Vybíráme si auto v USA
Každá značka představuje čtyři či více typů automobilů, sedan, van či minivan, SUV (terenni vůz) a truck pickup. Rok od roku se vozy mění, někdy málo, například Chevrolet Suburban se od roku 1991 změnil jen v detailech, někdy je změna podstatnější, jako třeba Ford Taurus/Mercury Sable mezi lety 1995 a 1996.
Jako všude, i tady je velkou výhodou vědět co chci, co potřebuji a na co mám. Podle aut na silnicích se nedá říci, že američané uvažují přísně ekonomicky a kupují si auto v oblasti svých možností. Denně potkávám desítky terénních vozů, které nikdy neopustili a nikdy také neopustí pevnou silnici. Sportovní Corvetty si většinou kupují úspěšní pánové v období krize středního věku. Minivany jsou určeny rodinám a podařilo se jim téměř dokonale zlikvidovat kategorii Station Wagon (kombi), ze které dnes zbývá již jen zmíněný Ford Taurus/Mercury Sable, nějaký Buick, malý Saturn a pár dobíhajících japonských vozů.
Pro silnice v USA je typický truck pickup, který nemá českého ekvivalentu ani v jazyce a ani ve skutečnosti. Pro ilustraci se zde můžete podívat na Dodge Ram, který je podle mého názoru jedním z nejpovedenějších trucků.
Pokud se nesmíříte s automatickou převodovkou, máte výběr vozu o to těžší, protože tak zvaný 5 speed se tu shání hodně špatně, Automatickou převodovku oceníte jedině v zácpách a potom když se chcete za jízdy najíst. Manuální převodovku najdete spíše v levnějších vozech jako Toyota Tercel. Velmi mne překvapilo, že sportovní vozy mají téměř bez vyjímky automat s řadící pákou na podlaze a tvarovanou rukojetí, jako by záleželo na tom, jak pevně to uchopíte, když s tím kvedláte dvakrát za cestu.
Nabídka vozů je obrovská a zájemce o koupi si opravdu musí vypracovat své "domácí úkoly" aby si správně vybral. Oproti Čechám má ale tu výhodu, že informací je dostatek, ba nadbytek. V každé knihovně či knihkupectví si můžete vybrat z 3 nebo více srovnávacích studií uvádějících nejen technické informace, ale i shrnuté zkušenosti majitelů s tou či onou značkou, typem a ročníkem vozu. Poradí Vám, který rok se automobil povedl a který ročník má problémy a s čím. Dozvíte se tržní cenu vozidla a cenu jako protihodnotu pokud jde o ojetinu. Upozorní Vás na slabá místa podvozku, motoru a převodovky a ukáží Vám, jak si Váš vůz stojí ve své kategorii.
Kromě toho se můžete přihlásit do některé z konferencí na internetu, například na serveru dejanews, a dozvědět se zkušenosti a postřehy lidí, kteří ve vašem vysněném voze již nějaký čas jezdí.
Samostatnou kapitolu by si zasloužili informace bankovních domů, na zavolání Vám najdou cenu vozu jako protihodnoty, tržní cenu a podmínky financování. Na nové vozy můžete získat půjčku s úrokem 2.9 %!, na ojetinu okolo 10 % a doba splatnosti závisí na roce výroby; čím starší auto, tím bude kratší a Vaše měsíční splátky vyšší. Od pojišťovací společnosti máte šanci se stejnou cestou dozvědět kolik budete platit měsíčně pojistné, což jsou řádově desítky až stovky dolarů. I tady platí, že každá sranda něco stojí, sportovní auta mají pojistné vyšší než rodinné sedany.
The Washington Post uveřejnil minulou neděli vyčerpávající článek o bezpečnosti amerických automobilů, založený na studii Insurance Institute for Highway Safety Ratings (IIHSR) , který dodává podklady americkým pojišťovnám pro stanovení pojistných sazeb. Z tohoto článku jsem převzal nejpodstatnější části, odkaz je zde, je to ovšem anglicky.
IIHSR operuje s faktorem nazvaným Úmrtnost řidiče (Driver Death Rate = DDR),který nabývá hodnot:
Čím je DDR nižší, tím lépe, nejvyšší v celé studii je u Huyndai Elantra (pátý v 1.tabulce) - 230, nejnižší pak u Mercedesu třídy E.(šestý ve 3.tabulce)
Stupnice pro další údaje v tabulce je: Dobrá, Přijatelná, Mezní, Špatná
Pokud jde o spotřebu, nejste odkázáni pouze na údaje výrobce, protože EPA (Environmental Protection Agency) Vám na svých internetových stránkách poskytne potřebné údaje ve formě tabulky nebo jako download.
Všechny uvedené zdroje, dále pak prospekty výrobců a inzeráty v novinách plus reklama a osobní preference Vás dovedou k rozhodnutí, že ke štěstí Vám chybí koupit jeden konkrétní model, a to z jednoho určitého roku, protože to je přesně to co chcete a potřebujete a pokud jde o cenu, stanovil jste si maximální částku. Tím jste právě získali životní výhodu, protože víte co chcete a dbejte na to ať Vám to vydrží, protože příště jdeme nakupovat a to znamená střetnutí s prodejcem v duchu: "Když neoškubeš Ty mne, oškubu já Tebe.", a tam se Vám bude hodit každá výhoda na Vaší straně.
Čtyřdveřové vozy pod $15 000 | Bezpečnost podle IIHS | DDR | Ochrana proti zranění hlavy a krku | Ochrana proti zranění hrudníku |
Chevrolet Prizm | Přijatelná | 135 | Dobrá | Dobrá |
Dodge Neon | Špatná | 187 | Dobrá | Dobrá |
Ford Escort | Přijatelná | 124 | Dobrá | Dobrá |
Honda Civic | Přijatelná | 75 | Dobrá | Přijatelná |
Čtyřdveřové vozy $15 000 - $ 35 000 | Bezpečnost podle IIHS | DDR | Ochrana proti zranění hlavy a krku | Ochrana proti zranění hrudníku |
Ford Taurus | Dobrá * | 65 | Dobrá | Dobrá |
Hyundai Sonata | Špatná | n/a ** | Dobrá | Dobrá |
Pontiac Grand Prix | Přijatelná | 68 | Přijatelná | Dobrá |
Toyota Avalon | Mezní | n/a | Dobrá | Dobrá |
Toyota Camry | Dobrá * | **58 | Přijatelná | Dobrá |
* Nejlepší výběr, ** není k dispozici |
Čtyřdveřové vozy nad $ 35 000 | Bezpečnost podle IIHS | DDR | Ochrana proti zranění hlavy a krku | Ochrana proti zranění hrudníku |
BMW řada 5 | Dobrá * | 48 | Dobrá | Dobrá |
Cadillac Seville | Špatná | 40 | Dobrá | Dobrá |
Infiniti Q45 | Mezní | 69 | Mezní | Dobrá |
Lexus LS 400 | Dobrá * | n/a ** | Dobrá | Dobrá |
* Nejlepší výběr, ** není k dispozici |
Terénní vozy - SUV (Sport Utility Vehicles) | Bezpečnost podle IIHS | DDR | Ochrana proti zranění hlavy a krku | Ochrana proti zranění hrudníku |
Chevrolet Blazer | Dobrá | 66 | Špatná | Dobrá |
Ford Explorer | Přijatelná | 43 | Přijatelná | Dobrá |
GMC Jimmy | Špatná | n/a ** | Špatná | Dobrá |
Honda Passport | Špatná | n/a ** | Dobrá | Dobrá |
** Není k dispozici |
Mikrobusy - Vany | Bezpečnost podle IIHS | DDR | Ochrana proti zranění hlavy a krku | Ochrana proti zranění hrudníku |
Chevrolet Astro | Špatná | 44 | Dobrá | Dobrá |
Chevrolet Venture | Špatná | n/a ** | Špatná | Dobrá |
Dodge Caravan | Mezní | 46 | Dobrá | Dobrá |
Ford Aerostar | Špatná | 52 | Přijatelná | Dobrá |
Ford Windstar | Dobrá * | 25 | Dobrá | Dobrá |
Honda Odyssey | Mezní | n/a ** | Dobrá | Dobrá |
* Nejlepší výběr, ** není k dispozici |