VW má novou strategii pro Čínu. Možná ukazuje budoucnost i pro Evropu
Pro Volkswagen je Čína stále jedním z nejdůležitějších trhů. Jenže poslední roky tam ztrácí proti agilní lokální konkurenci. Němci ale nespí a nové situaci se přizpůsobí, mimo jiné uvedením nových platforem.
Volkswagen byl v Číně 37 let nejprodávanější značkou automobilů. Jeho výsostnou pozici přerušila až v roce 2023 lokální automobilka BYD, která včas zachytila trend NEV, tedy elektromobilů a plug-in hybridů. Prodeje německé značky klesají, o elektromobily z řady ID totiž není až takový zájem, ačkoliv mají výrazně lepší ceny než v Evropě.
Volkswagen tedy usilovně plánuje, jak svou situaci zachránit, a postupně zveřejňuje části své nové strategie. Tu neulehčuje fakt, že má v Číně hned tři separátní podniky. Nejstarší z nich má na půl s automobilkou SAIC, jen o pár let mladší zase s koncernem FAW. Na čínském trhu oba fungují v podstatě jako konkurenti a Volkswagen se snaží jim dávat podobnou modelovou nabídku.
Pod SAIC provozuje VW také značky Škoda, Audi a novou značku AUDI, pod FAW má krom Volkswagenu ještě další Audi a novou značku Jetta. Kromě toho má Volkswagen vlastní podnik Volkswagen Anhui, který prodává na čínském trhu zatím jediný model a produkuje Cupru Tavascan pro export. Nedávno také investoval do startupu Xpeng, jehož technologie chce využívat pro vlastní modely.
V rámci nového plánu se mají vyvíjet elektrické vozy specifické pro čínský trh, ne pouze lokalizované globální modely jako dosud. Společný podnik se SAIC oznámil novou strategii už loni, počítá se mimo jiné s využitím techniky čínských značek SAIC a 18 nových modelů do roku 2030, z čehož 15 jich bude pouze pro Čínu. Nemá jít pouze o elektromobily, ale také hybridy a vozy se spalovacím prodlužovačem dojezdu.

Nově byla zveřejněna také strategie společného podniku s koncernem FAW, a plány jsou velmi podobné. Stále se počítá s jedním čistě spalovacím modelem, zbytek je ale elektrifikovaný. K roku 2030 by měly být uvedeny dva plug-in hybridy, dva elektrické modely s prodlužovačem dojezdu a šest elektromobilů, minimálně jeden z nich pod levnou značkou Jetta, který přijde v roce 2026.
Využita bude nová platforma CMP (China Main Platform), na které se počítá s softwarovou architekturou China Electronic Architecture. Na jejím vývoji spolupracují také Xpeng a Cariad China a podle čínského Volkswagenu se s ní počítá u vozů postavených nejen na platformě CMP, ale také MEB. Kromě toho je v plánu zmíněna nová platforma Advanced Future Platform, určená pouze pro Čínu a vozy střední třídy, bez dalších podrobností. Nová technika zřejmě není exkluzivní pro FAW, ale používat ji budou i zbylé dva podniky německé značky.
Čínská strategie by mohla ukázat také cestu, jakou se bude Volkswagen ubírat v Evropě. Z dříve oznámeného konce spalovacích modelů v koncernu Volkswagen již z většiny sešlo a počítá se s více hybridy. Objevit by se ale mohly také elektrické vozy se spalovacími prodlužovači dojezdu. Ty dostane jako první mimo Čínu nová značka Scout, pro kterou nový spalovací motor vyvíjí Škoda.