Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vysokorychlostní vozidlo Bloodhound SSC je zpět! Překoná stávající rychlostí rekord?

Tomáš Dusil
Diskuze (1)

V roce 1997 ustanovil Andy Green na stroji Thrust SSC rychlostní rekord 1228 km/h. O dekádu později bylo vynaloženo úsilí jej pokořit. Bohužel celý projekt skončil krachem.

Když se řekne rychlostí rekord vozidla pohybujícího se po zemi, řada z vás si jistě vybaví slavný Modrý plamen (Blue flame), který dosáhl na dně vyschlého solného jezera v Utahu rychlosti 1001,67 km/h. Psal se rok 1970. Od té doby byl tento rekord několikrát překonán. Zatím naposledy to bylo v roce 1997, kdy pilot vojenských letadel u RAF (Royal Air Force) Andy Green dosáhl v Black Rock Desert v Nevadě rychlosti 1228 km/h. Nejen, že překonal dosavadní rekord 1019,468 km/h z roku 1983 stroje Thrust2, ale zároveň se vozidlu jako prvnímu pozemnímu podařilo prolomit rychlost zvuku. To do té doby dokázaly pouze létající stroje.

V minulém desetiletí se objevila snaha tento rekord pokořit. Pokusit se o to měl rovněž britský vůz Bloodhound SSC. Cílem bylo dosažení rychlosti 1000 mph, tedy 1600 km/h! Jenže celý projekt šel s léty do ztracena. Až minulý rok opět svitla naděje, že by mohl být zachráněn a tedy dále pokračovat. Zprávu o tom přineslo britské zpravodajství BBC s dovětkem, že nový vlastník společnosti Bloodhound Company Ian Warhurts má jediný cíl - pokořit předchozí rekord vozidla Thrust SSC.    

Nově je vysokorychlostní vozidlo oděné do kombinace bílé a červené namísto předchozího barevného ztvárnění čítajícího modrou a oranžovou. Co se s novým vlastníkem příliš nezměnilo, je technika tohoto výlučného stroje. Překonat stávající rychlostní rekord má pomoci motor Eurojet EJ200 (původně Rolls-Royce), reaktivní pohonná jednotka s velmi malým obtokovým poměrem 0,4:1 (tedy vlastně takový lehký dvouproudový motor) a přídavným spalováním, která se používá mimo jiné na vojenském letadle Eurofighter Typhoon, v jehož útrobách najdete dva tyto motory. Pomáhat mu bude hybridní raketový motor firmy Nammo, využívající coby okysličovadlo tekutý kyslík. Do kokpitu by se měl opět posadit vzpomínaný rekordman pilot Andy Green. Do projektu jsou dále zapojeni dva někdejší inženýři, technický ředitel Mark Chapman a specialista na aerodynamiku Ron Ayers. Druhý jmenovaný muž se podílel už na předchozím rekordním stroji Thrust SSC.    

Vše vypadá v tuto chvíli nadějně, avšak vyhráno ještě není. Vše záleží na finanční situaci. BBC informovala, že v současné době je budoucí snad rekordní vozidlo ve fázi příprav. Ztaím mu chybějí některé krycí panely jeho karoserie (spíše bychom měli napsat trupu). Jiné zprávy ale uvádějí, že vůz by měl být připraven již poměrně brzy. Že se někdejší majitel společnosti Bloodhound potácel ve finančních problémech, dokazuje zpráva ze začátku podzimu minulého roku. Tehdy se uvádělo, že k obnovení projektu vysokorychlostní vozidla je zapotřebí finanční injekce ve výši 25 milionů liber, tedy 750 miliónů korun. V prosinci následně proběhla tiskem zpráva, že rozpracovaný vůz je připraven k prodeji za pouhých 300.000 dolarů, tedy asi 7,5 milionů korun. Nyní jak se zdá je celý projekt na dobré cestě. Tak snad mu to vydrží i nadále.

Co je dvouproudový reaktivní motor

Dvouproudový reaktivní motor se nazývá rovněž turbodmychadlový. Charakteristický je navenek velkým dmychadlem, které je při pohledu na motor to jediné, co z jeho rotujících částí uvidíte. Díky velkému průměru dmychadla proudí nasávaný a následně lehce stlačený vzduch jednak jádrem motoru k turbíně a jednak mezi obalem jádra a vnějším pláštěm motoru. Poměr mezi objemem vzduchu proudící jádrem motoru a kolem jádra se nazývá obtokový poměr. U dnešních nejmodernějších motorů dopravních letadel bývá až 10:1. Takovým motorem je například Rolls-Royce Trent ve verzi 1000 pro Boeing 787 Dreamliner. U jednoduššího jednoproudového reaktivního motoru proudí vzduch pouze jádrem, tudíž motor nepoužívá vpředu velké dmychadlo. Smyslem dvouproudového motoru je zvýšit objem vzduchu vstupujícího do motoru, ale zároveň snížit jeho rychlost, což zvyšuje účinnost motoru. Současně je dvouproudový motor tišší a samozřejmě výrazně úspornější.

Tomáš Dusil
Diskuze (1)

Doporučujeme

24. 3. 2019 20:34
Obtokový poměr
Obtokový poměr není poměr mezi objemem vzduchu proudící jádrem motoru a kolem jádra jak se mylně píše v článku. Je to opačně, poměr poměr objemu proudícího kolem jádra a proudícího jádrem. Tj i číselná hodnota pak má zásadně odlišný význam. I smysl dvouproudového motoru je popsán velmi nepřesně a mlhavě.