si to ale zákazníci přejí, tak proč jim neudělat radost, že?

Dojmy z interiéru jsou dobré, kvalitu finálního zpracování ani použité materiály nelze jinak než pochválit. Úvahu zaslouží snad jen míra „usedlosti“, kterou opravdu zákazníci rychlého Golfu chtějí. Není-li k dispozici srovnání s levnějšími verzemi Golfu, jeví se nám subjektivně interiér GTI až příliš decentní, vzhledem ke schopnostem motoru i podvozku. U VW však v této oblasti mají zřejmě jasno a tak naše úvahy ponechme v oblasti teorií a smiřme se s tím, že jde o součást kampaně maskující skutečné schopnosti GTI.

Motor: těsně před startem

Při hledání v historických tabulkách Golfů GTI jsme narazili na zajímavý detail. Ve všech čtyřech dosavadních GTI byste totiž alespoň v části produkce našli čtyřválec o objemu 1781 cm3. V osmdesátých letech tento motor uzavíral život prvního GTI, které mělo dnes již civilních 82 kW z dvouventilového motoru 1.8, poslední GTI odvozené z Golfu IV již mělo přeplňovaný pětiventilový motor stejného objemu, známý i z Octávií.

Páté GTI dostalo nový přeplňovaný motor o objemu 1984 cm3, který jsme podrobně představili v minulém roce v samostatném článku rubriky Technika. Proto se podívejme jen na základní parametry. Čtyřválec dává nejvyšší výkon 147 kW v oblasti 5500 až 6000 ot./min a díky přeplňování disponuje extrémně plochou křivku točivého momentu, která se mění ve vodorovnou přímku hodnoty 280 Nm mezi 1800 a 5000 ot./min. Vstřikovací tlaky trysek ústících přímo do spalovacího prostoru se pohybují mezi 30 a 110 bary. Motor váží 152 kg (+7 kg proti 1.8 20V T) a má na přeplňovaný agregát extrémně vysoký kompresní poměr 10,5:1. Oficiálně je potvrzena bezproblémová kompatibilita s benzinem BA95, pokud netrváte na 147 kW nejvyššího výkonu (ten je totiž udáván právě s BA98). O kolik se výkon a točivý moment přesně sníží však není známo.

GTI tentokrát s DSG

Kombinace přeplňovaného zážehového motoru s převodovkou DSG je jednou z těch nejsympatičtějších. Absolutorium patří této převodovce dozajista mezi automaty. Lepší hodnocení ve srovnání s manuální převodovkou bychom udělili v případě, že by společně s DSG uživatel dostal také páčky pod volantem pro snazší ovládání DSG v manuálním módu. Z ceníku Golfu GTI se zákazník dozví, že pro možnost nesundávat ruce z volantu kvůli řazení musí zaplatit nejen 60.300,- Kč za DSG, ale také 12.400,-Kč za volant s tlačítky řazení a ovládáním rádia, jenže ten je možno mít jen s příplatkovým tempomatem za dalších 12.200,- Kč. Suma sumárum vás plnohodnotné DSG s tím pravým sekvenčním řazením přijde na necelých 85 tisíc korun. I to je ale částka, která stojí za zvážení, protože DSG umí vskutku hodně a je celkem pravděpodobné, že cena se sníží až ve chvíli, kdy podobnou převodovku bude mít také konkurence. Nemáte-li peněz na zbyt a přitom toužíte po příplatkových položkách, radili bychom upřednostnit DSG například před příplatkovým navigačním systémem (bez češtiny za 57.500,- Kč) resp. koženým čalouněním (příplatek 59.300,- Kč).

I v Golfu jsou zachovány všechny režimy DSG. Nejklidnější D (Drive) je vhodný na běžnou jízdu včetně městských popojížděk, sportovní S udržuje motor ve vysokých otáčkách včetně razantního podřazování dolů při zpomalování, manuální režim je nastaven přesunutím páky voliče doprava, kde lze poté pohybem dopředu nebo dozadu řadit sekvenčně libovolný rychlostní stupeň. Elektronika nedovolí řidiči nerealizovatelný nebo nebezpečný manévr, ale přitom řadí podstatně rychleji než klasické automaty. Podrobný popis DSG převodovky najdete ve starším článku.

Jízda: klidná síla

Subjektivní dojmy z přeplňovaného motoru jsou veskrze dobré. Už po startu se z motorového prostoru ozývá baryton stupňující očekávání před rozjezdem. Ten se může odehrát mnoha různými formami. Od klidného popojíždění od semaforu k semaforu až po dramatický prokluz předních kol s vypnutým ESP, při kterém vám asistuje Launch Control.

Čtyři válce velmi ochotně rozbíhají klikovou hřídel do vysokých otáček a ručička otáčkoměru přitom hrozivě zabíhá až za hranici červeného pole (6500 ot./min). Naše druhé delší setkání s Golfem GTI se odehrálo ve společnosti převodovky DSG, která má jiné zpřevodování než manuální šestistupňová převodovka, což v kombinaci s rychlým řazením dvouspojkového automatu přináší o tři desetiny hbitější sprint z 0 na 100 km/h, ke kterému testovaný automobil potřebuje jen 6,9 sekund.

Nejživější chování předvádí motor v horní polovině otáčkového spektra. Mezi 1800 a 3000 ot./min nejsou reakce na sešlápnutí akcelerátoru špatné, ale jakmile okusíte funkce motoru mezi 4000 a 6000 ot./min, nebudete chtít jezdit jinak. Burácení zatíženého agregátu přitom plně odpovídá určení vozu. Svist turbodmychadla odhalí jen opravdoví znalci, nejpatrnější je při chvilkovém sešlápnutí akcelerátoru kolem 3000 ot./min. Turboefekt je potlačen na minimum, nástup hnací síly je příjemně lineární a bezprostřední.

Síla ukrytá v přeplňovaném motoru se snadno ovládá ať zvolíte samočinnou nebo ručně řazenou převodovku. To je podle našeho názoru velké plus, protože rezerva točivého momentu, která je stále k dispozici nahradí v běžném provozu výkonovou ztrátu tohoto GTI proti konkurenci. Pružná zrychlení jsou otázkou okamžiků, jakoby Golf GTI s Vámi za volantem ani neměl těch čtrnáct metráků.

Baryton, o kterém jsme psali na začátku této části testu vás neopustí ani v dalších fázích zrychlování, teprve při rychlostech nad českými dálničními limity je zvuk motoru přehlušen aerodynamickým svistem. Zvuková atmosféra na palubě Golfu GTI je velmi sportovní, burácející motor můžete přivést až k soutěžáckému prskání. Náš test bohužel probíhal v přechodovém období mezi zimou a jarem, při kterém jsme zaznamenali na palubním počítači venkovní teploty kolem 20°C, ale přitom bylo GTI obuto do zimních pneumatik Pirelli Sottozero W240 225/40 R18, kterým se okolní počasí ale vůbec nezamlouvalo a dávaly nám to najevo jak vyšším hlukem tak také sklonem k dřívějšímu smyku.

Volkswagen umně vyladil podvozek běžného Golfu na sportovnější úroveň (mj. snížen o 15 mm). Na nerovných okreskách v Českém krasu, v okolí Slapské přehrady a na letišti nedaleko Příbrami rozhodně splnil očekávání jak z hlediska odezvy na zatočení volantem tak i z hlediska komfortu. Vpředu i vzadu jsou tužší pružiny a tlumiče pérování. O 20% se zvýšila tuhost předního i zadního stabilizátoru. Řídicí jednotka elektromechanického řízení byla naprogramována se zřetelem k vysokým dynamickým parametrům a sportovnímu charakteru GTI – řízení má výraznější vratný moment a poněkud vyšší ovládací síly – kontakt s vozovkou je překvapivě dobrý, ale přitom se do volantu nepřenáší rázy od přejížděných nerovností.

Velká šířka pneumatik se podepisuje na jistě působících výkonech brzd. Jejich „ostrý“ charakter výrobce vizuálně podpořil červeně nabarvenými třmeny. Vpředu má Golf GTI vnitřně chlazené brzdové kotouče o průměru 312 mm, zadní kotouče mají průměr 286 mm. Zimní pneumatiky s měkkou směsí místy vyprovokovaly zásah ESP dříve než by řidič čekal, ale to bude následkem teplého počasí, po které jsme GTI měli k dispozici, během prvních jízd v polovině března jsme žádné nepravosti nezaznamenali.

Průměrná spotřeba 98oktanového benzínu se během testu vyšplhala na necelých 11 litrů na 100 km, což vyplývá z našich požadavků na dynamiku jízdy. Při ustáleném dálničním cestování rychlostí 130 km/h (na 6 r.s. této rychlosti odpovídá přibližně 3100 ot./min) spotřeboval Golf GTI dle údaje palubního počítače 9,5 l/100 km, městský provoz vyžaduje asi o jeden litr více na každých 100 km. Nejvyšší spotřeba činila během dynamických zkoušek 17 l/100 km.

Závěr

Návrat rychlého Golfu GTI se povedl. Fanoušci, kteří naříkali nad civilními GTI posledních generací, budou spokojeni. Nový Golf GTI je silným a robustním hatchbackem pro každého, jeho ovladatelnost a použitelnost v běžném provozu jsou excelentní, základní cena odpovídá nabízeným službám, problematická zůstává politika příplatkových výbav. Ve srovnání s dříve testovaným šestiválcovým Audi A3 nabízí GTI srovnatelnou radost z jízdy, která vás ale bude stát zhruba o 300 tisíc korun méně. Volkswagen si ještě nechává prostor pro další evoluci Golfu, ve které se opět uplatní silný šestiválec a pohon všech kol, takže superlativy jsme měli asi šetřit…

Související zveřejněné testy:

GTI o GTI

Čtenáře s nickem GTI zná z diskusí pod články už celá redakce a od nápadu zapojit jej do testu stylem "Nomen omen" byl k realizaci jen skok. V sobotu jsme jej v severních Čechách našli a v neděli už se proháněl ve stejnojmenném Golfu. Dojmy toho nejpovolanějšího najdete v

článku: Čtenář GTI píše o GTI - test na vlastní kůži"

Ondřej Láník
Volkswagen Golf GTI
Cena základní sestavy 821 400 Kč
Výbava základní sestavy ESP, ABS, EBV, MSR, ASR, brzdový asistent, 2 opěrky hlavy vpředu, 3 bezp. pásy a 3 hlavové opěrky vzadu, 4 kola z lehkých slitin "denver" 7 1/2 J x 17, pneumatiky 225/45 R 17, aut. spínač světlometů s Coming-/Leaving Home, bederní opěrky vpředu, centrální zamykání s dálk. ovl., čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, dešťový senzor, dojezdové rezervní kolo, el. ovládání oken vpředu, el. zpětná zrcátka, hlavové airbagy vpředu i vzadu, hliníkové pedály "alu-look", klimatizace "climatic" s poloaut. regulací, kontrola poklesu tlaku v pneumatikách, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, kožený 3ram. GTI-sportovní volant, částečně v děrované kůži, madlo ruční brzdy v kůži, mlhové světlomety, nekuřácké provedení, palubní počítač, posilovač řízení "servotronic", rádio "RCD 300" s CD přehrávačem, 6 repro, sedadlo řidiče a spolujezdce s výškově nastavitelné, sportovní GTI-Top sedadla vpředu, sportovní podvozek, výškově i podélně nastavitelný volant, zadní sedadlo nedělené, opěradlo dělené v poměru 1/3 ku 2/3 a sklopné s loketní opěrkou a zařízením na přepravu dlouhých předmětů Kč
Cena testované sestavy 1 061 400 Kč
Výbava testované sestavy alarm s nezávislým integrovaným zdrojem, ostraha interiéru, senzor naklonění vozu (+9.100,-Kč), bixenonové světlomety+ostřikovače světlometů (+32.700,-Kč), boční okna vzadu a zadní okno zatmavené 65% absorpce světla, přední tlumící sklo, vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná s automatickou clonou, osvětlení okolí (+25.100,-Kč), dvouzónová klimatizace Climatronic (+5.600,-Kč), kola z lehké slitiny, model Detroit s pneumatikami 225/40 R18 (+18.900,-Kč), lak s perleťovým efektem (+14.200,-Kč), loketní opěrka vpředu s odkládacím boxem, výdechy ventilace a 2 držáky nápojů vzadu (+6.300,-Kč), navigační systém s barevným displejem na středové konzole (+57.500,-Kč), čalounění kůží „vienna“ (+59.300,-Kč), soubor prvků zimní výbavy: vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané tryska ostřikovačů předního skla, ostřikovače světlometů, ukazatel stavu nádržky ostřikovačů (+11.500,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1800 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 6.3 / 8
Emise CO2: 192
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1305
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1335 / 532
Rozměr pneu: 225/40 R18
Volkswagen Golf GTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4214
b) šířka (mm): 1759
c) výška (mm): 1466
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano