Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba motorových vozidel v roce 2009 vzrostla na rekordních 975.111 vozů

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Výroba motorových vozidel v ČR loni vzrostla o 2,85 % na rekordních 975.111 vozů. Největší část tvořily osobní vozy. Jejich produkce se zvýšila o 3,2 % na 970.410 aut, což je nejvíce v historii. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

"Nárůst výroby je dán zvýšením produkce v TPCA Czech a zahájením výroby ve firmě Hyundai Nošovice," uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek s tím, že českým výrobcům osobních automobilů a dodavatelům loni značně pomohla protikrizová opatření zavedená v roce 2009 řadou zemí Evropské unie.

Výroba osobních aut v Česku se za posledních pět let více než zdvojnásobila. Produkce motorových vozidel rostla i v posledních dvou krizových letech. Pro letošek čeká Sdružení automobilového průmyslu úroveň výroby srovnatelnou s loňskem, milionová hranice vyrobených vozů by tedy padnout neměla.

Největší česká automobilka Škoda Auto vyrobila loni ve svých závodech v tuzemsku 519.910 vozů, tedy o 84.000 méně než před rokem. Pokles ale částečně souvisí s přesunutím výroby do zahraničních provozů. Kolínská TPCA zvýšila výrobu o 8200 aut na 332.489 vozů a Hyundai, která zahajovala na konci roku 2008 s 12.050 aut, loni vyrobila 118.000 automobilů. Továrna na sportovní roadstery Kaipan vyrobila 11 aut, tedy o dvě méně než v roce 2008.

"Českému automobilovému průmyslu pomohlo vedle šrotovného i zaměření výrobců zejména na vozy nižších tříd, kterým se obecně v době krize daří lépe než automobilům vyšší kategorie. Ukázal to například úspěch modelu Fabia na německém trhu," uvedl vedoucí automobilového týmu PricewaterhouseCoopers Jiřího Zouhar.

Hospodářské oživení, které by zvýšilo prodeje v letošním roce, podle Zouhara nepřijde dříve, než ve druhém pololetí. "Část současné a budoucí zahraniční poptávky po levnějších osobních vozech podvázalo šrotovné, které stálo za loňským úspěchem a díky němuž si zákazníci v západní Evropě koupili nový vůz dřív, než původně plánovali," dodal. Podotkl, že dřívější šanci na krátkodobé oživení vidí jen v případě, že by některá vláda opět zavedla šrotovné.

Výroba nákladních aut se loni v Česku snížila o 60 procent na 1091 vozů, produkce Tatry klesla z 2252 na 808 aut a výroba v Avii se snížila o 200 vozů na 283 automobilů. Produkce přívěsů a návěsů se snížila z 2424 na 761 kusů.

Výroba autobusů klesla zhruba o 400 vozidel na 3068 vozů. Nejvíce, celkem 2527 autobusů, vyrobilo Iveco, následuje SOR se 427 vyrobenými vozidly a dále Tedom a KH motor Centrum s 60 respektive 50 vozidly.

Brány jediného českého výrobce motocyklů Jawa loni opustilo 542 strojů, což je o 1020 motocyklů méně než v předchozím roce.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)

Doporučujeme