Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vynález, který zabraňuje převrácení nákladní soupravy

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Vývojáři bezpečnější kamionové dopravy úspěšně demonstrovali ambiciózní nápad. Cvičné odpojení návěsu zafungovalo a zbývá přesvědčit investory o reálném použití chytré točny.   

Převrácení nákladní soupravy znamená hrozbu smrti řidiče a zničení auta s nákladem. Hmotné škody nikdy nebudou bolet jako zbytečná ztráta života. Příčin nehody může být nespočet od nečekaných po zaviněné, ale jakékoliv zranění nebo ohrožení bytí je nežádoucí jev, který by mohl začít ustupovat.

Šance úbytku počtu převrácených tahačů roste díky americké firmě zaměřené na vývoj inteligentního uchycení návěsu. Plánovaný systém rozpozná krizovou situaci a automaticky odpojí zátěž ve formě nákladu, který by v opačném případě mohl ulehčit dramatické válení sudů celé soupravy. Technologie kalifornské firmy Axicle nese název Tractor Anti-Roll System (TARS) a představený teoretický záměr doplnilo názorné video.

Video se připravuje ...

Demonstrativní představení se odehrávalo na letišti v Mohavské poušti. Názorný test systému probíhal ve spolupráci se spuštěným motorem Boeingu 777 namířenému přímo na přívěs. Proudový motor vygeneroval vítr, který dokázal nadzvedávat uzamčenou kapotu cvičného vozidla. Osmikolový návěs coby bariéra nevydržela silné proudění a převrátila se na bok odděleně od tahače.

Z nepříjemných záběrů simulované kolize je evidentní funkce TARS. Upravená točna byla napojena na měřicí jednotky a senzory pro nepřetržité porovnávání vibrací, náklonů, rychlosti, okolních vlivů a celkových jízdních informací. V případě vyhodnocení kritické situace může být samočinně aktivovaný uvolňovací mechanismus a náklad se odpojí. Následně je během milisekundy odlehčena zadní část kamionu a kabina s řidičem zůstane na kolech.

Zakladatel společnosti Steve Krug doufá v zájem investorů. Kromě povedené demonstrace před kamerami může nabídnout výstupy z praktických silničních testů. Peníze ve výši pěti milionů dolarů (106.000.000 Kč) jsou potřeba na podporu testovacího a výrobního úsilí v plném rozsahu. Modernizace procesů by vedla možnému rozšíření nápadu mezi koncové zákazníky, udalo by se prý devět tisíc jednotek.

Profesionální řidiči převrácených nákladních vozidel mají v USA 47% šanci smrti. Otočené SUV je pastí pro 39 % šoférů a pick-up je posledním místem života pro 38 % cestujících vzhůru nohama, uvádí výzkum amerického institutu Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).

Rozdíl osobních aut a těžkých souprav možná tvoří působení tun nákladu za zády, odhozením by mohlo dojít k záchraně až 400 lidských životů ročně jen mezi americkými truckery. Finanční úspory za eliminované škody údajně výpočtem dosahují miliard dolarů.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme