Saab 9-3 Aero: Švédský sedan se vrací se starou technikou
Švédská automobilka Saab v pondělí 2. prosince obnovila sériovou výrobu modelu 9-3 Aero. Výroba aut švédské značky byla ukončena v dubnu 2011 předtím, než Saab v prosinci téhož roku zbankrotoval. V současnosti automobilka patří společnosti National Electric Vehicles Sweden (NEVS) čínského podnikatele Kai Johan Jianga.
Tvary 9-3 Aero jsou důvěrně známé, proti původní variantě se nezměnily. Podle zpráv serveru SaabUnited se však už pracuje na modernizaci vzhledu auta. Hlavní novinkou tak v současnosti je logo tvořící nápis Saab v černém poli. Původní znak s hlavou gryfa totiž NEVS nesmí používat.
Model 9-3 je v současnosti nabízen s jediným motorem – přeplňovaným benzinovým dvoulitrem o výkonu 162 kW (220 koní), který je možné kombinovat s manuální, nebo automatickou převodovkou. Motor pochází z dílny koncernu General Motors, jehož byl Saab dříve součástí. Jedná se tedy o osvědčenou, avšak poněkud zastaralou techniku.
Vedle benzinové verze se počítá s elektrickou variantou. Ta se začne prodávat v Číně na jaře příštího roku a má použít techniku z čínských a japonských zdrojů.
Obnovený Saab se zaměří především na čínský trh. Model 9-3 však bude možné koupit také přímo ve Švédsku, a to prostřednictvím internetu. Prodej tímto způsobem bude zahájen 10. prosince. Ceny začínají na 279.000 švédských korun, což v přepočtu odpovídá částce 860.000 Kč.
Automobilka zatím myslí skromně, zpočátku bude z továrny ve městě Trollhättan vyjíždět asi 10 automobilů týdně. V případě vyššího zájmu zákazníků bude produkce zvýšena.
Odbyt zatím Saab má zajištěn, představitelé čínského města Čching-tao si totiž objednali 200 exemplářů 9-3 Aero s elektrickým pohonem. Objednávce pomohl fakt, že město vlastní 22procentní podíl ve firmě NEVS.
K dlouhodobé budoucnosti Saabu ale budou potřeba nějaké skutečné novinky, a tím nemyslíme elektrickou variantu nebo plánované obnovení výroby 9-3 Cabriolet. Historie 9-3 se datuje až do roku 2002, i loajální zákazníci značky tak auto mohou považovat za zastaralé.