Vyjde Saabu sázka na elektromobily? O tom rozhodne vývoj v Číně
Určitě víte, že Saab už zase vyrábí auta. Poté, co trollhättanskou automobilku koupila firma National Electric Vehicle Sweden (NEVS), které je i přes slibné pojmenování čínská, se opět rozjela produkce modelu 9-3. Jenže nic není jako dřív. Tedy něco vlastně je - samotný Saab 9-3, jenž byl představen už v roce 2002 a i přes průběžné modernizace jej dnes nelze nepovažovat na zastaralý, byť na dynamiku jízdy si díky použití motoru 2.0 Turbo s výkonem 220 koní asi nebude možné stěžovat.
Co ovšem nové je - produkce zatím jede zběsilým tempem dvou vozů denně, z čehož jde zatím sto procent do Číny. A to, jak jistě sami uznáte, nevypadá jako moc životaschopná činnost. Jenže výroba momentálně jediné verze 9-3 Aero není tím, by by mělo Saab uživit. Jádrem produkce se mají stát, jak název vlastníka naznačuje, elektromobily. Třeba takový Renault-Nissan je ve svých elektrických aktivitách vcelku úspěšný, nicméně společně s americkou Teslou zatím zůstává dost osamocen a tato cesta je dlážděna spíše projekty zkrachovalými.
NEVS si nicméně ústy svého prezidenta Matthiase Bergmana myslí, že se blíží bod zlomu. Čína totiž vidí elektromobily jako dopravu budoucnosti, která pomůže zlepšit ovzduší velkých měst a do vývoje techniky a rozvoje infrastruktury už vynaložila částku přibližně 16 miliard dolarů a není tedy divu, že vznikají i takto specializované a ambiciózní projekty.
NEVS do revitalizace Saabu hodlá podle deníku Automotive News vložit 4 miliardy dolarů, z nichž půjde značná část právě do EV techniky a předpokládá, že po roce 2015 se začnou tyto investice vracet, protože elektromobily v Číně čeká velký boom. Velkou výhodou NEVS by přitom měl být přísun levných akumulátorů od své sesterské společnosti Beijing National Technology. V zářivých barvách ostatně vidí budoucnost elektrického Saabu i devítimilionové východočínské město Quingdao, které koupilo za 305 milionů dolarů 22% podíl v NEVS a objednalo 200 vozidel pro své vlastní potřeby, s dodáním už v roce 2014.
A právě fleetové prodeje elektromobilů do státních a městských služeb by mohly být tím faktorem, jenž se výrobcům postará o vcelku spokojenou budoucnost. Ba co víc, NEVS dokonce předpokládá, že po roce 2015 poptávka výrazně převýší nabídku. To souvisí i s představou čínské vlády, že v roce 2020 se bude prodávat 1,5 milionu elektromobilů ročně, a jejich počet v zemi tak vzroste ze současných několika tisíc na pět milionů.
Čína v současnosti nabízí dotaci ve výši přibližně 9900 dolarů na plně elektrické auto a polovinu na EV s prodlouženým dojezdem, ale těžko si lze představit, že v této podpoře bude pokračovat i nadále při těchto uvažovaných objemech prodeje. Zatím tedy vše zůstává jen na papíře a jediné, co dnes lze s jistotou říci je, že vloni se celosvětově prodalo jen 120 tisíc aut, což má zatím k plánům (nejen) čínských politiků hodně daleko.