Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Polo 1.0 TSI (85 kW) DSG Highline & R-Line HL – Kolik stojí sportovní look?

Stanislav Kolman
Diskuze (196)
Nejnovější vydání VW Polo opět dorazilo do redakční garáže. Tentokrát s nejvýkonnějším litrem a automatem, navíc ve dvou rozdílně ušitých kabátcích.


Design, interiér


Šestou generaci Volkswagenu Polo jsme na českém trhu přivítali na podzim roku 2017 a od té doby nám dělala společnost v tradičním redakčním testu coby „obyčejné“ auto, ale i jako sportovně střižené GTI. Kombinaci silnější verze litrového tříválce se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou jsme však testovali vůbec poprvé. A rovnou ve dvou provedeních, která cílí na docela jiné spektrum zákazníků. Dokáže si totožná technika zabalená v líbivějším provedení obhájit cenovku o několik desítek tisíc korun vyšší?

Už to není prcek

Snad jen pro připomenutí si dovolím zmínit, čím vším se nová generace druhého nejmenšího modelu VW vyznačuje. Prvně je potřeba být opatrný se slovním spojením malé auto. Polo má na délku 4053 mm (vůbec poprvé přes čtyři metry!), šířka činí 1751 mm a hodnota výšky je 1461 mm. Citelný je nárůst rozvoru, jenž si z 2470 polepšil na 2551 mm. Nárůst ve srovnání s předchůdcem je logický, ale co víc, dnešní Polo už se svou velikostí řadí mezi Golf třetí a čtvrté generace.

Nárůst rozměrů se pozitivně podepsal na vnitřní prostornosti i posazu za volantem, v obou případech jsme totiž mnohem blíže kompaktnímu segmentu. Řidič se nemusí bát stísněného prostoru a nutných kompromisů. V pohodě se posadíte, i když rádi sedíte s více nataženýma nohama.

S výškou 176 cm nepotřebuji mít sedačku úplně vzadu, tudíž mi zbývá dostatek prostoru i na zadní lavici. Místa tady sice není na rozdávání, ale ve finále není důvod, proč by tu dva průměrně vysocí cestující nemohli zvládnout trasu i za vzdálenějším výletem. I tady potěší pohodlný posaz, co však nemůžeme pochválit, je krátký sedák a opěradlo.

Když přijde řeč na interiéry moderních volkswagenů, už jsem se několikrát setkal s termínem „nudná dokonalost“. Ono to zní trochu hanlivě, ale ve finále to tak myšleno není. Zkrátka sednete, nastavíte si ideální pozici za volantem a můžete vyrazit na cestu. Jednotlivé ovládací prvky jsou rozmístěny logicky, ergonomii a použitým materiálům taktéž není moc co vytknout. A s tou nudou to také nebude tak úplně horké. Kdyby vám totiž interiér přišel fádní, můžete sáhnout po kontrastních barvách na palubovce. A to potom auto hodně prokoukne!

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Ještě než se pustíme do podrobnějšího zkoumání výbav dvou našich exemplářů, připomeňme možnosti zavazadlového prostoru. Ten v základu pojme 351 litrů a sklopením zadní lavice se dostaneme na hodnotu 1125 l, bohužel však s nepříliš rovnou ložnou plochou. Kufr je navíc poměrně mělký, což trochu ubírá na praktičnosti. Naopak kvitujeme, že Polo stále ještě umožňuje mít pod zavazadelníkem patnáctipalcové dojezdové kolo. A pochvalu si zaslouží i velmi dobrý přístup, víko zavazadelníku se totiž zvedá dostatečně vysoko.

Kliďas, nebo sporťáček? Rozdíl je citelný

Nyní se ale pustíme do toho, co jsem slíbil v úvodu, tedy porovnání dvou rozdílných výbavových stupňů. Model Polo se nabízí v základní výbavě Comfortline, na níž navazuje vyšší provedení Highline. Opomenout nesmíme verzi Beats, která se chlubí především prémiovým audiem, tato varianta je svou cenovkou posazena někde mezi nimi. Tím ale možnosti konfigurace posledního vydání Pola nekončí. Ještě tu máme verze R-Line CL a R-Line HL. Jak jistě tušíte, ona dvě písmenka upozorňují na to, z jakého stupně R-Line vychází.

Námi testovaná provedení, tedy Highline a R-Line HL, jsou vlastně dvě jediné výbavy, s nimiž danou motorizaci pořídíte. R-Line chápejme jako sportovnější a zajímavější look automobilu, přičemž v nabídce Volkswagenu nejde o nic neobvyklého. Stejné varianty najdeme napříč celou nabídkou, u líbivého Arteonu, praktického Touranu i SUV Touareg.

Aktuální ceník sice na oficiálním webu výrobce chybí, z konfigurátoru však vyplývá, že litrový tříválec TSI/85 kW se samočinnou převodovkou DSG ve výbavě Highline přijde na 445.900 Kč, zatímco okořeněnější R-Line HL stojí 510.900 Kč. Rozdíl tedy činí nemalých 65.000 Kč.

Přitom už levnější verze je skvěle vybaveným autem. Dostává patnáctipalcová kola z lehkých slitin, automatickou klimatizaci, samočinný spínač světlometů, sportovní sedačky, loketní opěrku, mlhové světlomety, multifunkční kožený volant, palubní počítač, rádio, tempomat s omezovačem a tak dále. Jediným trochu překvapivým bodem jsou snad jen halogenové světlomety, které lze za příplatek 22.800 Kč nahradit diodovými.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Z výčtu příplatků šlo v případě našeho testovaného kousku o „nejmastnější“ položku. Dokonce i navigační systém Discover Media za 18.300 Kč je levnější. Mimochodem jde stále o řešení obrazovky s otočnými ovladači po stranách, takže třeba takové přibližování mapy nemusíte řešit dotykově. Tohle určitě kvitujeme! Ale zpět k příplatkovému seznamu, kde bychom našli ještě 16“ kola z lehkých slitin (+7.200 Kč), akustický parkovací systém (+10.100 Kč), zpětnou kameru (+5.600 Kč) či adaptivní tempomat s funkcí Front Assist (+7.200 Kč). Korunka ke korunce a dostáváme se na výslednou částku 555.900 Kč.

A co navíc tedy dostanete za výše vyčíslených 65.000 korun? Jsou to 16palcová kola z lehkých slitin, zatmavená zadní boční skla a sklo vzadu, R-Line sportovní sedačky, podsvícené dekorační lišty na dveřích, pedály z ušlechtilé oceli, nárazníky a rozšířené podběhy se sportovním vzhledem, sportovní kožený volant či černé čalounění stropu.

Červený testovaný kousek tedy dostal vizáž rošťáka, chlubí se ale i podstatně delším seznamem příplatkové výbavy. To máme sedmnáctipalcová kola (+21.900 Kč), statické LED světlomety (22.800 Kč, ano i v autě s úvodní cenou nad půl milionem byste jinak dostali halogeny), zimní paket (+10.000 Kč obsahující vyhřívané přední sedačky a ukazatele stavu nádržky ostřikovačů), elektricky ovládané střešní okno (+20.400 Kč), audiosystém Beats (+11.800 Kč), digitální přístrojový štít (+9.300 Kč) či navigaci (+18.500 Kč). Takže zatímco příplatky u šedé verze Highline zvýšily pořizovací cenu o rovných sto tisíc korun, v případě červeného ďáblíka je to takřka dvojnásobek.

Jestli si mohu dovolit osobní vhled, příplatek 65 tisíc korun za výše vyjmenované prvky mi přijde už trochu hraniční. Osobně by mi žíly netrhalo, kdybych se musel smířit „jen“ s výbavou Highline, kterou bych si vyšperkoval některými příplatky. Na druhou stranu je chvályhodné, že Volkswagen možnost sportovního looku nabízí. Další takovou příležitostí je totiž až Polo GTI, jehož základní cenovka činí 569.900 Kč. Byť pravda, tady už dostáváte dvoulitr s automatem a výkonem 147 kW, což vedle sportovního vzhledu slibuje i ostřejší svezení.

Motor, jízdní vlastnosti


Tříválec je vrchol

Zapomeňme teď na ostrou variantu GTI a vraťme se k vozům Polo pro normální lidi. Pokud jej budete chtít sehnat se zážehovým motorem, chtě nechtě se budete muset spokojit s litrovým tříválcem řady EA211. V aktuální nabídce bychom našli výhradně litry, atmosférický s 59 kW a přeplňované se 70, případně 85 kW. V jejich případě s možností kombinace se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. A právě silnější TSI s ústrojím DSG DQ200 je technika, kterou jsme našli v obou našich testovaných exemplářích.

Co se mi na motoru hodně líbí, je kultivovaný chod při ustáleném tempu. Vlastně jsme za to tenhle tříválec chválili už vícekrát, vždyť nám dělal společnost v celé řadě testů koncernových aut. Koncepce se podepíše pod hlučnější chod snad jen při opravdu hbité akceleraci, především při předjíždění.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Naopak okolo patnácti stovek a při klidném tempu vás na palubě nic neruší. Velký podíl na tom má i zdařilá izolace, protože rušivým elementem není valivý hluk od kol, ani aerodynamický svist od zrcátek. Dokonce i při dálničních rychlostech jsou tyto negativní jevy eliminovány zdařile, což si zaslouží velké plus.

Výkon 85 kW v 5000 otáčkách a 200 newtonmetrů točivého momentu v pásmu od 2000 do 3500 otáček jsou na auto s pohotovostní hmotnostní 1190 kilogramů slušné hodnoty, o tom žádná. Ale pokud jde o sportování, budete se muset spokojit jen s tím lookem.

Zrychlení v přímce probíhá hodně pozvolna i s plynovým pedálem sešlápnutým úplně k podlaze. Samočinné ústrojí sice na pokyn nohou reaguje bez výrazné prodlevy, rychle však pocítíte, že motor nemá potřebnou rezervu, o níž byste se mohli opřít. Předjíždění a táhlá stoupání bez ztráty kytičky tedy ano, ostřejší svezení ale neočekávejte.

Komfort na úrovni

Co se inženýrům Volkswagenu povedlo na výbornou, to je naladění podvozku na komfortní notu. Klasické tlumiče dokážou i na našich rozbitých okreskách vymazat většinu nerovností bez zaváhání či nepředvídatelného uskočení. Samozřejmě záleží na zvoleném obutí. S menšími šestnáctkami si podvozek notoval podstatně lépe. Sedmnáctky sice na malém Polu vypadají víc cool, ale potřebná jistota v zazáplatovaných zatáčkách už při svižnějším tempu není taková.

To berme ale jen jako malou daň za krásu. Stále se bavíme o jednom z nejpohodlnějších aut v daném segmentu. Nedávno jsem se svezl nejnovější Ibizou. Španělský sourozenec sice výborně funguje na hladkých silničkách, podstatně tužší charakteristika podvozku je však na rozbitých úsecích spíše na škodu.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Od řízení neočekávejte příliš velkou zpětnou vazbu a nasadíte-li vyšší tempo, budete se muset smířit i s projevy nedotáčivosti, které mají původ v uložení náprav s obrovskými silentbloky. Řízení zkrátka není prvek, pro který byste se do posledního vydání Pola měli zamilovat, na druhou stranu to ani tenhle povyrostlý puberťák nemá v popisu práce.

Apetit auta samozřejmě nejvíce roste na dálnicích, kde se při předpisové jízdě pohybuje zpravidla do osmi litrů. S hodnotami kolem sedmi litrů kalkuluje počítadlo při městském popojíždění, když se ale z centra vymotáte a bez velkého bláznění budete proplouvat okreskami, klidně se můžete dostat pod šest litrů, což je velmi slušné číslo.

Závěr


Závěr

Polo v rámci mezigenerační obměny ušlo obrovský kus cesty, stalo se zase o něco dospělejším a přiváží nálož technologií, s nimiž se nemusí stydět ani před většími vozy z kompaktního segmentu.

Hlubší rozborka ceníku ukázala, že nabízí široké množství individualizace a možností, jak by právě váš kousek mohl vypadat. Pokud jste ale náročnější a kromě sportovního looku si chcete připlatit i za nějaké ty moderní vychytávky, musíte počítat s vyšší pořizovací cenou. Půl milionu korun vám totiž stačit nebude. A když si potom navymýšlíte nějakou tu položku z příplatkového seznamu, jste takřka na tři čtvrtě milionu. A to už věru není levná záležitost. Znovu si tedy dovolím zopakovat, že sám za sebe bych se určitě spokojil s verzí Highline a nějakou tu kačku ušetřil třeba na příplatkové LEDky.

Jízdní projev druhého nejmenšího modelu VW je velice slušný. Litrové TSI ve výkonnější verzi s 85 kW dokáže s autem slušně zahýbat, i když pravda, že po ostřejším svezení se budete muset poohlédnout jinde. Spolupráce s převodovkou je bez výhrad, jakož i jízdní komfort a spotřeba paliva. Snad jen to řízení by si asi zasloužilo ještě trochu vyladit, jinak novému Polu není moc co vytknout.

Nejlevnější verze modelu 353.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Comfortline)
Základ s testovaným motorem 377.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Comfortline)
Testovaný vůz bez příplatků 445.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Highline)
Testovaný vůz s výbavou 555.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Highline)
Testovaný vůz bez příplatků 510.900 Kč (1.0 TSI/85 kW R-Line HL)
Testovaný vůz s výbavou 703.500 Kč (1.0 TSI/85 kW R-Line HL)

Plusy

  • Ergonomický interiér
  • Prostorná kabina
  • Komfortní podvozek
  • Spotřeba paliva

Minusy

  • Odtažité řízení
  • Projevy nedotáčivosti
  • Hezký styl něco stojí

Foto: Petr Homolka, Zdeněk Sluka

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (196)

Doporučujeme

VW Polo 1.0 TSI/85 kW DSG
Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.3 / 4.8
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 351 / 1125
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 428
Rozměr pneu: 195/55 R16 Highline, 215/45 R17
VW Polo 1.0 TSI/85 kW DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4053
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2551
e) rozchod vpředu (mm): 1499
f) rozchod vzadu (mm): 1483
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1210
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - JirkaV8
11. 1. 2019 12:21
Re: Scala má podvozek Pola, ale češi jí říkají konkurent Gol
To mas stejne jako Clio a Sandero. Velke je stejne, ale jedno je "socka pro vychod" a druhe pro zapadni cast. Scala proti Polo/Golf muze byt obdobna situace. Ted je jen na vyrobci jak moc si da na aute zalezet,aby trh levnou variantu prijal jako slusnou alternativu nebo v tom naopak uvidi jen nastrazenou socku. Prodeje ukazuji, ze Renaultum se to celkem povedlo. Tos jsem zvedavy na Fau Ve.
Avatar - JirkaV8
11. 1. 2019 12:15
Re: Což o to...
Polo v takove verzi, presneji pri takove cenovce stejne moc neresim. Ale jsem ciste ze zvedavosti zvedavy, kolik bude stat Skodovacky Zebrik s 1.5TSI. Kdyz vidim co predvadi s Polem bez casti motoru, tak se mam normalne strach zeptat >:D
Avatar - speedfred
11. 1. 2019 12:06
Re: Kdo potřebuje Golf?
Tak vcelku sa dá s rozvahou jazdiť,limitujúca je svetlá výška v tomto snehu.
Avatar - iudex
11. 1. 2019 08:18
Re: Nesmysl...
Ono by som v zásade súhlasil, Polo je drahé, ale predaje ukazujú, že si to ľudia napriek tej cene atakujúcej nižšiu strednú kúpia. Podobné je to s Arteonom (viď debata pod najpredávanejšími autami), mnohí vrátane mňa prorokovali, že za tie skoroprémiové ceny sa Arteon nebude predávať a hľa, je na treťom mieste. Ako tu už viacerí spomínali, aktuálne pri štandardných cenách Pola a výpredajových cenách končiaceho Golfu nemá zmysel kupovať Polo. Ale tento rok príde nový Golf a ten zase ako novinka cenovo odskočí, takže VW nebude musieť nejak zlacňovať Polo. To ale nič nemení na tom, že za cenu vybaveného Pola je u konkurencie nižšia stredná.
Avatar - Ozzman
11. 1. 2019 07:54
Re: Kdo potřebuje Golf?
Tam je i jiná dálnice, než ten kousek mezi Břeclaví a Gyorem? >:-[]